Annonce
Give

Minister er klar til at drøfte vigtig detalje ved kommende motorvej

Flere politikere fra blandt andet Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti har de seneste uger stillet spørgsmål til transportministeren for at få svar på, om der også i fremtiden skal være en til- og frakørsel syd for Give. Arkivfoto: Jim Hoff
Skal der i fremtiden være et tilslutningsanlæg, når motortrafikvejen mellem Give og Billund bliver til motorvej? Det spørgsmål hænger stadig i luften, selvom det ifølge de nuværende skitser ikke er planen. Nu meddeler transportminister Benny Engelbrecht (S), at han er klar til at diskutere spørgsmålet.

Give: Transportminister Benny Engelbrecht (S) er klar på at drøfte, om der skal være en til- og frakørsel ved den sydlige del af Give, når motortrafikvejen Farrevej om nogle år bliver omdannet til motorvej.

Det giver ministeren udtryk for i et svar, som han har givet Hans Kristian Skibby (DF).

Dansk Folkeparti-politikeren, der sidder i Folketingets transportudvalg har stillet fem spørgsmål om tilslutningsanlæg på motortrafikvejen rute 30 ved Tykhøjetvej. Ifølge de nuværende skitser nedlægges til- og frakørslen, når motorvejen mellem Haderslev og Give etableres.

Annonce

Et af spørgsmålene går på, hvorvidt Benny Engelbrecht er bekymret for konsekvenserne for Gives handels- og erhvervsliv, hvis der ikke opføres en til- og frakørsel ved Give Syd.

Til det lyder svaret fra transportministeren:

- Denne problemstilling kan blive drøftet af partierne bag Infrastrukturplan 2035 – herunder spørgerens parti – på de kommende forligskredsmøder. Jeg kan i øvrigt henvise til vedlagte notat, hvor Vejdirektoratet vurderer spørgsmålet om tilslutningsanlægget ved Give, lyder det i det skriftlige svar fra Benny Engelbrecht.

2000 bilister benytter afkørslen i dag

Som tidligere beskrevet her i avisen er til- og frakørslerne ikke en del af tegningerne for den kommende motorvej. Ifølge Vejdirektoratet skyldes det, at afstanden til det nye motorvejskryds, hvor den kommende motorvej og den nuværende motorvej mellem Vejle og Herning mødes, er cirka 1,4 kilometer.

Vejregler anbefaler en afstand på mindst 1,8 til 2 kilometer mellem tilkørsler og frakørsler på en motorvej.

- Et eventuelt tilslutningsanlæg vil komme så tæt på motorvejskrydset ved rute 18 og den planlagte rasteplads syd for jernbanen, at det også vil medføre en uønsket kompleksitet i forhold til vejvisning. Dette vil erfaringsmæssigt medføre, at trafikanternes mulighed for i tide at vælge den rigtige vej gennem anlæggene forringes, fremgår det af et baggrundsnotat, der også er vedhæftet i svaret til Hans Kristian Skibby.

Både formanden for teknisk udvalg i Vejle Kommune, Gerda Haastrup Jørgensen (V), og formanden for Give Handel og Erhverv, Hanne Lund, har klart givet udtryk for, at de mener, der bør være en til- og frakørsel ved Give Syd.

- Ved at udelade en frakørsel ved Give Syd risikerer vi jo, at bilerne suser uden om byen uden at opdage byen, og det virker da dybt mærkværdigt, at man ved at undlade til- og frakørsel laver et benspænd med det nye erhvervsområde som Vejle Kommune er i gang med at etablere netop her, har Hanne Lund tidligere udtalt.

Et eventuelt tilslutningsanlæg vil komme så tæt på motorvejskrydset ved rute 18 og den planlagte rasteplads syd for jernbanen, at det også vil medføre en uønsket kompleksitet i forhold til vejvisning.

Vejdirektoratet

Ifølge Vejdirektoratet vil det ikke have de store konsekvenser, hvis der ikke etableres en til- og frakørsel syd for Give. Deres beregninger viser, at omkring 2000 benytter det nuværende tilslutningsanlæg, hvilket styrelsen betegner som en ”relativ beskeden trafik i forhold til det trafikvolumen, der normalt benytter tilslutningsanlæg på motorvejsnettet”.

Desuden vurderer Vejdirektoratets, at den omvejskørsel, trafikanterne påtvinges, ligger indenfor det acceptable, da bilister kan benytte tilslutningsanlægget til og fra motorvejen nord for byen eller ved det kommende tilslutningsanlæg ved Uhe.

Annonce

Fem andre spørgsmål til ministeren

Hans Kristian Skibby har også stillet en række andre spørgsmål til transportministeren. Disse spørgsmål går blandt andet på, om ministeren finder det problematisk, at vejregler kan have negative konsekvenser for mindre byers adgang til motorvejsnettet, og om ministeren mener, der bør dispenseres fra disse regler, hvis det kan komme lokalområdets erhvervsliv til gode.

Her er fem spørgsmål, ministeren ikke besvarer

  • Finder ministeren det problematisk, at vejreglerne kan have negative konsekvenser for mindre byers adgang til motorvejsnettet?
  • Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at Gives nye erhvervsområde vil have begrænsede trafikale forhold grundet manglende til- og frakørsel ved Give Syd?
  • Synes ministeren, at der bør dispenseres fra anbefalingen om afstand i forbindelse med opførsel af til- og frakørsler, hvis det vil have positiv effekt for lokalområdets erhvervsliv?
  • Synes ministeren, at der burde kunne dispenseres for vejreglerne, hvis der mangler mellem 400 og 600 meter til at leve op til anbefalingen for opførsel af til- og frakørsler, hvis det sikrer liv til et lokalsamfund?
  • Som svar på ovenstående spørgsmål henviser transportminister Benny Engelbrecht til sit første svar, hvor han altså erklærer, at de kan drøftes på kommende forligskredsmøder.

Benny Engelbrecht har ikke forholdt sig til de spørgsmål. Han nøjes i stedet med at henvise til sit første svar, hvor han altså slår fast, at problemstillingerne kan drøftes af partierne bag infrastrukturplanen.

Arbejdet med at anlægge motorvejen mellem Haderslev og Give forventes at begynde i 2026.


Annonce
Egtved For abonnenter

'Vi føler os ført bag lyset': Styregruppe har meldt sin exit fra Tour de France-planlægning

Danmark

Fredagens coronatal: Sætter rekord med 53.655 smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle Boldklub

VB får kæmpe bøde og går efter hybridgræs helt til kanten: Det er ikke småpenge, kommunen må finde ekstra til banen

VEJLE For abonnenter

Hun lukker sin forretning efter 40 år: Nu siger Betzy farvel til arbejdslivet

Hedensted

Er der for lidt plads i skraldespanden? Nu kan du også aflevere de her produkter på genbrugsstationen

Debat

Styregruppen for tryghed, ro og sikkerhed i Sandvad og omegn svarer på kritik i VAF: Vi kæmper ikke imod asylansøgere, men imod Udlændingestyrelsen

Hver fjerde landmand kan forsvinde: - Det vil være hul i hovedet for klimaet

Vejle

Stormvejret kan betyde oversvømmelser i Vejle: Sommerhusejere får særvarsel - det dige, der skulle sikre deres huse, er forsinket

Erhverv For abonnenter

Se video: Storbrand i Fredericia rammer hårdt i Vejle - 'Vi er sendt tilbage til start, men vi tager fat straks'

Jesper Buch kalder sagen grotesk: - Åndssvage iværksætter-regler bremsede min datters virksomhed

Erhverv

Skat og politi besøgte syv virksomheder under razzia i Vejle: Seks af virksomhederne skal kigges efter i sømmene

Topnazistens lillebror reddede mange fra de tyske kz-lejre: Men helten Albert endte selv som udstødt og glemt - fordi han hed Göring

Børkop

Stort idrætscenter har ansat en centerleder, der er kender af det lokale foreningsliv og italienske vine

Vejle Boldklub For abonnenter

VB's farvel til anfører kan mærkes: Derfor er VB tvunget til at reagere

Alarm 112

Stormens første ofre: En bokser er knockoutet og et væltet træ spærrer Hærvejen

Annonce