Annonce
Vejle

Nyt slagsmål om trafikken i Vejle: S og K kræver fire spor frem for havnetunnel

I mobilitetsplanen arbejder Vejle Kommune kun med at anlægge den såkaldte havnerute i fire spor fra Horsensvej og hen til lyskrydset ved Ibæk Strandvej. Men Socialdemokratiet og Konservative ønsker en udvidelse af ruten helt frem til Fredericiavej, også selvom det kræver udvidelse af broen, der fører Toldbodvej over jernbanen. Foto: Google Street View
Socialdemokratiet og Konservative opfordrer Vejle Byråd til at droppe havnetunnellen og bruge pengene på at gøre havneruten firsporet hele vejen mellem Horsensvej og Fredericiavej.

Vejle: Udvidelsen af Vejles såkaldte "havnerute" er nu blevet et lokalpolitisk slagsmål mellem tre af byrådets partier.

Venstre har længe talt for vigtigheden af en havnetunnel og har arbejdet for at få statspenge til tunnelen og udvidelsen af havneruten.

Men nu melder både Socialdemokratiets gruppeformand og borgmesterkandidat Martin Sikær og den konservative viceborgmester Dan Arnløv ud, at kommunen i første omgang bør glemme den 160 meter lange havnetunnel.

Annonce

I stedet skal det sikres, at havneruten bliver udvidet til fire spor hele vejen fra Horsensvej til Fredericiavej.

Giver ikke mening at stoppe

Ifølge den overordnede mobilitetsplan, som byrådet navigerer efter i trafikspørgsmål, er det kun strækningen fra Horsensvej til Ibæk Strandvej, der skal udvides fra to til fire spor.

Den plan vil de to byrådspartier have ændret, så de fire spor fortsætter fra Ibæk Strandvej-lyskrydset over jernbanebroen til Fredericiavej.


Havnetunnellen - her med rød stiplet streg - skal føre trafikken under gadeniveau inderst i Vejle Havn som afløsning for den nuværende rundkørsel for enden af Havnegade. Kort: Vejle Kommune


- Vi bør anlægge fire spor hele vejen rundt, og det tror jeg også, at der er massivt flertal for i byrådet. Det giver ikke mening at udvide havneruten til fire spor og så stoppe ved Ibæk Strandvej, så du skaber en prop her, siger Dan Arnløv.


Jeg ville ønske, at vi kunne tunnellægge mange veje, som de gør i Oslo. Men vi har ikke oliepenge. Vi har anlægsloft og begrænsede midler.

Dan Arnløv (K), viceborgmester


Hverken viceborgmesteren eller Martin Sikær er imod en havnetunnel, som ifølge mobilitetsplanen koster omkring 210 millioner kroner at anlægge.

De mener bare ikke, at det er realistisk at få statspenge til en tunnel, som ikke udvider kapaciteten på den havnerute, som skal aflaste byen, når E45 og Vejlefjordbroen er lukket på grund af uheld.

Annonce

Tunnelen er en luksus

- Tunnelen er urealistisk, for du kan ikke bilde Christiansborg ind, at det handler om kapacitet. Tunnelen er en luksus, vi ikke har råd til at vente på, nu hvor Venstre lukker Sønderbrogade. Den lukning skaber et kæmpe behov for en snarlig udvidelse af havneruten til fire spor, og flytningen af Sønderbrogade lægger beslag på en stor del af vores råderum, siger Dan Arnløv.

Hvis Vejle Kommune holder fast i ansøgningen om statspenge til en havnetunnel, mener Martin Sikær, at ansøgningen risikerer at ryge bagest i køen.

- Jeg forstår ikke, hvorfor Venstre er så forgabt i den tunnel. Vi er pressede af øgede trafikmængder og skal træffe kloge valg. Derfor er vi nødt til at pille tunnelen ud, siger Martin Sikær.

Annonce

Ingen vil bruge den nye vej

Som Dan Arnløv mener socialdemokraten, at byrådsflertallets beslutning om at bruge op mod 100 millioner kroner på at forlægge Sønderbrogade hen over Posthusgrunden nødvendiggør udvidelsen af havneruten til fire spor hele vejen mellem Horsensvej og Fredericiavej.

- Ingen kommer til at tage den kommende vej hen over Posthusgrunden og ad Sjællandsgade, når du skal gennem to-tre lyskryds og over en parkeringsplads. Samtidig er der ingen tung trafik eller bybusser, der kan køre under tunnellen (mellem Gammelhavn og Sjællandsgade, red.), siger Martin Sikær.

Han er overbevist om, at mange vejlensere bliver overraskede, når de hører, at den i dag planlagte, firsporede havnerute kun tæller strækningen fra Horsensvej til Ibæk Strandvej og ikke hele vejen rundt til Fredericiavej.

- Og jeg tror godt, at vi kan få statspenge til at udvide havneruten til fire spor, siger han.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kendt erhvervsmand tabte i boligretten: Nu har hans lejer rettens ord for, at hun må blive boende - selv om han gerne vil rive det forfaldne hus ned

Danmark

Torsdagens coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle For abonnenter

Avisens madanmelder besøger Vejles dyreste og fineste restaurant: 'Efter Jens Vejmand kører det langsomt af sporet for mig'

Erhverv For abonnenter

Vejle-frisør skal bruge flere kvadratmeter: 'Jeg er klar til en ny mission' - salonen får nyt navn og flytter ud af baggården

Alarm 112

Halsgreb i Ørstedsgade: 40-årig skal i fængsel for at tage kvælertag på sin gæst

Kultur

Avisens tegner vinder prisen for Årets bladtegning: Se Putin tørre sved af panden

For abonnenter

10.000 kæmpemøller kan true Nordsøens sæler og hvaler: - Vi ved meget lidt om konsekvenserne

Vejle

Se video: De hænger 150 store, gule cykler op i gågaden: 'Det kommer til at se ret massivt ud'

Hedensted For abonnenter

Dansk energi-gigant har planer om endnu en stor solcellepark i kommunen: Her vil de lave strøm til 14.000 husstande

Byggekæde i kraftig vækst overtager en af Sønderjyllands specialistforretninger: - Vi er et godt match

Alarm 112

Så har man set det med: Der sad fem mænd i en tuk-tuk. Den ene sprang ud og ødelagde et nyplantet træ

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Erhverv

Succesfuld møbelsnedker får udstillingsvindue i Kirkegade: Thomas er vild med duften af træ. 'Siden jeg var barn, har det siddet dybt i mig'

Billund For abonnenter

Vorbasse Campings nye ejere har overtaget pladsen: - Vi føler slet ikke, at det er et arbejde

Erhverv

Placeringen er afsløret: Her kan du komme til at se den nye Tour de France-skulptur, som er skænket til Vejle af en række erhvervsfolk

Annonce