Annonce
Ikast-Brande

Skoler under lup: Stor spredning i skolers faglige resultater

Den liberale tænketank Cepos har udarbejdet en rangliste over godt 1400 danske skolers evne til at løfte eleverne fagligt. Her er det resultaterne fra skolerne i Ikast-Brande Kommune med Uhre Friskole i top som nummer 32 og Hestlund Efterskole i bund med en rangplacering på 1237.
Tænketanken Cepos måler, hvor meget bedre eller dårligere end forventet eleverne på skolerne klarer sig. Store forskelle på de lokale skoler.

Brande: Den liberale tænketank Cepos har netop offentliggjort en rangliste over godt 1400 danske skolers evne til at løfte eleverne fagligt. Skolerne i Ikast-Brande Kommune rangeres vidt forskelligt.

Undervisningseffekten eller ”løfteevnen” baserer sig som noget nyt på resultaterne fra de seneste tre års afgangsprøver på skolerne for at eliminere de udsving, der kan være fra år til år på grund af særlige omstændigheder. Resultaterne sættes i forhold til elevernes forældres socioøkonomiske baggrund – blandt andet uddannelsesniveau, indkomst og beskæftigelse – og på den måde måler Cepos, hvor meget bedre eller dårligere end forventet eleverne på de respektive skoler klarer sig.

Ranglisten er især positiv læsning for Hyldgårdsskolen i Ikast og Uhre Friskole, hvor eleverne i gennemsnit har fået karakterer, der ligger 0,7 karakterpoint over det forventede, men også på Nordre Skole i Ikast har eleverne præsteret bedre end forventeligt, helt præcist 0,5 karakterpoint.

- Vi arbejder hårdt hver dag for, at børnene skal ha’ en god undervisning, så de kan udvikle sig og trives, lyder det fra en både glad og lidt overrasket Mette Nygaard, der er pædagogisk leder på Hyldgårdsskolen.

- Både lærere og pædagoger arbejder med fokus på de enkelte individer, og hvor de skal løftes, uddyber hun og pointerer, at læring og trivsel går hånd i hånd.

- Vi har stærkt fokus på begge dele, fastslår Mette Nygaard, der ikke kendte til undersøgelsen og den flotte placering, før avisen kontaktede hende med det glædelige budskab.

- Det er vi rigtig stolte af, siger hun.

Annonce

Friskole nummer 32

På Uhre Friskole er stoltheden ikke mindre:

- Først vil jeg gerne sige, at jeg da som skoleleder er utrolig stolt over vores placering. Nummer 32 ud af 1415 må da betyde, at vi gør en hel del rigtigt, lyder det fra skoleleder Kent Lykke. Han erkender beredvilligt, at “man kun skal stole på den statistik, man selv har forfalsket”, men validiteten af statistikken må være høj, når den er baseret på tre års tal, påpeger skolelederen fra Uhre, der sender æren for den flotte placering videre til friskolens dygtige lærere kombineret skolens intense arbejde med entreprenørskab og status som Skandinaviens største LEGO Innovation Studio.

Han forklarer videre, at der ikke afholdes læseferie på Uhre Friskole. I stedet har eleverne i 9. klasse intensive kursusdage op til hver enkelt eksamen.

- Sidst, men ikke mindst, må vi ikke forklejne den gode og solide forældreopbakning, som såvel eleverne som friskolen nyder godt af, siger Kent Lykke.

International School er udenfor listen

Langt de fleste skoler i Danmark ligger indenfor en afvigelse fra landsgennemsnittet på +/- 0,3 karakterpoint. Det samme gælder for skolerne i Ikast-Brande Kommune, men et par stykker bonner imidlertid også negativt ud.

Således har de gennemsnitlige karakterer til eleverne på Bording Skole og Præstelundskolen i Brande ved de seneste tre års afgangsprøver været 0,4 karakterpoint under det forventelige, mens eleverne på Hestlund Efterskole i samme periode over en bred kam har scoret et halvt karakterpoint lavere end forventet.

Helt udenfor listen finder man Den Internationale Skole i Ikast (ISIB), hvor det kun er elevernes gennemsnit i faget dansk, der er registreret. Eleverne på ISIB opnåede et gennemsnit på 6,3, hvilket skal sammenlignes med landsgennemsnittet på 8,0 ved afgangsprøven (7,0 i standpunktskarakter). Resultatet indgår derfor heller ikke i analysen fra Cepos, som for et år siden placerede ISIB som nr. 1346 med en negativ løfteevne på 0,7 karakterpoint; også dengang var udregningen udelukkende baseret på resultaterne i dansk.

Skolens snart forhenværende leder, Ricardo Passo, er ikke enig i konklusionen, som han ydermere mener er fejlagtig på grund af en forkert omregning af skolens karaktersystem, der adskiller sig fra den danske 12-skala.

- Jeg afviser tallene af al magt, lyder den umiddelbare reaktion fra Ricardo Passo.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce