Annonce
Gear

Ny 911'er smider toppen

Den nye Porsche 911 Cabriolet er ligesom coupéen blevet mere muskuløs, men den byder også på nyfortolkede retroelementer. Foto: Porsche

Porsche er klar med helt ny 911 Cabriolet, som byder på avanceret teknologi under huden.

Ingen ny Porsche 911'er uden en åben version. Det er filosofien hos det sydtyske sportsvognsmærke, der netop har vist den nye 911 Cabriolet, som der løftes sløret for ganske få uger efter, at coupéen så dagens lys.

Den er formet med samme klare hilsen til det historiske ophav som coupéen - og helt med samme mere hærdebrede attitude. Men den topløse version, der i den første generation var på banen i 1982, har fået en række opgraderinger på den praktiske front. Det gælder blandt andet et nyt hydraulisk system, der åbner og lukker kalechen hurtigere end tidligere.

Annonce
Den nye åbne Porsche har en kaleche, som med indbyggede magnesiumdele holder taget bedre på plads ved fart. Den kommer op og ned på 12 sekunder. Foto: Porsche

Kaleche holder sig på plads

Den fuldautomatiske stofkaleche med fast bagrude har fået indbygget flade magnesium-dele i strukturen, som forhindrer, at taget blæser op ved høj fart. Det er en kaleche, som kan åbnes og lukkes op til en hastighed på maks. 50 kilometer i timen. Det nye hydrauliske system til taget får åbningstiden ned til omkring 12 sekunder, mens en elektrisk justerbar vindafviser reducerer vinden i nakkeområdet.

911 Cabriolet debuterer som Carrera S med baghjulstræk og 4S med firehjulstræk. Begge er bestykket med den trykladede sekscylindrede 3,0-liters kendte boxermotor, som her yder 450 hk og leverer 530 Nm mellem 2300 og 5000 omdrejninger. Overførslen af kræfterne sker med den nyudviklede ottetrins PDK-gearkasse med dobbeltkobling.

Det betyder, at den åbne 911 Carrera S kan sendes af sted fra 0 til 100 på 3,9 sekunder - og 3,7 med Sport Chrono-pakke, mens tophastigheden er 306 kilometer i timen. For firehjulstrukne version hedder værdierne 0-100 på 3,8 sekunder og 3,6 sekunder, mens topfarten er 304 kilometer i timen.

Porsches ingeniører har desuden flyttet motorophængene og på den måde også givet karosseriet en større stivhed. For første gang er mærket klar den ekstra sportslige undervogn, Porsche Active Suspension Management (PASM) til 911 Cabriolet. Det betyder, at fjedrene er kortere og hårdere, tværstabilisatorerne på for- og bagakslen er stivere, mens undervognen er sænket 10 millimeter. Derfor ligger 911'eren endnu mere neutralt og afbalanceret på vejen, lover fabrikken.

Den nye, mere muskuløse åbne 911 er udstyret med 20-tommer hjul foran og 21-tommer agterude, hvor der er bredere hjulkasser. De baghjulstrukne modeller får nu også samme bredde som de firehjulstrukne af slagsen.

Bilen er over en kam blevet lidt over fire centimeter bredere, og den har i fronten nye historiske tråde til tidligere generationer. Det gælder bagagerumsklappen, som er placeret langt fremme, og som har en fordybning foran forruden. Begge dele får fronten til at virke længere og giver mere aggressiv schwung over linjerne.

Interiøret er holdt i den klassiske og enkle stil som i coupéen og er udstyret med to storskærme. Foto: Porsche

Variabel hækspoiler

Bagenden er prydet af et lysbånd, ligesom på coupéen, mens der også her er en hækspoiler, der kan køres op med variable indstillinger. Bortset fra front og bagende er hele karrosseriet for øvrigt fremstillet af aluminium. I kabinen er der ligeledes som i coupéen dømt nyfortolket retrostil med et instrumentpanel, der løber i hele kabinens bredde mellem to vinger, hvor der er en central omdrejningstæller og to rammeløse skærme på 10,9 tommer.

Modellen har mærkets nye "Wet Mode"-system, der opfanger, hvis der er vand på vejen, tilpasser bilens systemer efter forholdene og advarer føreren. Vedkommende kan så tage affære og aktivere en kontakt, der sætter bilen i sikkerhedsindstilling.

Modellen har avanceret nødbremse og parkeringsassistent med bakkamera som standardudstyr, mens blandt andet natsyns-assistent med infrarødt kamera og køassistent kan tilkøbes.

Priserne ligger fra små 2.540.000 kroner for 911 Carrera S Cabriolet, mens Carrera 4S Cabriolet koster fra godt 2.692.000 kroner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce