Annonce
Læserbrev

Midtjysk motorvej har simpelthen for lille betydning i forhold til en så stor investering med så store konsekvenser for så mange mennesker

Vi taler om et "afkast" på 234 mio. kr. for en investering på 7310 mio. kr. over en periode på 50 år. Næsten uanset, hvad vi ellers kunne finde på at bruge vores skattekroner på, så ville det være bedre.
Annonce

Læserbrev: De seneste par årtier har rigtig mange kloge mennesker argumenteret for vigtigheden af en ny midtjysk motorvej. Det samme har en del politikere.

I starten var det primære argument en aflastning af den trængte E45. Det argument lever stadig.

Men efter en eller anden fandt på, at man måske kunne løse E45's problemer ved at udvide E45, så har andre argumenter trængt sig på.

De argumenter drejer sig mest om vækst, udvikling og fremskridt. Og det er faktisk helt afgørende faktorer for at opretholde den velfærd, vi alle nyder godt af i det daglige.

Men får vi så det med en midtjysk motorvej? Ifølge den nyligt offentliggjorte VVM-redegørelse, så er svaret klart nej.

Den fortæller os, at hver eneste skattekrone, vi investerer i dette projekt, maksimalt giver os 0,05 kroner igen.

Vi taler om et "afkast" på 234 mio. kr. for en investering på 7310 mio. kr. over en periode på 50 år.

Næsten uanset, hvad vi ellers kunne finde på at bruge vores skattekroner på, så ville det være bedre.

Men betyder det så, at man ikke skal gøre noget? Nej, for der er ingen tvivl om, at god infrastruktur understøtter vækst og udvikling. Men man bør kigge helt andre veje. Bogstaveligt talt.

Man bør udbygge landevejsnettet. Mellem Vandel og Bredsten er der blevet anlagt en 2+1-vej med en tilladt hastighed på 100 km/t, som effektivt afvikler den massive trafik mellem Vejle og Billund på alle tider af døgnet.

Den type løsning bør man undersøge værdien af på andre strækninger.

Særligt ind mod Billund fra både nord og syd kunne denne type vej give et stort løft til trafikafviklingen.

Det vil oftest kunne etableres ved opgradering af eksisterende landeveje, f.eks. fra Karlsskov til Billund og fra Kolding via Egtved til Billund.

En af del-rapporterne i VVM-redegørelsen, nemlig erhvervsanalysen, viser med al tydelighed, at det hovedsageligt er Billund, der vinder på en midtjysk motorvej.

Og det må Billund også gerne, men det skal stå mål med, hvor mange penge, natur og støjgener det øvrige Danmark skal bidrage med.

De eksisterende trafikale udfordringer omkring Billund, hvis man kan tale om sådanne, vil nemt kunne løses for en brøkdel af prisen.

Selvsamme erhvervsanalyse viser også, at "arbejdskraften bliver overordnet set 1-3% mere tilgængelig for det jyske erhvervsliv", hvis man etablerer en midtjysk motorvej.

Det har simpelthen for lille betydning i forhold til en så stor investering med så store konsekvenser for så mange mennesker.

Martin Fogh Skovlyst. Arkivfoto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Se Danmark: Med misk mask maske på

Vejle

Lokalt netmedie har droppet Vejle-nyheder

Annonce