Annonce
Trekantområdet

Realdania giver Marina City 2,4 millioner kroner til bæredygtige moler

Realdania har netop bevilget 2,4 millioner kroner til moler, der skal omkranse lystbådehavnen i den nye bydel Marina City. Med støtten kan molerne opføres med pæle af ubehandlet træ, mens belægninger og beklædninger kan laves af genanvendt plast.  Tegningen her er af det kommende  vandsportscenter i Marina City. Illustration: Tegnestuen Mejeriet
Med støtte fra Realdania kan to 300 meter lange moler ved Marina City blive opført med pæle af ubehandlet træ og med belægninger og beklædninger af genanvendt plast.
Annonce

Kolding: Realdania har netop bevilget 2,4 millioner kroner til moler, der skal  omkranse den nye lystbådehavn i Marina City. Med støtten kan molerne opføres med pæle af ubehandlet træ. Belægninger og beklædninger kan laves af genanvendt plast, mens et indbygget rev skal fremme biodiversiteten i fjorden.

- Vi er taknemlige for støtten fra Realdania, som gør det muligt at sætte nye standarder for molebyggeri. Design, bæredygtighed og innovation er en del af kommunens DNA, og det får vi nu mulighed for at vise med et helt unikt moleprojekt, siger Koldings borgmester Jørn Pedersen i en pressemeddelelse.

De to moler, som hver især bliver over 300 meter lange, får flere funktioner. De skal dels omkranse og beskytte lystbådehavnen mod vind og vejr, og dels give borgerne en attraktiv adgang til fjorden.

Annonce

En bæredygtig løsning

Først skal der laves en bæredygtighedsanalyse, og når analysen har peget på hvilke løsninger, der bør anvendes, kan de bæredygtige moler designes og opføres.


Vi er taknemlige for støtten fra Realdania, som gør det muligt at sætte nye standarder for molebyggeri.

Jørn Pedersen, borgmester


Normalt anvendes tropisk hårdttræ, imprægneret nåletræ eller betonkonstruktioner til anlæg af moler. Svagheden ved disse metoder er, at de har et væsentligt klimaaftryk, ligesom de gør indhug i vores begrænsede naturressourcer. En mere bæredygtig løsning kunne være at opbygge moler og pæle delvist af genanvendt plast og uimprægneret træ.

Biodiversiteten skal også tænkes ind i molebyggeri, og det kan for eksempel være i form af kassetter eller metalnet med muslingeskaller, som danner et kunstigt rev til gavn for inderfjordens dyre- og planteliv.

Annonce

Ekstra luft under vingerne

Bæredygtighed og cirkulær økonomi har været tænkt ind i Marina City-projektet lige fra begyndelsen, og de nye moler er ifølge projektchef Torben Gade et godt eksempel på ambitionen.

- Der vil blive indsamlet enorme mængder af plastaffald de kommende mange år. Hvad de materialer kan bruges til, skal vi i gang med at udvikle på. Det gør vi blandt andet  med moleprojektet her, siger Torben Gade.

Støtten på 2,4 mio. kr. kommer fra en ny pulje, som foreningen Realdania har afsat i forlængelse af covid-19-krisen til at fremme klimamæssig bæredygtighed i kommunale byggeprojekter.

Marina City og molerne

Realdania støtter moleprojektet ved Marina City med  2,4 millioner kroner. Ydermolen ud mod fjorden bliver cirka 350 meter lang og afsluttes ved indsejlingen med et molehoved, hvorfra man kan nyde fjorden og byen. Molen mod nord bliver cirka 335 meter lang, og adskiller åen fra lystbådehavnen.

Marina City er den bæredygtig bydel, som Kolding Kommune i partnerskab med Kolding Lystbådehavn og Kolding Havn vil skabe på sydsiden af Kolding Fjord.

Planen er, at Marina City skal omfatte et bolig- og havnemiljø med cirka 400 boliger, 1000 bådpladser og rekreative funktioner. Foruden lystbådehavn og boliger skal der anlægges en havnepromenade med cafeer, klubhuse, servicebygninger og op mod 30 moderne husbåde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nogle er mere lige end andre

Indland

Nu kan du få dit kørekort på mobilen

Hedensted For abonnenter

Fokus på flid og tillid: Martin vil bygge forretningsimperium på barndommens grundsten

Annonce