Annonce
Vejle

Nu sker det: 133 millioner kroner dyr vejforbindelse bliver til virkelighed

Pæle markerer linjeføringen af den nye Planetbyvej, der skal strække sig op over bakkerne fra Vardevej til villakvarteret i det vestligste Uhrhøj. Foto: Kaare Johansen
Torsdag flytter borgmester Jens Ejner Christensen (V) symbolsk jord for at markere, at arbejdet med vejen til Planetbyen går i gang.
Annonce

Vejle: For 20 år siden fik en flok borgere på Uhrhøj et politisk løfte.

Med den fremtrædende socialdemokrat Finn Bjerg i spidsen lovede Vejles politikere en ny vejforbindelse til Uhrhøj.

Beboerne var bekymrede for den trafik, den store nye villaudstykning Planetbyen, ville udløse. Men nu fik de så løfte om en vej, der skulle betales via de penge, kommunen tjente på grundsalget.

Siden er mere end 100 villaer skudt op, træerne i skoven er vokset mange meter, og trafikken er steget - uden at beboerne har fået den lovede vej. Men torsdag er det alvor.

Her tager borgmester Jens Ejner Christensen (V) og formanden for teknisk udvalg, Gerda Haastrup Jørgensen (V),  de første spadestik til det projekt, der er blevet døbt forbindelsesvejen til Uhrhøj.

Annonce

Serpentinevej gennem skoven

Det to kilometer lange vejstykke skal sno sig fra Vardevej op gennem skoven til Planetbyen. Her slutter vejbyggeriet i første omgang. Men strækningen kan blive første etape af en ringvej nordvest om Vejle - helt til motorvejen ved Hornstrup.

Sådan er projektet i hvert fald beskrevet i den mobilitetsplan, der siden starten af 2018 har fungeret som inspiration for politikerne til fremtidige infrastrukturprojekter.


Vi har bestræbt os på at lægge linjeføringen mere mod vest, så vejen kan placeres lavere, og den derved i videst muligt omfang minimerer støj og bilos.

Gerda Haastrup Jørgensen (V), formand for teknisk udvalg


- Jeg håber, at vi allerede til næste år kan beslutte at få endnu en strækning med i budgettet, så vi skaber forbindelse til Jellingvej. Det har vist sig, at første del af projektet kunne holde budgettet, så  det er med at komme videre, mens entreprenørerne stadig venter på større opgaver fra staten, siger borgmester Jens Ejner Christensen.

Annonce

Flyttet og gravet ned

Men i første omgang gælder det den lovede vej til villakvarteret, der siden mødet for 20 år siden har vokset sig stort. I løbet af to et halvt år får beboerne en alternativ adgangsvej, så al trafikken ikke længere skal ned til Vejle via de eksisterende villaveje og Jellingvej.

Cykelsti, tunnel og rundkørsel

  • Den første strækning af den nye forbindelsesvej vest om Uhre bliver på ca. 2 km.
  • Vejen placeres i det stærkt kuperede terræn vest for Vejle og forbinder Vardevej i syd med boligområdet i Uhre mod nord.
  • Vejen etableres med dobbeltrettet cykelsti på den østlige side.
  • Når vejstrækningen står færdig, bliver den med blandt andet rundkørsel ved Vardevej, stitunnel, faunapassager, stibro, pullertbelysning langs cykelstien samt belysningsanlæg og tunnel i den nye rundkørsel ved Vardevej.
  • Prisen for hele anlægget, inkl. drænafvanding, bassiner og nedrivning af hus på Vardevej 201, er 133 millioner kroner.
  • Første del af forbindelsesvejen vest om Uhre forventes færdig til sommer i 2023.
  • Entreprenør på opgaven er M.J. Eriksson A/S, og rådgiver er Atkins Danmark.
  • Forbindelsesvejen vest om Uhre er en del af Vejle Kommunes mobilitetsplan, der blev lanceret i 2018. Her finder du også animationsfilm over den kommende forbindelsesvej.

Trods ønsket fra beboerne har projektet været omstridt, og det er ændret undervejs. Vejen er flyttet længere fra villakvarteret end det oprindelige projekt, der blev tegnet tilbage i 2008. Samtidig bliver vejen gravet ned for at dæmpe støjen fra den kommende biltrafik.

Annonce

Udfordrende landskab

Teknisk udvalgs formand, Gerda Haastrup Jørgensen, kalder projektet unikt:

- Det er blandt de allerstørste anlægsprojekter, vi har løftet i Vejle Kommune, og så skærer vejen igennem et yderst udfordrende geologisk stykke landskab, lyder det fra formanden, inden hun torsdag sammen med borgmesteren sætter den symbolske spade i jorden.

Her, hvor Vejledalen møder Vardevej, skal der etableres en rundkørsel, mens cykler og fodgængere ledes under vejen i en tunnel. Vejledalen, der blev indviet i 2017,  er en del af det oprindelige vejprojekt fra 2008. Foto: Kaare Johansen

I disse corona-tider er arrangementet kun for inviterede deltagere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Jesper hænger syv kilometer julebelysning op hvert år: Han giver et stjernegodt råd til vejlenserne

Annonce