Den regerende danske rally-mester, Ib Kragh fra Juelsminde, solgte i december sin Citroën og gik i tænkeboks om karrieren. Nu er han klar til endnu en tørn bag rattet i en spritny Skoda, der netop er kommet hjem fra Tjekkiet.
Juelsminde: Siden mandag morgen har et funklende, hvidt monster af en maskine stået parkeret i Ib Kraghs garage. Klar til at blive sluppet løs, når rallysæsonen 2019 skydes i gang til april. Der er tale om en spritny Skoda Fabia R5, som den regerende danmarksmester netop har fået hjem fra bilmærkets hovedsæde i Mladá Boleslav i Tjekkiet.
- Det er ikke bare at løfte telefonen. Sådan hænger det ikke sammen. Der skal noget benarbejde til, og jeg er så heldig at have nogle trofaste sponsorer og stor opbakning fra teamet omkring mig, der har gjort det muligt, siger Ib Kragh.
Han vurderer, at mulighederne for at præstere til de danske rallymesterskaber nu er endnu bedre. Samtidig har den nye bil trukket nye sponsorer til - og gamle tilbage.
- Jeg har altid gået og kigget lidt efter Skoda'erne, for der er ingen tvivl om, at det er den bedste rallybil, der findes. Uanset om du kigger på resultatlisterne fra Danmark, Tyskland, Belgien eller hvor man kigger hen, så ligger der næsten altid en Skoda eller to blandt de tre bedste, siger Ib Kragh.
Ikke nok med, at Skoda Fabia R5'eren generelt har ry for at være en rallybil i topklasse, så får Ib Kragh også en af de senest producerede 2018-modeller. Det betyder, at bilen principielt er en overgangsmodel, der rummer stumper og stykker fra 2019-modellen, som endnu ikke er på markedet. Dermed er det et state of the art-køretøj, Ib Kragh fra april skal kaste rundt på vejene i jagten på endnu et danmarksmesterskab.
Ib KraghJeg har altid gået og kigget lidt efter Skoda'erne, for der er ingen tvivl om, at det er den bedste rallybil, der findes. Uanset om du kigger på resultatlisterne fra Danmark, Tyskland, Belgien, eller hvor man kigger hen, så ligger der næsten altid en Skoda eller to blandt de tre bedste.
En ny udfordring
For halvanden måned siden skilte Ib Kragh sig af med sin Citroën DS3 R5, der, efter hans egen vurdering aldrig havde kørt stærkere eller passet ham bedre, end den gjorde til sidst. Derfor kan det umiddelbart virke besynderligt, at den regerende danmarksmester i december solgte bilen til svenske Rolf Grybb.
- Sådan har det altid været for mig. Gennem min karriere har jeg altid kørt mine biler i fire-fem år - indtil der ikke var mere at forbedre på opsætningen eller præstationen. Så er der brug for en ny udfordring, siger Ib Kragh.
Spørgsmålet var så, om rallykøreren fra Juelsminde skulle stoppe på toppen. Udadtil blev der meldt, at han var gået i tænkeboks om fremtiden, og med 36 år i sporten, er det formentlig de færreste, der ville have rynket på brynene over et karrierestop som nykåret danmarksmester og med et farvel til sin højt værdsatte Citroën.
Ib Kragh havde dog andre planer, og i sit stille sind var han allerede i gang med at udvælge sin næste rallybil.
- Det var ikke garanteret, men jeg har hele tiden tænkt, at jeg gerne ville køre videre. Så kiggede jeg lidt på nogle ældre, historiske biler, men når man én gang har kørt med i toppen, er det svært at tage et skridt ned af stigen, siger den firdobbelte danmarksmester, der endnu har første tur i sin nye racerbil til gode.
- Indtil videre er det kun blevet til de fire meter, jeg rullede, da den skulle ind i traileren. Så jeg glæder mig til at få prøvet den af ude på et køreteknisk anlæg, hvor jeg kan ligge og lege lidt med den, siger Ib Kragh og smågriner.