Tre dage med fest kulminerer fredag. Alle Vinding Skoles elever og lærere har sat hinanden stævne i hallen, hvor de hylder fødselaren med en helt særlig sang
Vinding: Det er ikke hverdagskost at fylde 140 år, men det gør Vinding Skole i år, og derfor har skolen fejret sig selv med hele tre dages fest.
Skoleleder Karen Buhl Johannesen fortæller, at skolen har valgt at sætte fokus på undervisning og skolegang gennem tiden.
Eleverne har blandt hørt gamle elever på skolen fortælle, hvordan det var at gå i skole førhen. Fem gode fortællere har fanget børnenes opmærksomhed med både sjove og grumme fortællinger om at gå på Vinding Skole i fra 1950'erne til 1980'erne.
Eleverne har også set historiske film om skolegang afpasset efter deres alderstrin. De yngste har set Nana og Cirkeline, mens de ældste har set Lars Ole, 5c og Det forsømte Forår.
Faktisk kan Vinding Skole føre sin historie helt tilbage til 1744 efter kong Christian 6.'s forordning om oprettelse af et skolevæsen. Men de seneste 140 år har skolen ligget på den nuværende adresse på Vindingvej.
Sender tidskapsel til fremtiden
Markeringen begyndte onsdag med det historiske tilbageblik. Torsdag inddrog skolen både forældre og lokalområdet i festen med en markedsdag med boder of aktiviteter på skolen. Undervejs tog en gruppe elever opmærksomheden med en såkaldt flashmob - en forberedt sang- og danseopvisning, der pludselig dukkede op midt i det hele. Der blev også kørt sæbekasseløb og bygget drager og afviklet fotosafari,
Fredag slutter fejringen med fælles morgenmad for alle børn og voksne på skolen. Klasserne mødes i Vinding Hallen og her hører man for første gang skolens nye skolesang, som deltagerne synger samlet.
Når skolen om 10 kan fejre sit 150 års jubilæum bliver det med en særlig hilsen fra de nuværende elever. De har nemlig i løbet af de tre festdage skrevet små personlige beretninger om at være elev på Vinding Skole her og nu i år 2017. De beretninger bliver gemt til fremtidens skolebørn i en tidskapsel, og dermed knytter skolen bånd mellem fortid og fremtid.