Annonce
Vejle

Se billederne: Regn og lækager gav ekstra spænding til Munkebjerg Hillclimb

Løbsveteran Ernest Kristensen i sin SS 100 fra 1935. Foto: Peter Leth-Larsen

Både regnskyl og lækager på ruten gav udfordrende baneforhold, da Munkebjerg Hillclimb atter bød på klassiske racerbiler og motorbrøl på stribe.

Vejle: Vejret var ikke med kørerne søndag, da Munkebjerg Hillclimb igen i år inviterede både bilnørder og førstegangstilskuere på vaskeægte racerløb på de kuperede skovveje og serpentinersving ved Munkebjerg Hotel.

Alligevel var et par tusinde tilskuere mødt op til ræset, hvor der i løbet af eftermiddagen var rig mulighed for at komme helt tæt dagens hovedrolleindehavere: De firhjulede klassikere, der i år talte biler fra perioden 1929-1990.

Især Casinosvinget, rutens skarpeste sving, var en populær udkigspost for tilskuerne, der især fulgte med i, hvilke biler bagenden skred ud på i det våde sving. Et pejlemærke for både kontrol og risikovillighed.

En af dem, der, med allerstørst omhyggelighed, fulgte løbet fra Casinosvinget, var 11-årige Markus Leander Pedersen, som for første gang var til Munkebjerg Hillclimb med sin far.

- Det bedste er, når de næsten ligger helt på tværs i svinget, og man kan høre mere gearkasse end motor, sagde Markus, der udover begyndende benzin i blodet havde en personlig favoritbil i Hans Jørn Daugaards Porsche 911.

Det bedste er, når de næsten ligger helt på tværs i svinget, og man kan høre mere gearkasse end motor.

Markus Leander Pedersen, 11 år.
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen

Grus i maskineriet

Udover de konsekvente regnskyl, der fra morgenstunden faldt over vejene, havde en af deltagerne lækket kølervæske flere steder på banen under formiddagens forberedende gennemkørsler. De baneansvarslige var dog hurtige til at kaste sugende grus på de berørte passager, så løbet kunne fortsætte på forsvarlig vis.

- Ellers havde det været som at køre rundt i brun sæbe, når regnen også lægger sig, sagde løbsleder Søren Duun.

Han kunne fortælle, at man på trods af regn havde været forskånet for slemme uheld dagen igennem.

- Det er jo gamle biler, vi har med at gøre, så det er svært at gardere sig mod mekaniske uheld. Heldigvis for os er de også mere end bare værktøjer til at vinde, som man kender det fra professionel motorsport. Så der bliver passet på udstyret, sagde Søren Duun.

Et andet sted på pladsen var der større skepsis overfor baneforholdene. Veteranen Ernest Kristensen, der har deltaget ved Munkebjerg Hillclimb siden første løb i 1997, beskrev banen som halvfarlig. Dog med ophøjet ro.

- Det kommer jo an på, hvordan man kører. Der er nok større risiko for dem, der kører efter de bedste tider, sagde Ernest Kristensen, der i sin SS 100 fra 1935 ikke befandt i den hurtigste klasse.

Søren Bøgeskovs Volvo 240 Turbo fra 1983 slap med en bule i mødet med barrieren. Foto: Peter Leth-Larsen

En kamp på sekunder

Rundt i Casinosvinget skal der være fuld koncentration på. Hård venstrestyring og op ad bakke samtidigt. Det er sin sag at ramme det rigtige gear og samtidig ikke overstyre, når banen er glat. At slå med halen, som de garvede kalder det.

Derfor var det i dét her sving, fårene for alvor blev skilt fra bukkene, og her tilskuerne fik første indblik i, hvem der gik efter øverste plads på sejrsskamlen.

Ernest Kristensen var ikke en af dem. I fuld kontrol, iført læderhjelm og halsklud, og med næsten uhyggelig præcision styrede han sin åbne vogn igennem svinget uden at ryste det mindste på kørehandsken.

Anderledes gik det for Søren Bøgeskov i sin Volvo 240 Turbo fra 1983. Halvvejs gennem løbsdagen var han på jagt efter konkurrenten Vincenzo Santangelos tid, og det blev tydeligt rundt i Casinosvinget. Her strejfede han de opstillede halmballer, der dannede værn mellem banen og publikum, hvilket efterlod en halmsky op i luften og brede smil blandt publikum.

- Havde det ikke været for den halvballe, der sprang på mig, havde jeg nok været på førstepladsen nu, sagde Søren Bøgeskov, der slap med en bule i bagenden på volvoen. Dermed havde han et skud mere i bøssen i tredje og sidste heat.

Efter de to første heats lå Søren Bøgeskov nummer to bag Vincenzo Santangelo. Mindre end ét sekund efter.

Ernest Kristensen rundt i Casinosvinget. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Det traditionsrige løb for veteranbiler op ad Munkebjerg-bakken samlede trods regnvejr massevis af tilskuere. Foto: Peter Leth-Larsen
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce