Flextur skal tilbage i bybusområdet, og Vejle skal have udvidet rutenettet, mener SF og Socaldemokratiet.
Vejle: Bybusser er en kommunal service på lige fod med alle andre tilbud. Derfor skal bussen være tilgængelig for alle.
Med det udgangspunkt er Socialdemokratiet og SF i Vejle Byråd klar til at genindføre flextur i bybusområdet og udvide bybussernes rutenet.
På tirsdagens møde i teknisk udvalg stiller de to partier fælles forslag. S-udvalgsmedlem Alex Vejby Nielsen siger:
- Det er urimeligt, hvis der er dele af Vejle, der ikke betjenes af bybusser. På alle andre områder tilstræber vi, at der skal være ens kommunal service.
Alex Vejby betragter med andre ord bybusser som en del af kommunens tilbud på lige fod med hjemmehjælp, børnepasning og skolegang. Tilbuddet skal være til rådighed for alle.
Flertal afskaffede flextur
- 1. januar sluttede den generelle mulighed for flextur indenfor Vejles bybusområde. Flextur er dog stadig muligt, hvis borgere opfylder en række afstandskrav til nærmeste stoppested.
- Det borgerlige flertal i teknisk udvalg skar den ekstra service væk, fordi omkostningerne blev ved at stige. Samtidigt frygtede man konkurrencen i forhold til det eksisterende bybusnet.
- Flextur er en busordning fra hjemadressen direkte til en anden adresse, men i modsætning til eksempelvis taxa må brugerne indregne ventetid og dele transporten med andre passagerer.
- Ordningen gælder fortsat overordnet i Vejle Kommune og eksempelvis fra Vejle by til en adresse uden for bybuszonen.
Bybusnettet kan kommunen ikke bare lige udvide. Men udvidelsen skal være på plads i 2020 ifølge indstillingen fra de to partier. På det tidspunkt skal der køre busser til Grundet-området på Nørremarken, Løget By og Tirsbæk Bakker i det yderste Bredballe.
Formanden for teknisk udvalg, Christoffer Melson (V), har allerede udtalt sig positivt om bybus til Grundet og Tirsbæk. Men ifølge Alex Vejby er det nødvendigt løbende at vurdere, om nettet skal udvides yderligere:
- Vejle vokser i disse år - og i den forbindelse skal den kollektive trafik følge med. Derfor beder vi forvaltningen komme med bud på, hvor der ellers kan være brug for busforbindelser, siger Alex Vejby.
Flextur nu
Er det undersøgt, om beboerne i eksempelvis Tirsbæk Bakker overhovedet efterlyser busser?
- Det tror jeg ikke. Og ja - det er et nyt villaområde, hvor mange har to biler. Men der er jo også børn og teenagere, der skal frem. Og så bør man overveje at forlænge en rute til Engum af den nye vej, vi er ved at anlægge til Engum og skolen, siger Alex Vejby.
Mens bybusnettet ikke lige kan udvides, er de to partier klar til at genindføre flextur for alle i Vejles bybusområde her og nu - eller mere præcist fra 1. marts.
Forslagene fra de to partier er ikke ledsaget af et økonomisk overslag. Men Alex Vejby henviser til, at S og SF havde afsat ekstra to millioner kroner om året til kollektiv trafik i deres forslag til budget for 2019 og de kommende år.