Annonce
Læserbrev

Replik: Nej til dieselos i Grejsdalen - Billundbanen skal selvfølgelig elektrificeres

Vi skal derfor også fortsætte den politiske kamp for, at strækningen Struer-Vejle elektrificeres. Gør vi ikke det, kommer vi aldrig af med dieseltogene igennem Jelling og Grejsdalen.
Annonce

Læserbrev: I et læserbrev i VAF 22. april spørger Jens Albrechtsen, om ikke jeg gør regning uden vært, når jeg mener, at Billundbanen bør elektrificeres.

Desuden påpeger Jens Albrechtsen med rette, at det vil give øget trafik igennem Grejsdalen og Jelling, hvis Billundbanen bliver en realitet.

I både togfondsplanen fra 2014 (S, RV, SF, DF og EL) samt i regeringens valgoplæg "Et sammenhængende Danmark" (V, K, DF og LA), er Billundbanen indskrevet som en ønsket investering.

Der tegner sig altså et politisk flertal for Billundbanen. Og dermed en øget trafik på strækningen Jelling-Vejle.

Men hvor de blå partier vil anlægge den under forudsætning af, at det bliver gammeldags dieseltog, kan man i togfondsplanen læse, at Socialdemokratiet ønsker Billundbanen elektrificeret.

Hvis man vil anlægge en ny jernbane og øge togdrift igennem vores naturskønne Grejsdalen, er det i mine øjne fuldstændigt uacceptabelt og vanvittigt at anlægge en bane, der ikke er forberedt til elektrificering.

Det er beskæmmende og fuldstændigt uforståeligt, at man i regeringens nyeste plan "Et sammenhængende Danmark" ikke ønsker elektrificering af Struer-Vejle-strækningen. Den strækning, som Billundbanen skal kobles på.

Strækningen Struer-Vejle skulle ellers ifølge togfondsaftalen mellem de røde partier og DF elektrificeres i 2024 og 2026.

Hvis der er politisk flertal for at anlægge en Billundbane, skal den selvfølgelig elektrificeres.

Vi skal derfor også fortsætte den politiske kamp for, at strækningen Struer-Vejle elektrificeres. Gør vi ikke det, kommer vi aldrig af med dieseltogene igennem Jelling og Grejsdalen.

Desværre ønsker den blå regering ikke at arbejde den vej. Den blå regering ønsker at bruge penge på motorveje.

Vejle Kommune (og dermed du og jeg) ejer en stor del af Billund Lufthavn. Hvis Billund Lufthavn og Billund By skal have togdrift, skal banen selvfølgelig elektrificeres.

Det skal være slut med at bygge til forurenende dieseltog. For grundejerne vil støjfri og forureningsfri eltog være en fordel frem for larmende, forurenende dieseltog.

Birgitte Vind. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Hedensted

Delvis genåbning af efterskoler: Storebror pakker tasken, mens lillesøster må blive hjemme

Annonce