Annonce
Egtved

Naturfag behøver slet ikke være kedeligt: Charlotte vil inspirere til sjovere naturfagsundervisning

Charlotte Damgaard Hansen brænder for at formidle glæden ved naturfag og science videre til sine elever. Ofte tager hun små videoklip og billeder, som hun bruger på sin Facebookside og Instagram-profil til at inspirere lærerkolleger. Foto: Mette Mørk
Charlotte Damgaard Hansen har en stor kærlighed til natur og science og elsker at lave eksperimenter sammen med sine elever. Idéer, tips og tricks deler hun med andre lærere på Charlotte's Teacher Web.
Annonce

Bredsten: Hvad sker der med et æg, der har ligget i blød i eddike en hel uge?

Det er eleverne i denne dags natur/teknologi-time ved at finde ud af.

- Det er blevet større, konstaterer en af eleverne.

- Det kan flyde, lyder det fra en anden.

Eleverne bemærker også, at skallen er væk - kun hinden er tilbage om ægget.

Hvad sker der så, hvis man taber ægget ned på bordet fra fem-ti centimeters højde?

- WHAT? Det kan hoppe, udbryder en af drengene højlydt.

Annonce

Vil inspirere andre

Der findes masser af sjove og simple eksperimenter, man kan lave med elever helt ned til de små klasser. Men hvis man ikke selv er en haj til at komme på idéer til forsøg og eksperimenter, der kan peppe undervisningen op, skal man finde dem et sted.

Sådan et sted har Charlotte Damgaard Hansen, lærer på Bredsten-Gadbjerg Skole, skabt. Siden 2015 har hun delt idéer og inspiration til andre undervisere på sin Facebookside og Instagram-profil "Charlotte's Teacher Web".

- Erfaring viser, at elever husker meget bedre, når de prøver tingene af i stedet for at få det fortalt. Når de bruger deres sanser og får tingene mellem hænderne, får de samtidig en meget større forståelse for fagbegreberne, forklarer hun.

Kan man se gennem et æg, når æggeskallen er væk efter en uge i eddike? Det ville eleverne gerne vide, så det måtte de afprøve i praksis. Og ja, man kan faktisk godt se den gule blomme inde i ægget, når man holder det op mod lyset. Foto: Mette Mørk

Da Charlotte Damgaard Hansen startede Charlotte's Teacher Web, delte hun idéer til undervisningsbrug i en række forskellige fag. Men det snævrede hun ind i foråret, da coronaen ramte landet.

- Jeg kunne mærke, at mange af mine kolleger var lidt usikre på, hvordan de skulle undervise så meget udenfor og manglede inspiration til, hvad de kunne lave med eleverne. Da jeg altid har haft en stor passion for naturfag, besluttede jeg mig for at snævre mit fokus ind til science og naturfag, forklarer hun.

I dag har hun 830 følgere på Instagram og 682 følgere på Facebook.

Annonce

Får selv ny inspiration

På siden deler hun både undervisningsidéer, hun selv kommer på, men hun deler også idéer til eksperimenter og forsøg, hun finder andre steder.

- Det kan være idéer, jeg finder på forskellige fagportaler, eller det kan være nogle, jeg finder på Youtube eller Pinterest. Når jeg så falder også nogle spændende ting, prøver jeg dem tit af selv først, fordi jeg synes, det er fedt. Samtidig tænker jeg meget over, hvordan og i hvilken sammenhæng forsøget kan bruges, så det giver mening for eleverne, forklarer Charlotte Damgaard Hansen.

Charlotte Damgaard Hansen elsker, når det lykkes at pirre elevernes nysgerrighed og vække undren. Det vil hun gerne hjælpe lærerkolleger til med sin Facebookside og Instagramprofil. Foto: Mette Mørk

Tit deler hun små videoklip eller billeder fra undervisningen, som hun tager med sin mobiltelefon, så hendes følgere kan få en fornemmelse af, hvordan hun arbejder med eksperimenterne i undervisningssammenhæng.

- Når jeg deler det, får jeg jævnligt respons fra andre lærere, der gerne vil vide, hvilke materialer jeg har brugt, eller hvordan jeg har gjort noget bestemt. Jeg har klart et indtryk af, at der er lærere, der bruger nogle af de idéer, jeg lægger ind på siden, fortæller hun og fortsætter:

- Men jeg får også jævnligt tilbagemeldinger eller kommentarer fra kolleger, som fortæller, hvordan de plejer at gøre. Det lærer jeg også noget af, og det er med til at gøre min undervisning bedre.

Annonce

Vil vække nysgerrighed

Charlotte's Teacher Web er i første omgang hovedsageligt tiltænkt lærere og pædagoger, der ligesom hende selv brænder for at gøre undervisning sjov og levende for eleverne.

- Men jeg har også indtryk af, at der er mange forældre, som finder inspiration til at lave noget med deres børn, hvilket er super fedt. Det kan være med til motivere børnene til at blive interesseret i at undersøge og eksperimentere, fortæller læreren.


Jeg synes, det er så fedt, når jeg oplever, eleverne begynder at undre sig og blive nysgerrige. Naturfag er slet ikke så kedeligt, som mange måske tror, siger hun.

Charlotte Damgaard Hansen


På sigt drømmer Charlotte Damgaard Hansen samtidig om at udvide hendes lille univers til også at henvende sig direkte til børn, der er nysgerrig efter at dykke ned i natur- og science-verdenen.

- Jeg kunne rigtig godt tænke mig at være med til at gøre børn interesseret i naturen og være med til at give dem en masse "aha"-oplevelser. Jeg synes, det er så fedt, når jeg oplever, eleverne begynder at undre sig og blive nysgerrige. Naturfag er slet ikke så kedeligt, som mange måske tror, siger hun.

Annonce

Æg vækker undren

Eleverne, der denne dag leger med hoppende æg, virker bestemt ikke til at synes, naturfag er kedeligt. Tværtimod. Heller ikke da æggene bliver pakket væk, og det er tid til at blive klogere på, hvad de faktisk har lært af det lille eksperiment. Der bliver talt om syre, base, kemisk reaktion og en række andre fagbegreber.

Det hoppende æg plejer at vække stor begejstring, fortæller Charlotte Damgaard Hansen. Foto: Mette Mørk

Men eksperimentet har samtidig vakt en undren.

- Hvis man nu lod ægget ligge i eddiken en uge længere, vil det så kunne hoppe højere, spørger en af drengene.

Charlotte Damgaard Hansen kender ganske givet svaret på det spørgsmål, men hun vælger ikke at forære svaret.

- Det var et rigtig godt spørgsmål. Jeg synes, vi skal lade et af æggene ligge en uge længere, og så kigger vi i næste uge på, om det er blevet mere elastisk, svarer hun.

Selvom ægget kan hoppe, skal man være forsigtig med at tabe det for langt oppefra - for så siger det stadig splat. Foto: Mette Mørk
Woooow, ægget er blevet større efter en uge i eddike, og så kan det flyde, konkluderer eleverne hurtigt. Foto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Vi finder os ikke i sexchikane

Annonce