Annonce
Fredericia

Skuffede skoleelever til politikere: Så kom dog i gang med den ombygning

Markus (t.v.) og Laura går i 4. klasse, Adam i 3. De er alle med i elevrådet på Ullerupbækskolen afdeling Skolesvinget, og de er godt skuffede over, at de fredag fik besked om, at en planlagt ombygning/renovering af skolen igen er udsat. De håber stadig, at ombygningen når at blive en realitet, inden de forlader skolen for at fortsætte i overbygningen på Nørre Allé. Foto: Nana Hanghøj
Økonomiudvalget har besluttet at udskyde størstedelen af renovering af Ullerup Bæk Skolens afdeling på Skolesvinget i Bredstrup-Pjedsted. Det har skabt skuffelse hos elevrådet, som er i gang med at skrive til politikerne. For nylig gav de deres besyv med til en bedre folkeskole.

Bredstrup-Pjedsted: Det er tre skuffede elever fra elevrådet på Ullerup Bæk Skolen afdeling Skolesvinget, som viser rundt til klasselokaler, toiletter, fritidsordning og faglokaler. De har lige fået at vide, at økonomiudvalget i Fredericia Byråd har besluttet at udskyde den store del af ombygningen af deres skole til 2020. En pavillon bliver en foreløbig løsning på, at der er klasselokaler til alle.

- De havde lovet, at det skulle gøres, men nu siger de, at det skal vente. Vi får en pavillon, men alt det andet gør de ikke noget ved endnu. Det kan de ikke være bekendt, siger Markus, Laura og Adam med en mund.

De tre er elevrådsrepræsentanter fra henholdsvis 3. og 4. klassetrin. I sidste uge gav de sammen med deres elevrådskammerat Anna Victoria politikerne direkte besked om, hvad det er, de mener, der skal til for, at deres skoledag bliver rigtig god, og det handlede meget om de fysiske rammer.

- I min klasse er vi 10 drenge og syv piger. Mange af os piger har ondt i hovedet hver dag, vi går hjem, fordi indeklimaet er så dårligt, siger Laura.

Annonce
Markus' klasse er placeret i et åbent areal, hvor man har skilt skoleborde og stole fra en gennemgangspassage til skolebiblioteket med reoler og et sort gardin. Det giver en masse uro, som eleverne er trætte af. En væg og en dør ud til gangarealet har der været lovning på, men det er ikke realiseret. Døren til højre er adgang til Lauras klasseværelse. Foto: Nana Hanghøj

Flere elever på vej

På en solrig juni-dag er luften tung i klasseværelserne i underetagen på skolen. Vinduerne står åbne, men det giver ikke meget cirkulation til eleverne, som nyder de grønne friarealer rundt om skolen til at få frisk luft inden næste time.

- Det er virkelig godt, at vi har så store grønne områder. Det bruger vi rigtig meget, siger de tre.

Men grønne områder gør det ikke alene. Skolen er presset på plads, fordi flere og flere søger skolen, som huser Ullerupbækskolens klasser op til 6. klasse.

- Næste skoleår kommer der to spor på hvert klassetrin, så bliver der endnu mindre plads, siger Markus, som går i 4. klasse.

Undervisning bag gardin

Det samme gør Laura, og de to klasser har en dør imellem sig. Forskellen på klasserne er imidlertid, at Markus' klasselokale ikke er et rigtigt lokale.

- Vi sidder nærmest på gangen, for der er ikke en væg ud til gangen. Der er kun skabe. De havde lovet, at der ville blive sat en væg op, men det er der ikke kommet. Dem, der går forbi, ved, at de skal være stille, men det glemmer de tit, og det kan jeg godt forstå, men det forstyrrer altså, siger Markus.

Døren til klassen er et sort gardin, som hænger løst ned fra en gardinstang. Reoler og gardin skiller klassen fra den gang, som fører hen til skolebiblioteket.

- Så alle skal den vej, påpeger Markus.

I en smal passage mellem trappe og mur er der blevet plads til fire små arbejdspladser, men de er reserveret til eleverne i 2. klasse. Foto: Nana Hanghøj

Et toilet til flere klasser

Rundturen på den forgrenede skole i to plan går forbi toiletter, som ser ok ud, men skal betjene rigtig mange.

- Vi har kun et toilet til hele mellemtrinnet, siger Laura.

I indgangspartiet er skolens aula, hvor alle fælles aktiviteter skal foregå. Med snart 300 elever på skolen er det svært at forestille sig, at det kan ske i samlet flok.

- Vi bruger det også, hvis vi skal lave gruppearbejde, for vi har ingen grupperum. Der er nogle pladser på biblioteket, men der kan ikke være så mange. Vi har også noget plads på gangen, men det er svært at koncentrere sig, fordi der kommer nogen forbi hele tiden, er de tre elever enige om.

Et lille mørkt rum med udsigt til parkeringspladsen er også en mulighed for eleverne til at trække sig tilbage i ro. På p-pladsen uden for glasdøren bliver i løbet af de kommende uger stillet en pavillon op, hvor der bliver plads til to klasselokaler og et grupperum. Det er planen, at skolens ældste elever skal have deres egen afdeling der. Foto: Nana Hanghøj

Skriver til politikerne

Grupperum, flere toiletter og bedre udluftning står allerøverst på de tre elevers dagsorden, og de er frustrerede over udsættelsen.

- Det er os, der skal fortælle de andre elever, at det igen er udsat. Det er mega irriterende. De andre bliver sure og tror måske, det er os, der ikke gør nok, siger de tre, som sammen med de andre i elevrådet skal sætte et brev sammen til politikerne.

- Vi har fået at vide, at vi skal være positive, men jeg har mest løst til at sige til dem: "Seriøst I har jo sagt, at I vil gøre det, så kom nu i gang", siger Markus.

Når det ringer ud fra sidste time, så er Oasen en mulighed for eleverne på mellemtrinnet. Der er 150 elever, som i teorien skal dele pladsen i lokalet, som ligger i en gammel pavillon adskilt fra skolen. I pavillonen foregår også skolens musikundervisning. Der er gjort en indsats for at skabe hygge, men også her er indeklimaet en udfordring, mener eleverne. Foto: Nana Hanghøj
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce