Annonce
Biler

Præsentation: Langt på strøm i fransk SUV-bestseller

Renault Captur PHEV bliver den lille SUV-klasses første plug-in-hybrid, og den fås fra 259.900 kroner. Foto: Renault
Renaults populære Captur kan snart leveres som opladningshybrid. Teknikken er uhyre avanceret og inspireret af Renaults engagement i Formel 1.
Annonce

Renault melder sig nu ind i kampen om de mange kunder til hybridbiler og især de avancerede plug-in-hybrider. Franskmændene siger selv, at de har høstet inspiration fra Formel 1 og 10 år med elbiler, og det skal nok passe alt sammen, for bilerne er ganske avancerede.

Første bil med teknikken er Renault Captur, der i øjeblikket er blandt de mest populære i klassen af mellemstore SUV’er med traditionel forbrændingsmotor. Her er der tale om en decideret verdensnyhed, idet bilen er den første blandt de små SUV’er, der kommer som opladelig hybrid.

Der kommer også en faceliftet Renault Megane plug-in-hybrid med samme teknologi som Captur. Og så er der den mindre Clio, som er en klassisk hybrid, der ikke kan lades op i en stikkontakt, og som kan sammenlignes med lignende hybrider som Honda Jazz og Toyota Yaris.

I en Captur og Megane siger Renault, at man kan køre op til 65 kilometer på strøm alene i byen, og bagagepladsen er næsten identisk med den almindelige udgave. Megane kommer i første omgang som stationcaren Sport Tourer.

Renault Megane PHEV og Renault Captur PHEV har identiske drivlinjer og er udstyret med et 9,8-kWh batteri, der giver 50 elektriske kilometer ved blandet kørsel og med en tophastighed på ren el på op til 135 kilometer i timen. Der er frit valg mellem de to, for prisen er for begges vedkommende på 259.900 kroner, hvilket i store træk er det samme som Kias Niro og Ceed, mens den noget større Ford Kuga koster fra 280.000 kroner.

Renault Captur 1,6 PHEV Intense

Priser: Captur fra 259.900 kroner med Intense-udstyr, Megane fra 259.900 kroner i Zen-version, Clio fra 209.900 kroner i Zen-version.

Systemydelse: 160 hk.

Nm: 350.

0-100 km/t.: 10,1 sekunder.

Topfart: 173 km/t.

Batteri: 9,8 kWh.

Rækkevidde på el: 50 km.

Trækvægt: 700 kg.

L/B/H: 423/180/158 cm.

Annonce

Clio på strøm det meste af tiden

Med den nye hybride Renault Clio anfører Renault, at det muligt at køre op til 80 procent af tiden på el i byen, takket være et 1,2-kWh batteri, og vi skal hilse og sige, at det giver både en kvik bil og et lavt forbrug, svarende til over 23 km/l. For chaufføren bag rattet er oplevelsen meget strømlinet i Clio, og det er lækkert altid at starte på el.

Motoren er på 1,6 liter og 140 hk. Prisen vil starte ved 209.900 kroner.

Lækker er den fornemmelse, der bedst beskriver den avancerede teknik i Captur E-Tech, som vi koncentrerer os om.

Præcis som hos de fleste af konkurrenterne starter bilen altid på el og sætter i gang helt blødt og lydløst. Skiftene mellem de mange gear mærkes stort set ikke, og når batteriet er tomt, er oplevelsen også lækker og lydløs.

Benzinmaskinen kan sagtens høres, hvis du pisker kræfter ud af systemet, men ved normal kørsel, der blot følger trafikken, er benzinmotoren meget afdæmpet. Skiftene i gearkassen er umærkelige, fordi alle tandhjul kører med samme hastighed, og derfor er der ikke brug for nogen kobling. Forklaringen skyldes ny teknik.

Renaults nye elektrificerede modeller er bygget op omkring en 1,6-liters benzinmotor, der er koblet til to gearkasser, der er bygget sammen med hele to elmotorer.

Der er ingen koblinger, og bilen sætter derfor altid i gang ved hjælp af den største elmotor, der er koblet til en totrins gearkasse, der trækker på forhjulene. Den anden gearkasse har fire trin og drives af en lidt mindre elmotor samt af benzinmotoren. Den lille elmotor virker som startermotor til benzinmotoren, men kan også trække med på forhjulene enten alene eller sammen med benzinmotoren.

Afhængig af fart og belastning er det enten den ene gearkasse eller begge, der er på arbejde, og da der er frigear i begge, bliver der i alt 15 kombinationer af gear.

Der er også pænt med kræfter i den opladelige hybrid, der kan mobilisere en systemydelse på 160 hk.

Man kan for stor dels vedkommende selv bestemme, hvordan man kører. I multisensesystemet har man tre forskellige indstillinger. Sætter man den i Pure, kører bilen udelukkende på el. Sætter man bilen i Sport Mode, så spiller de to motorer sammen, og sætter man systemet i E, så begrænser man brugen af batteriet, så man altid vil have en reserve på 40 procent, hvis man for eksempel ønsker at køre på ren el i byen.

De nye plug-in-hybrider har ikke en ægte varmepumpe, men en elektrisk af slagsen, som dog i store træk skulle være nok til at varme kabinen om vinteren, uden at benzinmotoren træder til, og som gør det muligt at varme vognen op først.

Ladestikket har Renault placeret ved den højre bagskærm, og i lighed med de fleste af andre plug-in-hybrider kan det kun lade på en fase og dermed maksimalt 3,7 kW, og så tager det tre timer at lade batteriet helt op. De nye opladelige hybrider må trække 700 kg.

De nye elektrificerede modeller fra Renault er på gaden i efteråret. Renault Captur er klar i oktober, mens Clio og Megane kommer i løbet af december.

Det første indtryk af køremåden er positivt, og Captur er yderst behagelig at køre i - også selv om der ikke er mere strøm på batteriet. Foto: Renault
Den nye Renault Clio lander til december som klassisk hybrid i stil med Honda Jazz og Toyota Yaris. Foto: Renault
Renault Megane kommer også som plug-in-hybrid og i første omgang som stationcar. Foto: Renault
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Corona-virus gik nærmest amok på Aarhus-bar - antallet af smittede er nu oppe på 25  

Vejle

Beboertalsmand efter flere smittetilfælde på Søndermarken: Regionen bør tilbyde corona-test til alle i Løget

Annonce