Annonce
Erhverv

Ny analyse: Tilsanding af vejnettet vil koste tusindvis af medarbejdere

Med flere køretøjer på vejnettet vil det også blive sværere at tiltrække medarbejdere, lyder det fra Dansk Byggeri. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Det vil gå ud over væksten, hvis ikke der bliver investeret store beløb i den midt- og østjyske infrastruktur, konkluderer Dansk Byggeri på baggrund af ny undersøgelse.

Østjylland: Det kommer ikke bare til at medføre større trængsel, flere ulykker og ekstra meget kø, at antallet af bilister på særligt motorvejene de næste årtier stiger.

Vejnettet vil også sande til i en grad, så antallet af potentielle medarbejdere til Hedensted Kommunens virksomheder falder med 15 pct. i 2035.

Det viser en analyse, rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har lavet for Dansk Byggeri.

Den tager udgangspunkt i, at pendlere som udgangspunkt er villige til at sidde en time i bilen for at komme til og fra arbejde. I takt med at de i fremtiden kommer langsommere frem på det samme antal kilometer, betyder det, at flere i fremtiden vil fravælge områdets arbejdspladser.

- Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur under Dansk Byggeri, i en pressemeddelelse.

Annonce

Motorveje, elektrificering og Kattekat-forbindelse

Analysen viser, at trængslen på vejene kommer til at stige til det dobbelte i 2035, hvorfor Henrik Friis kalder på store investeringer i infrastrukturen.

At netop udvidelser af vejnettet har stor betydning, eksemplificeres af, at Silkeborg Kommune på grund af motorvejen omkring byen og åbningen af Holstebromotorvejen får bedre muligheder for at rekruttere arbejdskraft.

Som den eneste kommune i det midt- og østjyske.

- Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange projekter, der bare ligger og samler støv. For eksempel er der brug for en fortsat udbygning af E45 omkring Aarhus, syd for Skanderborg og nord for Aarhus til Randers, siger Henrik Friis i en pressemeddelelse.

Han har også en ny midtjysk motorvej, en udvidelse af rute 26, en fremrykning af elektrificering af jernbanenettet og en Kattegat-forbindelse på ønskelisten.

På grund af sit store opland bliver Hedensted Kommune hårdest ramt af de nærliggende kommuner. Horsens får ifølge analysen 13 pct. mindre arbjedskraft til rådighed i 2035, mens Aarhus taber 11 pct.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Manden der skabte Legofiguren er død

Annonce