Annonce
Gear

Plug-in-hybrider i kritisk søgelys

Det har fra starten været store og høje modeller som BMW X5, der kom som plug-inhybrid. Den nyeste model kan klare hele 87 km på strøm. Foto: BMW
Det vælter frem med ny plug-in-hybrider, men den avancerede teknologi har også bagsider.

De får bilproducenternes samlede CO2-aftryk ned, de strækker bilejernes brændstoføkonomi, og de kan køre i miljøzoner på ren strøm.

Vi taler om de mange nye plug-in-hybrider, hvor forbrændingsmotoren spiller sammen med en elmotor og et batteri, der kan lades op i en ladestander eller stikkontakt, og som typisk kan køre omkring 50 kilometer på strøm.

Men der er en lille hage. Det forudsætter nemlig, at bilejeren jævnligt oplader det indbyggede batteri, hvor en elmotor supplerer forbrændingsmotoren.

Det sker bare ikke altid, lyder det i branchebladet Automotive Week, og nu er plug-in-hybriderne kommet i modvind visse steder i Europa.

"Klimafordelene ved plug-in-hybrider er direkte proportionale med, hvor meget den elektriske motor kører. Hvis det viser sig, at de fleste ikke oplader batteriet, så er bilerne værre end den sidste generation af biler," siger Julia Poliscanova, der er direktør for græsrodsorganisationen Clean Vehicles and Emobility.

Det gælder især, hvis en lille benzinmotor med turbo skal accelerere en bil bestykket med batteri og elmotor, så kan CO2-udledningen ifølge bladet blive større end på en konventionel diesel.

"Vi kalder det for falske elbiler," lyder den bramfri kommentar fra Julia Poliscanova.

Annonce

Elbiler overhaler plug-in-hybriderne

Branchefolk forventer, at der vil blive solgt 590.000 plug-in-hybrider på europæisk plan i 2020, hvilket er dobbelt så mange som i år.

Batterierne bliver løbende både bedre og billigere, så elbilerne er på vej til at overhale plug-in-hybriderne indenom.

Forventningen er, at plug-in-hybrider næsten kun vil blive solgt, hvis der bindes tilskud eller lavere afgifter halen. De rene elbiler er dog også i dag afhængige af tilskud på de fleste markeder. Men da en elbil er mindre kompliceret at producere, er den billigere i længden.

Nuanceret billede

Det er uklart, i hvor stort omfanget batteriet ikke oplades. Men bladet beskriver det hollandske marked, hvor firmabilister, ligesom i Danmark, får betalt benzin, men ikke strøm til de opladningshybrider, der blev solgt med store tilskud til firmafolket i Holland. Da det blev påvist, at de aldrig blev ladet op, trak den hollandske regering tilskuddet.

Hos Forenede Danske Elbilister (FDEL) konstaterer talsmand Martin Messer Thomsen, at der tegner sig et mere nuanceret billede af plug-in-hybriderne end tidligere.

- Fordelen ved plug-in-hybriderne er, at du kan køre en vis rækkevidde på ren el, have for eksempel campingvogn på anhængertrækket og undgå frygten for at køre tør. På den anden side bliver de presset af de nye elbiler, der kører fortsat længere på en opladning og har elmotorer, som er væsentligt stærkere. Og så er der risiko for, at der kommer store regninger om fem-seks år, fordi plug-in-hybriderne er komplekse konstruktioner med mange dele, siger Martin Messer Thomsen.

Til sammenligning er der få bevægelige dele i en elbil, og han er ikke i tvivl om, hvorfor der kommer nye plug-in-hybridbiler nu.

- Det handler for bilfabrikkerne om få deres CO2-udledning ned, men også om det antal kroner, som skal lægges i værkstederne fremover, siger Martin Messer Thomsen, som ser tegn på, at plug-in-bølgen måske allerede er på retur.

På det store norske marked er salget nemlig nu faldende, fordi elbilerne bliver fortsat bedre.

- Men det er også et spørgsmål om, hvorvidt man politisk vil understøtte denne teknologi eller de rene elbiler, siger han.

Længere rækkevidde

Plug-in-hybriderne har dog også klare fordele. Der bliver nemlig stor risiko for flaskehalse på elnettet og mangel på ladestandere, i takt med at der kommer flere elbiler på vejene, mens større batterier med længere rækkevidder i plug-in-hybriderne kan rykke balancen.

Den nye BMW X5 har således en batteripakke på 24 kWh mod 9,2 kWh i forgængeren. Det får rækkevidden helt op på 87 kilometer efter den nye WLTP-skala.

Den trumfes dog af den kommende Mercedes GLE plug-in, der har et batteri på 31,2 kWh og en elektrisk rækkevidde på 100 kilometer.

Eksperter fra den tyske batterileverandør ZF Friedrichshafen tror endda, at rækkevidden for opladningshybrider kan blive endnu længere.

Den nye BMW 3-serie er netop lanceret som opladningshybrid, men i en opgraderet version med et større batteri på 35 kWh kan rækkevidden måske strækkes til over 100 kilometer. Sådanne teknologier kan få betydning, lyder vurderingen fra Stephen von Schmuckmann, der er chef for bildrivliner hos ZF, i Automotive News.

"Ofte oplader ejerne af disse biler ikke deres batteri, da rækkevidden ikke er tilstrækkelig i den daglige kørsel. Så de større batterier markerer et stort skifte for plug-in-hybrider," siger Stephen von Schmuckmann.

Han peger på, at prototypen for den omtalte BMW endda har en elmotor på 127 hk, der i sig selv giver pænt med kræfter. Den større motor tager fat om et kritikpunkt, hvor elmotoren i opladningshybrider ikke har nok saft og kraft, så bilisten ikke skal accelerere ret meget, før forbrændingsmotoren tager over. Det er mest i de dyrere premium-modeller, hvor der er nok kræfter at gøre med. Så der er gode takter på vej, der gør plug-in-hybriderne mere attraktive.

Herhjemme har danskerne taget opladningshybriden Kia Niro PHEV til sig. Den har en rækkevidde på 49 elektriske km. Foto: Kia

Flere opladningshybrider

Baggrunden er klar. Salget af plug-in-hybrider forventes i 2020 at stige til 590.000 biler, hvilket er det dobbelte af salget i år.

Det er i første omgang på høje SUV'er og større modeller fra premiummærkerne som BMW, Audi og Mercedes, hvor der for bilfabrikkerne på papiret er mest at hente på CO2-fronten. Samtidig er plug-in-hybrider dyre og komplicerede at producere, hvilket bedst kan hentes ind i en dyrere prisklasse. Men bilfabrikkerne kan hente meget CO2-aflad ved bilerne, og det siver også ned i de mindre modelrækker.

Den nye Renault Captur og den nye Ford Kuga kommer således som plug-in-hybrid.

Herhjemme tegner en model som Kia Niro PHEV sig også for broderparten af de 2925 opladningshybrider, der er solgt i år til dato, fulgt af Kia Optima PHEV og Hyundai Ioniq.

I en række lande, herunder Danmark, er det gunstige afgiftsregler til plug-inhybriderne, som har fået salget i vejret. Samtidig er plug-in-hybriderne beskrevet som en slags brobygningsmodeller på vejen mod elbiler, fordi det vænner forbrugerne til at køre elektrisk.

Da PHEV-salget er bundet op på tilskud, er det dog også skrøbeligt og kan hurtigt forsvinde igen.

Det er sket i netop Holland, men også Storbritannien, hvor salget i henholdsvis 2015 og 2018 var stort, men faldt, da regeringen fjernede tilskud.

Den nye Ford Kuga er en af de plug-in hybrid-modeller, som vil være med til at løfte salget til næste år. Den kan køre 50 km på ren el. Foto: Ford
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Store ambitioner: Restaurant skal sætte Vejle på det gastronomiske verdenskort

Annonce