Annonce
Trekantområdet

Så er der snart grøn bølge på alle Koldings mest trafikerede veje

Tid er penge - også samfundsøkonomisk set. Så der er penge at spare, hvis bilisterne kan komme hurtigere frem i trafikken. Det kan de snart på alle de mest trafikerede strækninger i Kolding. Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard
Bilister kan forvente at spare op til 20 procent af tiden i myldretidstrafikken, når nyt grøn bølge-system er helt oppe at køre i Kolding i løbet af kort tid.
Annonce

Kolding: Med et par års forsinkelse kan bilisterne i Kolding snart glæde sig over at blive skyllet frem af en grøn bølge på alle de store og mest trafikerede veje i Kolding.

Efter at politikerne tilbage i 2015 satte 12 millioner kroner af til at indføre såkaldt intelligent trafikstyring (ITS) på de mest belastede strækninger, så er systemet nu tæt på at være installeret overalt, og de sidste lyskryds bliver hægtet på systemet i løbet af februar.

Det betyder, at den grønne bølge nu ruller på Vejlevej fra Storcentret til Ndr. Ringvej, på Vestre Ringgade fra Ålykkegade til Riberdyb og Agtrupvej, på Østerbrogade fra Sdr. Havnegade til Agtrupvej og på Skovvangen - og snart kommer også Ndr. Ringvej fra Koldingbjerg til Fynsvej og Haderslevvej fra Sdr. Vang til Olgas Allé med.

- Så skal alle data lige tilpasses, så det hele fungerer optimalt. Vi er blevet lovet, at alt kører på skinner inden udgangen af 2021, siger Jakob Ville, der er formand for byrådets trafikansvarlige udvalg -  teknik- og klimaudvalget. Han fortæller, at det er letbanen i Århus, der er skyld i forsinkelsen i Koldings ITS-system.


Grøn bølge kan jo ikke gå begge veje. Derfor vil man opleve, at det er lettere at komme ud af Kolding om morgenen, end det er at komme ind.

Jakob Ville (V), formand teknik- og klimaudvalget


- Det firma, vi har arbejdet sammen med om grøn bølge-systemet, har også arbejdet sammen med letbanen i Århus. Så dér blev vi lige en mindre spiller i en periode, siger han.

Annonce

Ikke begge veje

Det nye system betyder, at bilisterne med større sandsynlighed rammer en grøn bølge i myldretiden, fordi det ved hjælp af sensorer i vejbanen kan aflæse mængden af trafik og forlænge åbningstiden af det grønne lys, når der er brug for det. Lyskrydsene på strækningerne er ved hjælp af systemet forbundet i kæder.

- Men grøn bølge kan jo ikke gå begge veje. Derfor vil man opleve, at det er lettere at komme ud af Kolding om morgenen, end det er at komme ind, og at det er lettere at komme ind om eftermiddagen end at komme ud, forklarer Jakob Ville. Med andre ord tager systemet mere hensyn til dem, som bor i Kolding og arbejder udenbys - end omvendt.

Annonce

20 procent

Det anslås, at bilisterne vil kunne spare op til 20 procent af den tid, de i dag bruger på at færdes på vejene i myldretiden, når ITS-systemet kører, som det skal.

- Og samfundsøkonomisk betyder det også meget, at folk ikke holder stille mere end højst nødvendigt. Derfor bruger vi også alle de håndtag, vi har, til at få trafikken til at glide. Eksempelvis arbejder vi på et system, som kan tale sammen med bilerne via Blue Tooth eller noget tilsvarende, så bilisterne kan få at vide, at de kommer hurtigst frem ved at køre for eksempel 42 kilometer i timen, fortæller Jakob Ville.

Han påpeger, at det, der virker allerbedst, er at få folk og virksomheder til at ændre adfærd, så der er mere end én i bilen - og at man for eksempel lægger møder klokken 07.45 i stedet for klokken 08.00.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Vejle Boldklub For abonnenter

VB spillede uafgjort med Horsens: Resultatet godkendt, men indsatsen haltede

Annonce