Vejle: Planen er stort set klar og en del af millionerne bevilget.
Sådan er status for det nye parkeringshus, Vejle Kommune vil bygge på den nuværende grusparkeringsplads mellem Sjællandsgade og renseanlægget.
Teknisk udvalg har allerede godkendt lokalplanen for det op til 1000 pladser store parkeringshus i fem etager, og mandag gentog kollegerne i økonomiudvalget den beslutning. Dermed mangler kun det endelige ja fra byrådet - men da det indtil nu kun er SF, der har haft indsigelser mod projektet, er den beslutning mest en formsag.
Det er efterhånden seks år, siden planerne begyndte at rumstere politisk. Et parkeringshus tæt på banegården har spøgt endnu længere, men i 2015 blev der sat ord på projektet i forbindelse med budgetforhandlingerne.
Også i efteråret var parkeringshuset en del af byrådets økonomiforhandlinger. Her lagde politikerne ekstra 30 millioner kroner oven i de 32 millioner, der er bevilget tidligere.
- Det betyder, at vi kan bygge alle etager i parkeringshuset med det samme. Senere kan der så komme en etape 3 med de sidste pladser, siger borgmester Jens Ejner Christensen (V) om projektet, der løber op i 107 millioner kroner.
DSB stiller krav
DSB bliver en samarbejdspartner - og i den forbindelse har det statslige jernbaneselskab stillet betingelser. DSB kræver, at der stilles p-pladser til rådighed for de pendlere, der skifter til tog på Vejle Banegård - og som DSB skriver i et høringssvar.
"Disse pladser skal ikke være underlagt nogen form for tidsrestriktioner. Ligeledes skal disse parkeringspladser ikke være betalingsparkering."
Kravet kommer i forbindelse med, at DSB har kommenteret lokalplanen. I et svar fra forvaltningen konstaterer Vejle Kommune, at den slags ikke kan reguleres i selve lokalplanen, men at det bliver aftalt mellem DSB og Vejle Kommune i forbindelse med byggeriet.
- Vi skal have alt det samarbejde med DSB, vi kan få. Men i tidens løb har vi allerede haft utallige møder med DSB. Det har været en langsommelig proces, siger borgmesteren.
Ny sti over jernbanen
I forbindelse med lokalplanen har DSB også bemærkninger om et af planens afgørende elementer - en ny stiforbindelse på en højbro fra p-huset på tværs af jernbanen til perronerne og til det nuværende stisystem langs Sønderåen.
Den planlagte sti vil opfylde et mangeårigt ønske om at skabe en sti hele vejen fra midtbyen til fjorden. I dag mangler et stykke omkring jernbanen. Samtidigt vil den planlagte bro-sti sikre, at rejsende kan komme direkte til perronerne ved Vejle Banegård.
Det er i den forbindelse, at DSB lige minder om, at der er en elektrificering af jernbanenettet på vej. Det kræver, at der er den nødvendige plads til køreledninger - og det skal stiplanerne indrettes efter.
- Men vi mangler at finde de 50-60 millioner kroner, som det projekt vil koste, indrømmer borgmester Jens Ejner Christensen.
Jens Ejner Christensen (V), borgmester - om den planlagte stibro tværs over banearealetVi mangler at finde de 50-60 millioner kroner, som det projekt vil koste.
Arbejdet går i gang straks
Lokalplanen har kun udløst indsigelser fra to naboer til det kommende parkeringshus. De frygter skygger, støj, generende lys fra billygter og gener i forbindelse med byggeriet.
Blandt politikerne er det udelukkede SF, der har betænkeligheder. Partiet fik allerede en mindretals-udtalelse med, da lokalplanen blev sendt i høring.
Her pegede SF på, at parkeringshuset vil udløse mere trafik og dermed yderligere støj i området, og både i teknisk udvalg og økonomiudvalget har partiets repræsentanter taget forbehold, inden sagen om en uge skal behandles i byrådssalen.
Flertallet er dog på plads - og når lokalplanen er vedtaget, forventer borgmesteren, at anlægsarbejdet går i gang med det samme.