Annonce
Vejle

Minister: Trafik på Vejlefjordbroen skal ikke flyttes ved ulykker

Mobile autoværn på Storebæltsbroen kunne måske være en mulighed på Vejlefjordbroen. Illustration: Sund og Bælt
Benny Engelbrecht (S) gentager svar fra 2019 - flytbare autoværn er ikke en løsning når broen spærres af større ulykker. SF'er utilfreds med svaret

Vejle: Når du holder i kø ved Vejlefjordbroen, fordi dine vejbaner er spærret af uheld, skal du ikke regne med at blive ledt udenom via flytbare autoværn.

Løsningen med at sende trafikken over i den modsatte vejbane ved uheld - som det er muligt på Storebæltsbroen, er ikke det rigtige på broen over Vejle Fjord, konkluderer transportminister Benny Engelbrecht (S) i et svar til SF folketingsmedlem Karina Lorentzen Dehnhardt.

Det er netop nyskabelsen på Storebæltsbroen, der har fået det lokale SF-byrådsmedlem, Morten Kristensen, til at spørge ministeren via sin partifælle i Folketinget. Og han er ikke tilfreds med det afvisende svar:

Annonce

- Derfor har vi nu bedt om mere uddybende svar, siger Morten Kristensen med henvisning til tre spørgsmål, der er sendt til ministeren.

Når svarene kommer, vil det vise sig, om det ændrer noget. Benny Engelbrecht sendte i slutningen af marts det oprindelige spørgsmål videre til Vejdirektoratet, der har ansvaret for broen - og det er på baggrund af direktoratets vurdering, at transportministeren afviser ideen:

- Samlet set vurderer Vejdirektoratet, at etablering af automatisk/fjernbetjent overledningsmulighed vil være for omkostningstungt i forhold til de relativt få tilfælde, hvor det vil være aktuelt at etablere en overledning, lyder en del af svaret.

Pris: 20 til 25 millioner kroner

Regningen vil ifølge direktoratet lyde på mellem 20 og 25 millioner kroner plus en udgift til vedligehold på mellem en og to millioner kroner om året. Direktoratet bygger vurderingen på et lignende anlæg ved Limfjordstunnellen.


Bredden på Vejlefjordbroen tillader alene et spor i hver retning i forbindelse med en overledning, hvorfor antallet af vognbaner i begge retninger i givet fald vil blive reduceret fra tre til en vognbane. Derved vil bilisterne i begge kørselsretninger blive generet af en overledning

Transportminister Benny Engelbrecht (S)


Ifølge ministerens svar er gevinsten ikke stor nok til at retfærdiggøre udgiften. Direktoratet peger på, at der kun bliver plads til én vejbane i hver retning, hvis trafikken ledes over i den modsatte kørselsretning. Derfor vil en del af trafikken alligevel vælge at køre fra motorvejen og igennem Vejle.

Dermed er svaret i samme bane som det, der blev givet for to år siden. Dengang slog Vejdirektoratet på, at overledning af trafikken bare vil genere endnu flere bilister, fordi det sinker trafikken i den modsatte retning.

Annonce

Minister: Sker sjældent

Et stort uheld i 2019 og det følgende trafikkaos i Vejle var den direkte årsag til, at spørgsmålet blev stillet for to år siden. Men den slags uheld er ifølge direktoratet sjældne. Oprydningen varer typisk under en time og det er sjældent, at alle tre spor i samme retning lukker.

Tre spørgsmål til ministeren

Via folketingsmedlem Karina Lorentzen Dehnhardt , har SFs Morten Kristensen stillet følgende uddybende spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S):

  1. Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del – spørgsmål 371 oplyse, hvor mange uheld der er sket på Storebæltsbroen, hvor der er anvendt automatisk autoværn, samt hvilke beregninger Vejdirektoratet anvender i vurderingen af, om noget er omkostningstungt i forhold til det tidsmæssige tab for såvel privat som erhvervsbilisterne?
  2. Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del – spørgsmål 371 oplyse, hvad forskellen er på vejbanerne på Vejlefjordbroen og Storebæltsbroen, herunder om ministeren er enig i, at det må anses for en bedre trafikafvikling, at der kan ske kørsel i begge retninger i forbindelse med uheld på broen?
  3. Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del – spørgsmål 371 redegøre for, om ministeren er enig i, at anvendelse af automatiske autoværn ved uheld på Vejlefjordbroen kan fremme et hurtigere oprydningsarbejde? Og er ministeren enig i, at den større trafikintensitet på Vejlefjordbroen i forhold til Storebæltsbroen taler for en anvendelse af automatiske autoværn ved uheld – eller finder ministeren, at det er til mere gavn for bilisterne og trafikafviklingen, at bilisterne skal tvinges gennem Vejle By og dermed belaste statsvejen Fredericiavej med mere trafik og støjgener til gene for beboerne?

Endelig afviser transportministeren den direkte sammenligning med Storebæltsbroen. Trafikken er langt mindre på den 20 kilometer lange bro over Storebælt end de 95.000 biler, der hvert døgn krydser Vejle Fjord.

Se på en video på vafo.dk, hvordan et autoværn flyttes på amerikansk facon - mere præcist på Golden Gate. Måske var det en mulighed - også andre steder i Vejle, hvor det i Vejles myldretidstrafik var mere hensigtsmæssigt med flere baner ind mod byen om morgenen og ud om eftermiddagen - eksempelvis på Horsensvej.

Annonce
Vejle For abonnenter

Så tæt var Vejle på Magasin - nu skal Bryggen overbevises om Posthusgrundens fortræffeligheder

Trafik og politi

Følg med her: Uheld på E45

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Dødsulykke i nat: 64-årig mand i voldsomt færdselsuheld

Erhverv For abonnenter

En måned efter fyringsrunde: Stor Vejle-virksomhed fordobler alle ansattes månedsløn - og søger nye medarbejdere

Hedensted

Alternativet har været en redning og et afbræk fra jobafprøvningshelvede: Nu stiller Mads op til byrådet

Børkop

Byrådet sagde ja til at bygge kommunens længste dige: Stor regning sendes videre til sommerhusejerne

VEJLE

Knallertkørekortet lugter ikke længere af benzin: Nu skal de unge drøne af sted på el-scootere

Navne For abonnenter

Han var Gulddreng, en hitmager med hang til guld, glimmer og modeller - men bag solbrillerne var der også bare Malte Ebert - og det tog halvandet år at vende tilbage til et liv uden stress-symptomer

Alarm 112

Frygter, han er forulykket: Politiet efterlyser 64-årig mand

Trafik og politi

Følg med her: Uheld på E45

Navne For abonnenter

Hanne havde en glubende appetit på livet trods uhelbredelig kræft: Ville flyve helikopter og køre racerbil en måned før sin død

Sundhed

Læger i opråb: Bliv coronatestet ved feber og hoste

Give

Forening med tusindvis af tv- og internetbrugere er blevet solgt: - Det er ikke økonomisk forsvarligt at køre videre

Vejle For abonnenter

Det kan ende med endnu en bro over Vejle Fjord, historier om dårlig hjemmepleje gør ondt, lån kan sikre byggestart på Gammelhavn - og så bliver vi klogere på sygehus-bedrageriet: Få overblikket over de største Vejle-historier på blot fem minutter

GAMLE DAGE

Lille Niels blev kørt over på Horsensvej - og hans far fik også en tragisk død

Annonce