Annoncørbetalt indhold

Rockwool stenuld – Kan man virkelig isolere med sten?

Sten virker ikke som det mest isolerende materiale – men den isolering som Rockwool producerer, har faktisk ikke bare gode isoleringsegenskaber, men også flere andre gode egenskaber, der har gjort stenulden til den foretrukne isolering i byggebranchen.
Annonce

Dette indhold er sponsoreret

Rockwools historie går mere end 100 år tilbage. Virksomheden blev grundlagt som Korsør Stenforretning i 1909, og begyndte i 1930’erne produktionen af den stenuld, som senere skulle blive virksomhedens kerneprodukt.

I dag er Rockwool en global, børsnoteret virksomhed med 28 fabrikker fordelt over hele verden. Og det er måske ikke så mærkeligt, for Rockwools isoleringsprodukter har nogle fantastiske egenskaber, som gør den egnet til både hulmursisolering, facadeisolering, loftisolering og alle andre steder i bygninger, hvor varmen skal holdes inde og kulden skal holdes ude.

Stenuld – et materiale med fantastiske egenskaber

Rockwools produktsortiment er bygget op omkring stenuld, der siden 1930’erne har været anvendt som isoleringsmateriale. Stenuld produceres af vulkansk sten, der ved meget høje temperaturer smeltes og spindes til en stenuld, som efterfølgende presses med en vandafvisende olie. Det er under presningen, at Stenulden får den form og tæthed, som gør, at den egner sig særligt til enten facadeisolering, hulmursisolering eller terrænisolering.

Mange af de gode egenskaber er dog ens, uanset hvilken type isolering fra Rockwool, der er tale om. En af dem er brandsikkerheden, der ikke findes højere ved isoleringsprodukter. Sten kan nemlig ikke brænde, og derfor kan isolering fra Rockwool modstå temperaturer på over 1000 grader. Det gør stenuld ideel til rum- og etageadskillelser, hvor den brandsikre isolering kan være med til at bremse en ildebrand og redde både menneskeliv og inventar.

Rockwool – bæredygtig isolering

Rockwool er samtidig et bæredygtigt produkt på flere områder. Stenuld i Rockwools isoleringsprodukter er lavet af vulkansk sten, der er et naturprodukt, som forekommer i enorme mængder. Faktisk producerer jordkloden årligt 38.000 gange den mængde, som Rockwool anvender i hele deres produktion af isolering.

Rockwool er også bæredygtigt, ved at det i stor udstrækning kan genanvendes. Her er det igennem stenuldens modstandsdygtigt over for varme, som er medvirkende til, at den kan genanvendes. Brugt stenuld indsamles på genbrugspladser over hele landet, hvorefter den granuleres for at kunne indgå i nye Rockwool produkter. I denne forbindelse opvarmes produktet igen til meget høje temperaturer, og plast, træ og andre brandbare og uønskede bestanddele brændes bort, så kun stenulden bevares og anvendes i de nye produkter.

Sidst men ikke mindst er Rockwool bæredygtigt fordi det sparer mere energi i sin levetid, end der er anvendt i produktionen af det. Når Rockwool anvendes som hulmursisolering, facadeisolering eller lignende, så spares der i gennemsnit omkring 100-130 den mængde energi, som er anvendt, ved at energiforbruget til opvarmning af bygningen sænkes. Det er altså en god investering at isolere med Rockwool – både på den korte bane, hvor der spares på varmeregningen, og på den lange bane, hvor vi reducerer vores samlede energiforbrug.

Vil du have gode råd til isolering, så udgiver Rockwool bogen Den lille lune, der er en nem og kortfattet guide til korrekt udførelse af isolering efter de gældende krav i bygningsreglementet. Bogen udkommer i en ny udgave, hver gang bygningsreglementet revideres. Derfor skal du sikre dig, at du har fat i nyeste udgave, hvis du vil være sikker på, at din isolering overholder kravene.

Dette indhold er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.