Annonce
Kultur

Redaktørens Roskilde-dagbog: Bob Dylan smilede ligefrem

Bob Dylan på Orange Scene på Roskilde Festivals første aften. Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix
Anden udgave af dagbogen fra Vejle Amts Folkeblads chefredaktør, der er til sin Roskilde Festival nummer 48. Onsdagen bød på en spilleglad Dylan, en fransk åbenbaring og en tåbelig festival-beslutning.

Roskilde/Vejle: Hov, var det ikke ligefrem et smil?

Vi står foran Orange Scene, og på scenen er et ikon, His Bobness, Bob Dylan. Og han nyder åbenlyst at spille, og med sig har han et fantastisk velspillende band. Så på den måde bliver det sådan set en fin oplevelse.

Men jeg lærer aldrig at leve med, at Bob Dylan - især de senere år - omarrangerer sine numre, så de for det første lyder ret ens, og for det andet stort set ikke er til at kende.

Jeg stod onsdag aften sammen med flere Dylan-aficionados, og de var indimellem i tvivl om, hvad han egentlig spillede. Det var for eksempel stort set først ved omkvædet, at vi genkendte "Like a Rolling Stone". Men koncerten holdt alligevel, da Dylan havde stor udstråling. Men hvorfor dog ikke bare spille nogle nye sange - i stedet for at levere underlige udgaver af nogle af historiens mest kendte sange?

Vi fik os sneget til også at nå sidste tredjedel af australske Rolling Blackouts Costal Fever, og det var et godt valg. Det var indierock af ypperste klasse med et band, der helt åbenlyst nød at være på scenen. Jeg har sjældent hørt bedre guitarrock.

Aftenen sluttede med et helt forrygende show med franske Christine and The Queens. Hun ynder at lege lidt med sit køn, men hvis man frygtede en fortænkt manifestation, blev man slemt skuffet. Mage til udstråling skal man lede længe efter.

Hun har en stemme, der rammer lige i hjertet, som for eksempel da hun fik tårer frem hos granvoksne mænd med en tindrende smuk version af Bowies Heroes. Med sig havde hun et tæt sammenspillet band, der legede med 80'er-lyd, techno, pop og ligefrem rock og et hold dansere, der var så godt koreograferede, at det var med til at give sangene en ekstra dimension. Et af festivalens klare højdepunkter.

Annonce

Lidt tørre tal

  • Roskilde Festival arrangeres af Foreningen Roskilde Festival og skabes af 30.000 frivillige.
  • Alt overskud fra festivalen doneres til humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde til gavn for især børn og unge.
  • Siden begyndelsen i 70'erne har Roskilde Festival genereret 390 millioner kroner til udlodning.
  • Foreningen Roskilde Festivals økonomiske resultat gennem de sidste fem år:
    2018: 19,2 mio. kr.
    2017: 16,9 mio. kr.
    2016: 17,4 mio. kr.
    2015: 17,4 mio. kr.
    2014: 26,7 mio. kr.

Husk at tage teltet med

Men det er jo ikke kun musik. Der skal også mad og drikke til.

Bæredygtighed er at årets mest anvendte på Roskilde Festival. Det er en festival, der aldrig har lagt skjul på, at den har værdier og holdninger, og at man for eksempel bekymrer sig om miljøet.

Det bærer årets festival også præg af.

Det mest håndgribelige er det krus, du får i hånden, når du køber en øl. Det har hidtil være plastickrus, men det er slut. I år er krus af genbrugsglas, og de kan anvendes op mod 25 gange. Det har betydet, at festivalen har investeret i mobile vaskerier, der kan klare alle glassene. Derudover vinker man farvel til plasticsugerør. Sidste år brugte festival næsten en halv million plasticsugerør. Har man brug for et sugerør, bliver det af papir.

Det er som sådan en god ide, men det er med til at skabe nogle lange køer ved nogle af ølboderne.

Bæredygtigheden giver sig også udtryk i den måde, nogle af camping-arealerne er indrettet på. Der er for eksempel en Clean Out Loud bydel med særligt fokus på affaldshåndtering. Silent and Clean er et område, hvor man kan undgå larmende nattefester.

Som et forsøg i år har Roskilde Festival en swap-shop, som er en reservedelsbutik på hjul. Her kan festivaldeltagere erstatte en ødelagt pavillonstang eller få en ekstra pløkke, hvis man mangler. På den måde redder man gode ting, der sagtens kan bruges, fra at blive til affald. Swap-shoppen kommer til at køre rundt ved de forskellige stationer i øst.

Og helt generelt forsøger festivalen at forklare sine gæster, at det affald, man efterlader, udgør et klimaproblem, så der lyder en kraftig opfordring til, at man tager telte og stole med mere med sig, når man forlader festivalen.

Det bliver spændende at følge, hvor langt dette budskab når ud. Tidligere har de efterladte campingområder nærmest lignet en naturkatastrofe.

En farlig dille

Festivalen er indimellem så politisk korrekt, at det kan nærme sig det komiske.

Det gik ud over en lokal spejdergruppe ved navn Vigge. Spejderne har siden 1982 solgt dejlige frikadelle-sandwich fra en bod med navnet "Frikadiller". Det var oprindeligt en stavefejl, men man syntes, det var en fint navn, og det har holdt ved siden 1982 - indtil årets festival. Her fik spejdertruppen at vide, at festivalen mente, at navnet frikadiller er "ude af trit med med festivalens ønskede udtryk". Og begrundelse var, at man fandt, at navnet var seksuelt ladet.

Du godeste - det er den slags, der er med til at gøre livet fattigere. Og det er samme festival, der hyrede en tidligere stripper, rapperen Cardi B, der rystede røv noget så eftertrykkeligt på Orange Scene onsdag midnat. Er det så i trit med festivalens ønskede udtryk?

Det er allerede blevet lidt af en joke. Spejderne er jo heldigvis fingernemme, så et stykke træ og lidt maling og så var det stygge navn "Frikadiller" ændret til "Frikadeller". Det er nu godt, at der er store problemer at bekymre sig om.

I dag byder så på mere musik med en håndfuld spændende navne og en blanding af gammelt og nyt.

Bob Dylan smilede! konstaterer chefredaktør Mogens G. Madsen, der dog havde svært ved at genkende flere afHis Bobness' sange. Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Politikere ønsker ikke anke sag om seksuelle overgreb - men den endelige beslutning lader vente på sig

Annonce