Annonce
Jelling

Rapport: HistorieLab sender viden rundt til hele landet

HistorieLabs mere formelle titel er Nationalt videncenter for historie- og kulturarvsformidling. Arkivfoto: Leif Baun
Ny statusrapport viser, hvordan videncentret HistorieLab har løftet historie- og kulturarvsformidlingen på tværs af Danmark – særligt i forhold til folkeskoleområdet, men også til daginstitutioner og samarbejdet mellem skole og museumsverden.

Jelling: Med et stort og alsidigt spænd af udviklingsprojekter, samarbejder, indsatser, undervisningsforløb, undervisningsmaterialer og forskning har HistorieLab gjort status fem år efter opstarten i 2014.

Statusrapporten viser et klart billede af, at HistorieLab er kommet godt rundt i hele landet, hvor historielærere er blevet klædt bedre på til at levere en nytænkende og elevinddragende historie- og kulturarvsformidling i historieundervisningen, skriver HistorieLab i en pressemeddelelse.

Samtidig er både daginstitutioner, skoler og museer blevet mere parate til at samarbejde med hinanden og har fået en større forståelse af, hvordan man gensidigt kan bruge hinanden.

Vægt på samtænkning

Centerleder, Peter Brunbech, fortæller:

- Vi har helt fra centerets start lagt vægt på, at vi skulle samtænke forskning, vidensindsamling og formidling. Det har vi gjort for at sikre, at elever, lærere og formidlere fik mest muligt ud af vores arbejde. Og jeg er særligt glad for, at det er lykkedes os at nå bredt ud i hele landet med tilbud og spændende arrangementer og projekter, siger han.

I forbindelse med statusrapporten er der foretaget en rundspørge blandt 300 historielærere og kulturformidlere, der tegner et billede af et videncenter, der har formået at give et solidt rygstød til at udvikle formidlingen og gøre brug af centerets mangefacetterede kompetencer.

Ikke på finansloven mere

HistorieLabs finanslovsbevilling udløb i 2018, men der er indgået aftale om, at centret vil blive drevet videre i et samarbejde mellem UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og Vejle Kommune.

Centeret fortsætter som et stærkt forskningsmiljø på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole med fokus på at styrke historie- og kulturfagsundervisningen i grundskolen og på daginstitutionsområdet igennem samarbejde med lærer- og pædagoguddannelsen, og på at give historie- og kulturarvsformidling et endnu stærkere afsæt i samarbejdet med oplevelsesøkonomi og andre erhvervsrettede uddannelser.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce