Annonce
Danmark

Ny transportminister: Der skal være motionsløb på Storebæltsbroen igen

Broløbet Storebælt 2017 så længe ud til at blive det sidste, efter tidligere transportminster Ole Birk Olesen (LA) forbød motionsløb på kritisk infrastruktur. Efter regeringsskiftet kommer løbet over Storebælt igen til næste år. Arkivfoto: Lasse Hansen
Så er det heller ikke værre med trafikproblemer på grund af motionsløb over landets vigtige broer, mener Danmarks nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), der som noget af det første omgør sin forgængers forbud.

Broløb: Danskerne skal igen have lov til at løbe eller cykle over Storebæltsbroen. Det siger den nyudnævnte transportminister, Benny Engelbrecht (S), der knap havde nået at finde sig til rette på kontoret, inden han tog sin forgænger Ole Birk Olesens (LA) beslutning om at lukke af for motionsarrangementer på "kritisk infrastruktur" og smed den i papirkurven.

- Jeg har hele tiden været uenig i den beslutning, min forgænger traf, og derfor har jeg ikke været et sekund i tvivl om, at det er fornuftigt at lave den om. Derfor er de en af mine første formelle beslutninger at sikre, at der fremover kan laves motionsevents på blandt andet Storebæltsbroen, siger Benny Engelbrecht til avisen Danmark.

Beslutningen om at åbne for motionsløb igen er som beslutningen i 2017 om at lukke truffet rent administrativt, så den nye minister ikke har skullet finde politisk flertal for den. Det havde næppe været det store problem, da Ole Birk Olesen ud over regeringen blot havde Dansk Folkeparti på støttesiden for to år siden. Og i valgkampen gik daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) ud og sagde, at Venstre aldrig havdet været begejstret for beslutningen og efter valget ville arbejde for at få motionsløb på broen igen. Til avisen Sjællandske udtalte Løkke, at han selv ville løbe med næste gang.

- Når det først er til næste år, er der jo tid til at træne, sagde han.

Broløbet Storebælt er i øvrigt et halvmaraton - 21,0975 kilometer.

Annonce

Tre meninger om broløb: Kaos, glæde og folkeligt fællesskab

1. Bilisterne

Dennis Lange, juridisk konsulent i Forenede Danske Motorejere, FDM: - Det er en rigtig ærgerlig beslutning, som den nye transportminister lægger ud med. En lukning af for eksempel Storebæltsbroen giver store gener for det omkringliggende samfund, mange kommer til at sidde i time- og kilometerlange køer, og der vil komme bagendekollisioner. Der bliver trafikalt kaos, som får voldsomme konsekvenser og er til skade for trafiksikkerheden. Der er ikke noget godt at sige om dette. Jeg forstår godt, at nogle gerne vil løbe på broerne, men vi har så mange vejstrækninger i Danmark - hvorfor skal det sporenstregs være lige der, hvor man generer flest mulige mennesker?

2. Løbsarrangøren

Per Hansen, formand for foreningen Broløb Storebælt: - Vi er superglade. Nu har vi tilpas tid til at nå at arrangere det næste løb i efteråret 2020. Datoen har vi ikke lagt os fast på, men den kommer vi til at aftale med Sund & Bælt. Det var en dårlig beslutning, den tidligere transportminister tog. Vi har jo vist, at det er muligt at afvikle et løb, samtidig med at trafikken glider. De trafikproblemer, vi har haft, har været et år, hvor en bil løb tør for benzin, og et andet år, hvor der havde været et uheld inden selve løbet. Uheld i forbindelse med løbet, har vi ikke oplevet. Jeg har hele tiden troet på, at det nok skulle kunne lade sig gøre at lave et løb over broen næste år, fordi beslutningen var så forkert. Det skal være plads og rum til hinanden den ene dag hvert tredje år.

3. Arbejdsgiverne

Michael Svane, direktør for Dansk Industri Transport: - Forudsat at det ikke bliver hver anden dag, og det er jo slet ikke det, ministeren lægger op til, har vi overhovedet ingen problemer med det. Så længe man informerer i god og at det bliver lagt på et tidspunkt, hvor det giver mindst mulige gener. Bare det gøres klogt, er det helt klart til at leve med. Vi finder det helt naturligt, at vores infrastruktur og de store ikoniske dele af den engang imellem danner ramme om et løb. Den er jo også en del af et folkeligt fællesskab.

Folkelig fejring

I foreningen Broløbet Storebælt er formand Per Hansen "superglad" for transportministerens beslutning.

- Det handler jo om hele målet og eksistensen for vores forening, siger han til avisen Danmark.

Løbet bliver holdt hver tredje år og har ikke nået at være aflyst på grund af, at der i to år har været lukket ned for tilladelser til motionsløb på kritisk infrastruktur.

Inklusive et løb umiddelbart inden broens indvielse i 1998 har 75.000 fået lejlighed til at løbe over både høj- og lavbroen over Storebælt.

- Det, at vi gør nogle ekstraordinære ting engang imellem - ikke alt for ofte selvfølgelig - er altså med til at sætte fokus på den betydning, infrastrukturen har i Danmark, og det er en god og folkelig måde at fejre den på. Det, synes jeg, er vigtigt, siger Benny Engelbrecht.

Ikke kun for den gule trøje

Beslutningen i 2017 blev truffet efter en stort trafikkaos i forbindelse med afviklingen af halvmaraton over Den Nye Lillebæltsbro umiddelbart inden. Kort efter blev det seneste halvmaraton over Storebæltsbroen afviklet uden nævneværdige trafikale problemer.

- Man kan sagtens kombinere motionsløb, en oplevelse af stor ingeniørkunst til fods eller på cykel og fornuftig afvikling af trafikken. Løbet over Lillebælt, der var anstødsstenen til beslutningen fra min forgænger, var et eksempel på en række af hinanden uafhængige begivenheder, som gik galt. Primært et trafikuheld, som ikke havde noget med sportsbegivenheden at gøre. Man kan også stille spørgsmål ved, om det var helt så velorganiseret, som storebæltsarrangementerne har været. Vi skal bare sørge for at drage nytte af erfaringerne, siger Benny Engelbrecht.

På trods af den administrative nedlukning af løb på for eksempel Storebæltsbroen har det dog hele tiden været planen at åbne broen over Storebælt for en Tour de France-etape i 2021.

- Jeg må altså også sige, at det i den grad falder i øjnene, at der aldrig har været tvivl om, at der skulle være mulighed for at arrangere en Tour de France-etape. Det har været et eksplicit ønske fra tourledelsen, at en af etaperne skulle gå over broen. Så er det jo altså et virkeligt forkert signal at sende til den brede, danske befolkning, at man må cykle over i en gul trøje, men ikke i den halvslidte, almindelige lycrabeklædning, som en motionsrytter kører i. At den helt unikke oplevelse ikke er tilgængelig for den almindelige dansker, siger Benny Engelbrecht.

Han løb selv halvmaraton over Storebælt i 2014, men er ikke klar til at forpligte sig på 21,0975 kilometer næste år ligesom Lars Løkke Rasmussen.

- Måske. Vi skal lige se, om formen er til det, siger transportministeren.

Sådan blev broløb lukket

27. juni 2017 sendte daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) denne meddelelse til Folketingets transportudvalg:

"Vejdirektoratet har udarbejdet en administrationspraksis for afholdelse af arrangementer på statsvejnettet, som jeg hermed sender til udvalgsmedlemmernes orientering.

Baggrunden for denne er den stigende trafik, navnlig på motorvejsnettet, kombineret med erfaringer fra afviklingen af en række arrangementer, herunder Lillebælt Halvmaraton, som blev afholdt på den nye Lillebæltsbro den 6. maj 2017.

Jeg har på et møde den 23. juni 2017 meddelt Sund & Bælt Holding A/S, at de faste forbindelser er kritisk infrastruktur, og at der derfor ikke afvikles motionsløb eller motionscykelløb her. Dog vil det planlagte motionsløb på Storebæltsforbindelsen lørdag den 9. september 2017 blive afviklet, men Sund & Bælt Holding A/S har oplyst, at man vil være ekstra opmærksom på at afvikle løbet, så det skaber færrest mulige problemer for vejtrafikken over Storebælt".

Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Brud på vandledning har ødelagt asfalten: Vejen hævede sig en halv meter

112

Massiv regn har smadret bro over å

Vejle

Vigtig vej er lukket på ubestemt tid: Vandet spærrede Patrick inde

Annonce