Annonce
Trekantområdet

Mere bøvl for DSB's rejsende: Masser af Intercity-passagerer får ekstra togskifte i op til to år

Passagererne der stiger på et IC-tog på Aarhus H risikerer i to år at skulle skifte tog i Fredericia, hvis rejsen går mod Fyn eller Sjælland. Arkivfoto: Kim Haugaard
Flere af de IC3-tog, der i øjeblikket kører mellem Østjylland og København, skal i mindst to år bruges på Sjælland. Derfor skal passagererne i halvdelen af DSB's IC-tog skifte tog på rejsen.

Jylland: Det skal som bekendt være skidt, før det kan blive godt - så selvom transportminister Benny Engelbrecht (S) mandag offentliggjorde, at den franske togproducent Alstom skal levere fremtidens tog til DSB, så må de østjyske togpassagerer vente i flere år, før de får glæde af DSB's investering på mere end 20 mia kroner, som de 100 nye el-tog koster.

Nord for Fredericia er der hverken elmaster eller køreledninger langs med jernbanen, som Alstom-togene kan trække strøm fra. De foreløbige planer lyder på, at arbejdet med at elektrificere den østjyske længdebane fra Fredericia i syd til Aalborg Lufthavn i nord er færdigt i slutningen af 2026. Først derefter kan der køre el-tog nord for Fredericia.

Indtil da må de østjyske togpassagerer væbne sig med tålmodighed. Allerede nu er togene i perioder erstattet af togbusser på grund af forarbejderne med at rejse elmaster langs jernbanen, men ikke nok med det - fra køreplansskiftet i december 2021 vil passagererne i hver andet af DSB's IC-tog, der skal fra Østjylland i retning mod Fyn og Sjælland, indstille sig på at rejsen byder på et togskifte i Fredericia.

Annonce

Det fremgår af et notat, som DSB har sendt til Folketingets Transportudvalg. Heri gør DSB rede for en række større ændringer i jernbanetrafikken.

I øjeblikket bliver den trafik fremført af IC3-togene. En del af de togsæt er ombygget, så de kan køre på det nye signalsystem, som er ved at blive udrullet på de danske jernbaner. Disse togsæt skal DSB bruge til at køre med passagerer på den sjællandske strækning mellem Næstved og Nykøbing F. DSB har derfor ikke nok dieseldrevne togsæt til rådighed til at køre alle IC-tog på strækningen København-Aalborg.

- Vi er nødt til at rykke lidt rundt på vores materieltyper, og der vil være nogle IC-afgange hvor passagererne skal skifte tog i Fredericia, fortæller informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.

IC-lyn stadig gennemkørende

Togskiftet gælder som sagt i halvdelen af IC-afgangene mellem Østjylland og København - i alt seks afgange per døgn. Togskifte på rejsen er ikke ligefrem noget, der trækker ekstra passagerer til, men informationschefen lover, at skiftet vil blive så skånsomt som muligt.

- Du skal godt nok skifte i Fredericia på afgangene, men du får ikke længere rejsetid.

Tony Bispeskov lover samtidig, at togene så vidt muligt vil komme til at holde i hver sit spor ved samme perron.

Selvom franske Alstom netop har vundet milliardudbuddet om el-tog til DSB, kommer der til at gå mange år, før de østjyske togpassagerer kan sætte sig til rette i det kommende el-tog. Foto: DSB

- Så passagererne skal kun gå fra de ene spor og over til det andet ved perronen.

Kunne man ikke have indsat IC4-tog på de afgange, så passagererne slap for togskiftet?

- Nej, vi har selvfølgelig set på, om vi kunne rykke rundt på materiellet, så vi helt undgik den her problemstilling, men vi har ikke det nødvendige antal IC4-togsæt, der skal til. Samtidig præsterer IC4-toget markant dårligere end IC3'erne. IC4'erne har stadig flere tekniske nedbrud og flere værkstedsbesøg, siger Tony Bispeskov.

Han forventer, at der nok er enkelte kunder, der vil rynke på næsen over udsigten til at skulle skifte tog i Fredericia. Og er man gangbesværet eller har en del bagage med, kan man jo vælge at rejse med enten IC-lyn eller et af de IC-tog, der er gennemkørende, foreslår han.

Annonce

To år med skifte

Det vil være de samme afgange, hvor et togskifte er nødvendigt, og de vil naturligvis fremgå af Rejseplanen.

Som minimum vil der være behov for, at kunderne skifter tog i Fredericia ind til strækningen Næstved-Nykøbing F er elektrificeret, hvilket forventes at ske til december 2023, når den nye Storstrømsbro tages i brug.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Cecilie overlevede dødsulykke: - Det er lige før, at jeg ikke kan huske, hvordan det er at være glad

Annonce