Annonce
Kultur

Skoleelever skal hjælpe med at sælge Vejle

VisitVejle håber, at UCL-eleverne kan præsentere nye, brugbare inputs til, hvordan man optimerer sin markedsføring på de sociale medier. Pressefoto
I de kommende uger får et elevhold fra UCL Erhvervsakademi mulighed for at dykke ned i data fra VisitVejles Facebook-profil. Det sker som en del af et case-projekt, hvor eleverne skal optimere turistkontorets markedsføring online.

Vejle: Aktuelle data fra et turistkontor - og forhåbentligt med betydning for rigtige kunder. Sådan lyder udgangspunktet, når et hold elever fra UCL Erhvervsakademi i uge 11 og 12 skal lave casearbejde for VisitVejle.

I valgfaget Digital Marketing skal et elevhold fra UCL dykke ned i, hvordan VisitVejle opererer på de sociale medier, og hvordan kommunikationen kan forbedres på de online platforme.

Med andre ord skal skoleeleverne levere resultater, der kan få betydning for den fremtidige SoMe-marketing på Vejles turistkontor.

- Jeg kan se på mange af de aftagervirksomheder, vi har, at det er en udfordring for dem at gennemskue, hvordan digital marketing kan anvendes. De har ikke nødvendigvis kompetencerne eller ressourcerne til det. Her får de ikke nogen færdig pakke, men nogle idéer eller strategier, der tager udgangspunkt i deres brugerflade, siger Ide Marie Visbech Andersen, der underviser i Digital Marketing på UCL Erhvervsakademi i Vejle.

Også hos VisitVejle håber man, at der med hjælp fra de unge, friske hoveder kan komme spændende inputs ud af casearbejdet, som turistkontoret kan bruge fremover i deres marketingsarbejde.

- Som mediebrugere har de unge mennesker har jo et andet blik for, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør, på de sociale medier. Og hvis der bare er en idé, de kommer med, som kan bruges, synes jeg, projektet har været en succes, siger Rikke Sørensen, der er turismekonsulent hos VisitVejle og står for markedsføring online.

Ida Marie Visbech fortæller, at VisitVejle-casen er ét af flere samarbejder med lokale virksomheder - i tråd med skolens ambition om at tilbyde praksisnær undervisning.

Casearbejdet skulle gerne munde ud i nogle nye danske målgrupper, vi kan tage fat i. De unge har et naturligt flair for, hvad der fungerer på sociale medier, og samtidig er det sjældent, vi har mulighed for at dykke så dybt ned i det, som de kommer til.

Rikke Sørensen, marketingschef ved VisitVejle

Eyetracking og brugeradfærd

Case-samarbejdet med VisitVejle er en del af et valgfagsforløb over tre uger, der afsluttes med en eksamen. Projektet tager især afsæt i turistkontorets online markedsføring overfor målgruppen af danske kunder.

Målsætningen er ikke, at eleverne skal lave en færdig strategi på vegne af turistkontoret, men snarere komme med forslag til, hvordan den nuværende tilstedeværelse på Facebook kan optimeres.

- Casearbejdet skulle gerne munde ud i nogle nye danske målgrupper, vi kan tage fat i. Det er vores ambition at være mere effektive på de sociale medier, men det er sjældent, vi har mulighed for at dykke så dybt ned i det, som skoleeleverne nu får lov til, siger turismekonsulent hos VisitVejle Rikke Sørensen.

Til at hjælpe sig får eleverne adgang til data på, hvordan VisitVejles Facebook-side interagerer med brugerne. Disse skal blandt andet behandles ud fra spritnye marketings-teknologier, såsom eytracking-software og biometriske værktøjer, der måler på brugernes karakteristik.

- De studerende synes, det er sjovt og lærerigt at være med til. Det stykke arbejde, de laver, er der faktisk nogen, der venter på, og man kan mærke, det tænder en gnist hos eleverne, at casearbejdet tager afsæt i virkeligheden, siger Ida Marie Visbech Andersen.

Elevernes arbejde kommer til at tage udgangspunkt i analyse af personaer og såkaldte brugerrejser - et udtryk for mediebrugerens kronologiske oplevelse af mødet med et produkt eller en service såsom VisitVejles Facebook-side.

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Se billederne: Spotlight samlede børn fra Vejles skoler til fest, musik og fremtids-kig

Kultur For abonnenter

Siriuspatruljen samles ved Vejle Fjord: Her kan fortælles historier om kulde, afsavn og 100 dage uden bad

112

Campinghytten var fuld af tyvekoster: Retten udviste de to gerningsmænd

Annonce