Annonce
Egtved

Overgårdens Skole flyttet over gaden

Overgårdens Skole
Overgårdens Skole har ikke skiftet navn. Endnu. Men det burde den måske. For den har skiftet gård. Den er flyttet over gaden til Højvang. Til større og bedre lokaler for de 18 elever og otte lærere, der har deres daglige gang her.
Overgårdens Skole

Henvist af PPR

- Vi opsuger de børn, som den ordinære folkeskole ikke magter. Her kommer børn, der har slået sig rigtig meget på folkeskolen. Nogle gange har folkeskolen også slået sig på dem, for de kan være udadreagerende og fylde meget, fortæller lærerne Peter Søegaard og Ebbe Roug Petersen. Og dermed er banen streget op: Overgårdens Skole vælger man ikke selv, og her går man ikke, fordi alting går efter planen. Tværtimod kan meget være kørt af skinnerne, før barnet når til Aftensang 1, som adressen nu er. Børnene vælger ikke selv at gå her. De bliver henvist af PPR og går her oftest i mere end tre år. - Det handler om at få dem til at blomstre, konstaterer Ebbe Roug Petersen.

Paraderne er oppe

Tendensen går i retning af, at de kommer tidligere og tidligere. Det kan være en fordel. Jo tidligere, man kommer ind, jo bedre resultater kan nås. - Når de kommer her, er paraderne oppe. De kan være nederlagsprægede, og der kan være mange grunde til, at det er gået, som det er. For os gælder det om at arbejde med relationerne. Det tager tid, før tilliden kommer. Vi skal overbevise dem om, at vi spiller på deres hold, at de kan stole på os, også når vi sætter grænser, fortæller Ebbe Roug Petersen og Peter Søegaard. Der er 2-3 elever pr. lærer, og det er en god investering på den lange bane, mener de to lærere. Det er et spørgsmål om, at vi ikke har råd til at lade være. Men samtidig peger de på savnet af et efterværn.

Ud til ingenting

Nogle gange sluses de unge ud til noget nær ingenting. Det behov for støtte, eleverne så tydeligt har brug for og gavn af, forsvinder ikke fra dag til dag, blot fordi der vendes et blad i kalenderen, og den unge er blevet et år ældre. Lærerne ser deres rolle som de rolige fyrtårne. Samtidig skal man kunne kunsten at agere i kaos, hvis man vil være der som lærer. Man skal ville arbejdet med udfordrende unge. - Vi skal styrke det, de kan. Nærvær er vigtigt. Vi skal huske, at de også er gode, selv om de har nogle lig i lasten. De bliver også glade lige som andre børn, når det de prøver går godt, understreger de to lærere.
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Annonce