Annonce
Biler

Mere tilfredse bilejere

Tesla bliver placeret højt i den samlede vurdering. Mens ejere er tilfredse og har høj loyalitet, ligger værksteder og forhandlere dog lavt. Foto: FDM
Der er fortsat stigende tilfredshed hos bilejerne, hvor BMW igen er i top, mens Tesla og Dacia nu også markerer sig. Det viser den store Autoindex-undersøgelse fra FDM.
Annonce

Pilen peger den rigtige vej for tilfredsheden med mærker, værksteder og forhandlere. Det viser den seneste store Autoindex-undersøgelse, hvor FDM i år har spurgt 23.000 danske bilejere. Her er der nemlig igen i år stigende tilfredshed med de fleste mærker.

BMW besætter igen i år førstepladsen på listen over den samlede score fordelt på 23 mærker, fulgt af Mercedes, Volvo, Toyota og Audi, mens Fiat ligger helt i bunden.

Tesla og Dacia er nu for første gang rykket ind på listen. Det sker efter, at der nu er statistisk sikkerhed for et retvisende billede. Her brager Tesla ind med høj placering som nummer 6, lige efter Audi, mens Dacia besætter en 19.-plads.

Der er dog klare nuancer i delresultaterne. Mens Tesla henter topplaceringer i kategorierne ”Mærkernes kvalitet” og ”Bilernes kvalitet”, er der bundkarakter til ”Forhandlerens kvalitet” og ”Værkstedernes kvalitet”. Her ligger Dacia mere jævnt, pænt under middel på alle områder.

Sådan scorer bilmærkerne

1. BMW: 920

2. Mercedes: 908

3. Volvo: 906

4. Toyota: 903

5. Audi: 888

6. Tesla: 888

7. VW: 884

8. Skoda: 882

9. Honda: 881

10. Mazda: 870

11. Suzuki: 865

12. Hyundai: 865

13. Kia: 861

14. Peugeot: 857

15. Nissan: 854

16. Ford: 854

17. Seat: 849

18. Opel: 849

19. Dacia: 846

20. Renault: 844

21. Citroën: 841

22. Mitsubishi: 839

23. Fiat: 815

Kilde: FDM

Annonce

Plads til forbedring

Bo Christian Koch, som er chefredaktør på FDM’s medlemsmagasin, Motor, uddyber:

- Tesla laver nogle spændende og velkørende biler, som ejerne er begejstrede for. Der er blandt Tesla-ejere også en stor loyalitet over for mærket. Derfor overrasker det ikke, at bilmærket ligger i top, når det gælder vurderingen af selve bilen, siger han.

Samtidig er der altså ringe vurdering af Teslas værksteder og forhandlere. Her ligger mærket enten helt i bund eller næstsidst blandt de 23 bilmærker.

- Modsat andre bilmærker har Tesla ikke et egentligt forhandlernet med den kundekontakt og service, det giver. Samtidig er man som Tesla-ejer reelt låst til mærkets værksteder, der har haft svært ved at følge med, og ventetiden på reparationer og udbedring af fejl har været lang. Det står ikke mål med prisen, og det skuffer bilejerne, siger Bo Christian Koch, der forudser flere utilfredse kunder, hvis mærket ikke strammer sig an.

- Tesla er den mest solgte elbil herhjemme og kan forvente at få flere kritiske bilejere de kommende år. Derfor bør de også oppe sig, så det ikke kun er selve bilen og mærket, der begejstrer, men i lige så høj grad oplevelsen af alt det udenom, siger han.

Annonce

Hæderlig oplevelse

Dacia, som hører under Renault-koncernen, har fra starten markedsført sig som lavprisbil. Derfor er placeringen i den tunge ende heller ikke overraskende, men billedet er alligevel nuanceret.

- Selvom Dacia henvender sig til en helt andet type kunder end Tesla, kan det stadig være svært at indfri forventningerne. For selvom man køber en relativ billig bil, skuffer kvaliteten alligevel mange. Til gengæld klarer Dacia sig næsten hæderligt, når det gælder ejernes oplevelse af mærkets forhandlere og værksteder. Her ligger de kun lige under gennemsnittet og langt over Tesla, siger Bo Christian Koch.

BMW kan nu smykke sig af at have den samlede højeste score for niende år i træk. Bag ved tallene gemmer sig det faktum, at BMW har højeste score på bilens kvalitet og bilejernes loyalitet, mens Toyota scorer højeste point på værkstedernes og forhandlernes kvalitet.

Autoindex

Undersøgelsen Autoindex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 23.000 danske bilejere. Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2020.

I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.

Dacia ligger stabilt med ejere, som har en god oplevelse af forhandlere og værksteder, men er skuffede over bilerne. Foto: Dacia
BMW er stadig samlet topscorer for 9. gang i træk. Her trækker delresultater som bilens kvalitet og loyalitet op. Toyota er i front med værksteder og forhandler. Foto: Jonas Ahlstrøm
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

18-årig døde efter en voldsom anholdelse: Hvorfor stilles ingen til ansvar?

Annonce