Annonce
Vejle

Minister: Trafik på Vejlefjordbroen skal ikke flyttes ved ulykker

Mobile autoværn på Storebæltsbroen kunne måske være en mulighed på Vejlefjordbroen. Illustration: Sund og Bælt
Benny Engelbrecht (S) gentager svar fra 2019 - flytbare autoværn er ikke en løsning når broen spærres af større ulykker. SF'er utilfreds med svaret

Vejle: Når du holder i kø ved Vejlefjordbroen, fordi dine vejbaner er spærret af uheld, skal du ikke regne med at blive ledt udenom via flytbare autoværn.

Løsningen med at sende trafikken over i den modsatte vejbane ved uheld - som det er muligt på Storebæltsbroen, er ikke det rigtige på broen over Vejle Fjord, konkluderer transportminister Benny Engelbrecht (S) i et svar til SF folketingsmedlem Karina Lorentzen Dehnhardt.

Det er netop nyskabelsen på Storebæltsbroen, der har fået det lokale SF-byrådsmedlem, Morten Kristensen, til at spørge ministeren via sin partifælle i Folketinget. Og han er ikke tilfreds med det afvisende svar:

Annonce

- Derfor har vi nu bedt om mere uddybende svar, siger Morten Kristensen med henvisning til tre spørgsmål, der er sendt til ministeren.

Når svarene kommer, vil det vise sig, om det ændrer noget. Benny Engelbrecht sendte i slutningen af marts det oprindelige spørgsmål videre til Vejdirektoratet, der har ansvaret for broen - og det er på baggrund af direktoratets vurdering, at transportministeren afviser ideen:

- Samlet set vurderer Vejdirektoratet, at etablering af automatisk/fjernbetjent overledningsmulighed vil være for omkostningstungt i forhold til de relativt få tilfælde, hvor det vil være aktuelt at etablere en overledning, lyder en del af svaret.

Pris: 20 til 25 millioner kroner

Regningen vil ifølge direktoratet lyde på mellem 20 og 25 millioner kroner plus en udgift til vedligehold på mellem en og to millioner kroner om året. Direktoratet bygger vurderingen på et lignende anlæg ved Limfjordstunnellen.


Bredden på Vejlefjordbroen tillader alene et spor i hver retning i forbindelse med en overledning, hvorfor antallet af vognbaner i begge retninger i givet fald vil blive reduceret fra tre til en vognbane. Derved vil bilisterne i begge kørselsretninger blive generet af en overledning

Transportminister Benny Engelbrecht (S)


Ifølge ministerens svar er gevinsten ikke stor nok til at retfærdiggøre udgiften. Direktoratet peger på, at der kun bliver plads til én vejbane i hver retning, hvis trafikken ledes over i den modsatte kørselsretning. Derfor vil en del af trafikken alligevel vælge at køre fra motorvejen og igennem Vejle.

Dermed er svaret i samme bane som det, der blev givet for to år siden. Dengang slog Vejdirektoratet på, at overledning af trafikken bare vil genere endnu flere bilister, fordi det sinker trafikken i den modsatte retning.

Annonce

Minister: Sker sjældent

Et stort uheld i 2019 og det følgende trafikkaos i Vejle var den direkte årsag til, at spørgsmålet blev stillet for to år siden. Men den slags uheld er ifølge direktoratet sjældne. Oprydningen varer typisk under en time og det er sjældent, at alle tre spor i samme retning lukker.

Tre spørgsmål til ministeren

Via folketingsmedlem Karina Lorentzen Dehnhardt , har SFs Morten Kristensen stillet følgende uddybende spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S):

  1. Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del – spørgsmål 371 oplyse, hvor mange uheld der er sket på Storebæltsbroen, hvor der er anvendt automatisk autoværn, samt hvilke beregninger Vejdirektoratet anvender i vurderingen af, om noget er omkostningstungt i forhold til det tidsmæssige tab for såvel privat som erhvervsbilisterne?
  2. Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del – spørgsmål 371 oplyse, hvad forskellen er på vejbanerne på Vejlefjordbroen og Storebæltsbroen, herunder om ministeren er enig i, at det må anses for en bedre trafikafvikling, at der kan ske kørsel i begge retninger i forbindelse med uheld på broen?
  3. Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del – spørgsmål 371 redegøre for, om ministeren er enig i, at anvendelse af automatiske autoværn ved uheld på Vejlefjordbroen kan fremme et hurtigere oprydningsarbejde? Og er ministeren enig i, at den større trafikintensitet på Vejlefjordbroen i forhold til Storebæltsbroen taler for en anvendelse af automatiske autoværn ved uheld – eller finder ministeren, at det er til mere gavn for bilisterne og trafikafviklingen, at bilisterne skal tvinges gennem Vejle By og dermed belaste statsvejen Fredericiavej med mere trafik og støjgener til gene for beboerne?

Endelig afviser transportministeren den direkte sammenligning med Storebæltsbroen. Trafikken er langt mindre på den 20 kilometer lange bro over Storebælt end de 95.000 biler, der hvert døgn krydser Vejle Fjord.

Se på en video på vafo.dk, hvordan et autoværn flyttes på amerikansk facon - mere præcist på Golden Gate. Måske var det en mulighed - også andre steder i Vejle, hvor det i Vejles myldretidstrafik var mere hensigtsmæssigt med flere baner ind mod byen om morgenen og ud om eftermiddagen - eksempelvis på Horsensvej.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kendt erhvervsmand tabte i boligretten: Nu har hans lejer rettens ord for, at hun må blive boende - selv om han gerne vil rive det forfaldne hus ned

Danmark

Torsdagens coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle For abonnenter

Avisens madanmelder besøger Vejles dyreste og fineste restaurant: 'Efter Jens Vejmand kører det langsomt af sporet for mig'

Erhverv For abonnenter

Vejle-frisør skal bruge flere kvadratmeter: 'Jeg er klar til en ny mission' - salonen får nyt navn og flytter ud af baggården

Alarm 112

Halsgreb i Ørstedsgade: 40-årig skal i fængsel for at tage kvælertag på sin gæst

Kultur

Avisens tegner vinder prisen for Årets bladtegning: Se Putin tørre sved af panden

For abonnenter

10.000 kæmpemøller kan true Nordsøens sæler og hvaler: - Vi ved meget lidt om konsekvenserne

Vejle

Se video: De hænger 150 store, gule cykler op i gågaden: 'Det kommer til at se ret massivt ud'

Hedensted For abonnenter

Dansk energi-gigant har planer om endnu en stor solcellepark i kommunen: Her vil de lave strøm til 14.000 husstande

Byggekæde i kraftig vækst overtager en af Sønderjyllands specialistforretninger: - Vi er et godt match

Alarm 112

Så har man set det med: Der sad fem mænd i en tuk-tuk. Den ene sprang ud og ødelagde et nyplantet træ

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Erhverv

Succesfuld møbelsnedker får udstillingsvindue i Kirkegade: Thomas er vild med duften af træ. 'Siden jeg var barn, har det siddet dybt i mig'

Billund For abonnenter

Vorbasse Campings nye ejere har overtaget pladsen: - Vi føler slet ikke, at det er et arbejde

Erhverv

Placeringen er afsløret: Her kan du komme til at se den nye Tour de France-skulptur, som er skænket til Vejle af en række erhvervsfolk

Annonce