Annonce
Vejle

Om to år kan det være slut: Vejles veterantog nærmer sig endestationen

Veterantoget mellem Vejle og Jelling kører på lånt tid. Et nyt signalsystem ventes fra 2022 at gøre veterantogskørsel umulig. Arkivfoto: Benny F. Nielsen
Nyt signalsystem sætter formentlig en stopper for veterantogets ture gennem Grejsdalen om to år. Man kan håbe på en forsinkelse.

Vejle: Sydjyllands Veterantog har netop aflyst sit populære juletog, der i over fire årtier har bragt vejlensere ud i Grejsdalen - og hjem igen - for fuld damp. Aflysningerne skyldes coronarestriktionerne.

Men meget tyder, at veterantoget i det hele taget nærmer sig endestationen. Kørslerne i Grejsdalen kan være slut om to sæsoner.

Banedanmark indfører nemlig et nyt signalsystem, som det gamle tog ikke kan kommunikere med. En teknisk løsning vil formentlig koste et par millioner kroner pr. enhed, og det er ikke den type penge, Sydjyllands Veterantog (SJVT) har stående på kontoen.

Annonce

Foreningens formand, Henrik Cordtz, vil ikke sige, at det ser sort ud, men:

- Vi har ført haft teknologiske udfordringer, der er blevet løst. Men det har aldrig set så besværligt ud som denne gang. Jeg tror ikke, man har en løsning inden for få år, der har opnået alle godkendelser. Og jeg tror især ikke, at man har en økonomisk løsning. I disse tider er det næppe tilskud til den slags, der står i forreste række, siger han.

Mange "sjove" krav

Generelt bliver det sværere og sværere at få alle tilladelser i hus og leve op til alle krav om dokumentation. Og der kan sagtens komme nye "sjove krav", som han kalder dem.

Formanden forudser, at tog-foreningen får to køresæsoner mere i Grejsdalen, og så skal man til at finde ud af, hvad foreningen skal gøre fremover. Man kan selvfølgelig håbe på, at signalprojektet bliver forsinket.

Og spørgsmålene står i kø: Et af de helt store er: Skal der overhovedet køre veterantog i Grejsdalen? Turens naturskønhed kan der ikke diskuteres. Men stationen i Vejle er der ikke meget ved, og dem i Grejsdalen og Jelling er forlængst revet ned.


Vi støder ind i en ny miljøbevidsthed, hvor nogle folk ikke har forståelse for, at vi kører på kul eller diesel.

Henrik Cordtz, formand for Sydjyske Veterantog


Annonce

Der mangler autentisk miljø

- Vi er gået fra at hente et gammelt tog og fylde det med folk til at formidle en stemning af, hvordan man rejste med toget i gamle dage. Vi har Jelling som et verdensarvssted, og det er et plus. Men banens omgivelser er ikke autentiske i forhold til jernbanehistorie. Det er et problem, vi er begyndt at forholde os til, siger Henrik Cordtz.

Han nævner veteranbanen Mariager-Handest syd for Hobro og Bryrup-Vrads-banen som eksempler, hvor helheden er i orden. Her er der ingen tekniske problemer, for veterantogene er alene på skinnerne.

Flere folk har ikke forståelse for, at veterantoget kører på fossilt brændstof. Arkivfoto: Benny F. Nielsen

Et andet spørgsmål er miljøet. Sådan et svedende, lugtende, kulspruttende gammelt utæt jernmonster kører jo ikke ligefrem på grøn energi.

- Vi støder ind i en ny miljøbevidsthed, hvor nogle folk ikke har forståelse for, at vi kører på kul eller diesel, siger Henrik Cordtz.

Veterantoget og dets damplokomotiv er stadig imponerende mekanik, 100 år efter, at det blev skabt. Arkivfoto: Benny F. Nielsen

Et tredje spørgsmål går på, om veterantogets tid i det hele taget rinder ud. Det er efterhånden de færreste, der kan huske damptog fra en virkelighed, der ligger over 50 år tilbage i tiden.

- Ja, det er et problem. Jeg ved jo godt, at når jeg selv er i Den gamle By i Aarhus, så er det sjoveste den nye afdeling fra 1970'erne, for det kan jeg selv huske noget om. Et damplokomotiv er stadig imponerende, og nogle gange kan bedsteforældrene fortælle. Men det er en udvikling, der vil komme. Jeg tror nu, at problemet med, at vi kører på kul, kommer først.

Men allerførst bliver det måske en vanskelighed, at trafikken gennem Grejsdalen er så tæt, at der knap er plads til veterantogskørsel.

Skifte af køreplan og udlicitering af jernbanen til Arriva kan gøre det svært at finde plads til en kørsel i fortidstempo.

Annonce
Vejle For abonnenter

Sidst jeg græd, var da hun døde: Mød Jens Peter i serien "Mennesker"

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle For abonnenter

DF'er sagde nej til ekstra millioner til ældreområdet: Korrekt - jeg ville ikke bryde rammen, men vi fik meget til ældre

Vejle For abonnenter

Vejles mest omdiskuterede byggegrund er under forvandling: Det nedrivnings-dømte posthus er blevet pakket ind

Alarm 112

Mange uheld i kommunen: Bilist pløjede ind i vejarbejde og tuktuk lavede saltomortale

Erhverv

Liniepavillonen er færdig som restaurant: Nu skal der være selskabslokaler og bolig

Debat

Karen Klint skriver om overmedicinering af vores gamle og om at blive gammel – og sur?

Hedensted For abonnenter

Simon er snart SOSU-assistent: Folk spørger, hvorfor jeg vil tørre andre bagi. Men hvad nu, hvis det var mig selv?

Sport

Razorbacks på svær opgave: Skal overraske stort for at spille DM-finale på eget stadion

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Vejle

Skovsvin efterlyses: Hans Dahls skovvej er spærret af affaldsbjerg - den der har 'tabt' det må gerne afhente sit skidt

Danmark

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Debat

Dansk Folkeparti anklages for at have svigtet de ældre under budget-behandlingen i Vejle Kommune: Hvad ville Pia Kjærsgaard have gjort?

Erhverv For abonnenter

Kræftpatienter valfarter til Vejle: Kirsten sørger for, at parykken og brystprotesen sidder som den skal

Jelling

Asylcentret i Sandvad genåbner: Skal huse flygtninge med særlige behov

Annonce