Annonce
Vejle

Succesfuldt iværksætter-par udlever drømmen: Har fundet et kæmpe hul i markedet

Hanne og Søren Groth Telling står bag DesignKayaks, der holder til i Spinderihallenrne i Vejle. Foto: Lars Saugbjerg
Hanne og Søren Groth Telling, der står bag Vejle-virksomheden DesignKayaks, udlever deres iværksætter-drøm. Første kajak er en succes - og en ny er på vej.
Annonce

Vejle: Startskuddet lød for cirka et år siden. I dag kan Hanne og Søren Groth Telling se tilbage på et år, der på én gang har været travlt, sjovt, spændende og en anelse vanvittigt. De er en succeshistorie fra Spinderihallernes iværksættermiljø.

Parret står bag virksomheden DesignKayaks, der udvikler og producerer havkajakker. Missionen er at sende folk på vandet i en kvalitetskajak, som ikke koster en bondegård. DesignKayaks sælger direkte fra fabrikken uden mellemled, og meget tyder på, at Hanne og Søren Groth Telling har ramt - om ikke en guldåre - så i hvert fald et hul i markedet.

- Et mega hul, kalder Søren Groth Telling det ligefrem.

Siden firmaet i maj lancerede sin første havkajak, som henvender sig til begyndere, er det gået stærkt.

- Vi har solgt 175 kajakker. En kæmpe succes. Havde vi kun solgt 100, ville jeg stadig kalde det en succes, siger Søren Telling.

Han tilføjer, at man kun kan købe kajakken online.

Hos partnere og klubber rundt omkring i landet kan interesserede prøve kajakken, inden man beslutter sig for et køb. Den leveres gratis, hvor man har lyst.

DesignKayaks

  • DesignKayaks holder til i Kedelbygningen i Spinderihallerne. Virksomheden kom til verden for cirka et år siden.
  • Hanne Groth Telling har en baggrund fra Lego, hvor hun blandt andet beskæftigede sig med design, marketing og forbrugeradfærd.
  • Søren Groth Telling har ledet kajakekspeditioner til Grønland og Svalbard og har sejlet de danske farvande tyndt siden teenageårene. Sideløbende har han, som indehaver af virksomheden Outdoorsports, uddannet mange hundrede nye kajakroer på IPP2 niveau (International Paddle Pass).
Annonce

Eventyret fortsætter

Godt begyndt er som bekendt halvt fuldendt. Iværksætterparret er kommet så godt fra start, at de nu er klar til at producere en ny havkajak, der henvender sig til de lidt mere erfarne sejlere.

- Den nye kajak er målrettet til folk, der er i gang. Den øvede bruger, fortæller Hanne og Søren Groth Telling.

Faktisk er den nye havkajak andet trin i DesignKayaks udviklingsplan, der også tæller en havkajak til eksperter. Den ser forhåbentlig dagens lys i 2021.

- Den, vi laver lige nu, er til folk, der gerne vil på langtur, fortæller Hanne Groth Telling.

- Begynderkajakken er nem at komme ned i og op ad. I havkajakken til de erfarne er hullet mindre, så når man sidder i cockpittet, er kropskontakten til kajakken større. Og sådan er der på mange måder forskel på de to typer. Den nye kajak er også smallere og meget hurtigere. Den fås også med ror og justerbart sæde, fortæller Søren Groth Telling.

Den nye kajak bliver også lettere at pakke udstyr ned i, såsom telt, sovepose og køkkengrej.

For nylig inspicerede Søren Groth Telling prototypen, og lige nu bliver formen produceret. Herefter bliver kajakkerne støbt i Sydafrika - på en fabrik, der i forvejen laver elitekajakker.

Annonce

Crowdfunding

Den nye kajak har DesigKayaks valgt at crowdfunde.

- Vi forsælger kajakken til halv pris her i november. Vi har sat 50 til salg, og vi er lidt over halvvejs på vores crowdfunding-mål. På den måde får vi en stor del af vores investering hjem. Vi sælger et produkt, der ikke er færdigt - det vil sige, at folk køber kajakken ubeset. Men vi skal selvfølgelig levere et produkt, der svarer til det, vi har beskrevet, lyder det fra Hanne og Søren Groth Telling.

- Det er første generation af kajakken, man køber, og der vil sikkert komme justeringer senere. Til gengæld er man "first mover", hvilket tiltaler mange, tilføjer Søren Groth Telling.

Her står Hanne Groth Telling ved begynder-kajakken. Der er en ny på vej, som henvender sig til øvede sejlere. Foto: Lars Saugbjerg
Annonce

Farverigt fartøj

En del af iværksætter-succesen tilskriver Hanne og Søren Groth Telling kajakkernes look.

- Vi har gjort en del ud af farverne. Det lyder banalt, men ingen har gjort det før, og man kan faktisk gøre kajakken mere personlig ved at vælge forskellige farver til lugerne - blå eller turkis for eksempel. Det bifalder forbrugerne, lyder det fra parret.

- Og vi går skridtet videre næste år, når den nye kajak er i hus. Her er der ikke kun farvevalg på lugerne, men også på liner og elastikker. Og farverne er ikke de traditionelle fra kajak-industrien, siger Hanne Groth Telling.

- Med hensyn til farvevalg kan kajakken faktisk blive til 625 varianter, supplerer hendes mand.

I løbet af januar kan de forskellige versioner ses på virksomhedens hjemmeside.

Foreløbig har Hanne og Søren Groth Telling fået opfyldt deres iværksætter-drøm. Indtil videre kun i Danmark. Om rejsen fortsætter til det enorme kajakmarked i udlandet, vil tiden vise. De første kontakter er skabt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce