Annonce
Jelling

Nyt stort samarbejde skal gavne både børn og lærerstuderende

Kongernes Jelling skal blandt andet i spil i det nye samarbejde. Tidligere har Kongernes Jelling og Bredagerskolen samarbejdet i blandt andet et projekt med guider. Arkivfoto
I et nyt og større udviklingssamarbejde mellem UCL i Jelling og Bredagerskolen er også Kongernes Jelling, HistorieLab og byens daginstitutioner med, da et af projekterne er en bedre overgang fra børnehave til folkeskole.

Jelling: UCL i Jelling og Bredagerskolen har indgået en aftale om et større udviklingssamarbejde, der skal binde de pædagog- og lærerstuderende tættere sammen med "den virkelige verden" og samtidig munde ud i en række projekter til gavn for børnene.

- Vi har allerede samarbejder med mange skoler og institutioner i kommunen, men nu tænker vi i et varigt partnerskab og formaliserer det med en aftale om langsigtet samarbejde, der skal styrke pædagoger og undervisere fra uddannelsen, så både børn og studerende oplever bedre læring og undervisning, siger Annette Falk, uddannelseschef for pædagog- og læreruddannelsen på UCL i Jelling.

Samarbejdet dækker blandt andet over, at der skal kunne forskes mere i at udvikle læringen på skolerne og i at udvikle uddannelsen for landets kommende lærere og pædagoger.

Annonce
Pædagog- og lærerstuderende kommer tættere på folkeskolen og dens elever i det nye samarbejde. Arkivfoto

Fablab og dannelsesbro

Og så skal det munde ud i nogle konkrete projekter. Blandt andet et såkaldt fablab, hvor de lidt ældre børn lærer om idé- og produktudvikling og den arbejdsproces, der ligger bag at udvikle nye produkter.

Et større projekt er en dannelsesbro, som skal styrke overgangen fra børnehave til folkeskole.

- I førskoletiden er der meget fokus på leg, når man for eksempel er på museum eller i naturen. Så kommer børnene i skole, hvor de skal lytte til undervisning og sidde med bøger, og det er en meget brat overgang. Derfor skal vi have legen til at fortsætte ind i skolen, siger Annette Falk.

En gylden middelvej

Derfor er samarbejdet egentlig også bredere end bare UCL og Bredagerskolen. Med er også HistorieLab og Kongernes Jelling, der begge arbejder meget med at gøre historien spændende og sjov at lære om, og derudover er flere at Jellings daginstitutioner kommet med - og på sigt skal alle gerne være en del af det.

- Det handler om at finde det gode samspil. Tidligere har Kongernes Jelling lavet noget med matematik og leg på monumentområdet, hvor børnene for eksempel skulle rulle ned fra højene for på den måde at regne ud, hvor høje de er. Det er en gylden middelvej mellem leg og undervisning, der skal findes - og det gælder også på kulturfagene. Både skoler og dagsinstitutioner er meget interesserede i det her, lyder det fra Annette Falk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce