Billund: Da regeringen torsdag fremlagde en plan for en stor udbygning af landets infrastruktur, måtte man se langt efter en jernbane mellem Vejle og Billund Lufthavn.
En sådan bane ønsker regeringen ganske enkelt ikke at prioritere, og det vækker meget stor skuffelse i lufthavnen.
- Jeg er meget skuffet over, at en regering, der taler om at lave balance i Danmark og balance mellem land og by, fuldstændigt overser Danmarks andenstørste lufthavn. Jeg er både overrasket og skuffet over, at man bruger store ord som den mest omfattende plan nogensinde inden for transport, og man taler trafikknudepunkter som Ringsted Station op, men man forholder sig ikke til Billund Lufthavn med fire millioner passagerer, siger Jan Hessellund, der er administrerende direktør i Billund Lufthavn.
Balancen stopper i Østjylland
En jernbane til lufthavnen er fortsat en del af Togfonden, men med regeringens klare tilkendegivelse af, at den ikke ønsker en sådan bane, kræver det en vis optimisme at tro, at den nogensinde bliver en realitet.
Regeringen er dog ikke generel modstander af jernbaner til lufthavne, noterer Jan Hessellund sig.
Billund Lufthavn
- Billund Lufthavn blev grundlagt i 1961, da Lego-ejer Godtfred Kirk Christiansen etablerede en 800 meter lang privat flyvebane.
- I de kommende år voksede flyvebanen til at blive en regulær lufthavn, og i 1964 blev de første passagerer fløjet med et rutefly fra Billund Lufthavn.
- Siden er lufthavnen vokset, og i 2019 rejste i alt 3,7 millioner passagerer gennem lufthavnen.
- Udspillet taler til at ville forbedre jernbaneforbindelsen til Danmarks største lufthavn. Det er helt naturligt. Derfor synes jeg, at der mangler noget balance, for vi har altså to internationale lufthavne. Men det er, som om balancen stopper i Østjylland, siger lufthavnsdirektøren.
- En jernbane er et af de elementer, man som international passager forventer, når man kommer til en stor lufthavn med så mange passagerer. Derfor overrasker det mig meget, at man som regering for hele Danmark ikke varetager den interesse, tilføjer han.
Målet er syv millioner passagerer
I 2019 rejste 3,7 millioner passagerer gennem Billund Lufthavn, mens 2020 blev totalt ødelagt af coronanedlukningen.
Lufthavnen har en vision om, at den inden 2040 skal nå op på syv millioner rejsende hvert eneste år, og det ændrer sig ikke, selvom udsigten til en jernbane er blevet lidt lang.
- Markedet herude har vist, at vi kan have fire millioner årlige passagerer, og potentialet er meget større. Det bekræfter vores kunder, flyselskaberne, og det arbejder vi fortrøstningsfuldt videre med, siger Jan Hessellund, der ikke er i tvivl om, at de vestdanske kunder nok skal finde til Billund, selvom der ikke er mulighed for, at det kan foregå i et tog.
- Så må de bare køre i bil hertil i stedet. I dag kører 94 procent af vores rejsende hertil i bil, og kun seks procent bruger den offentlige transport, siger han.
Jan Hessellund, administrerende direktør, Billund LufthavnJeg er både overrasket og skuffet over, at man bruger store ord som den mest omfattende plan nogensinde inden for transport, og man taler trafikknudepunkter som Ringsted Station op, men man forholder sig ikke til Billund Lufthavn med fire millioner passagerer.
Fredag talte Radio4 Morgen med borgmester i Billund, Ib Kristensen (V), om regeringens beslutning om at sløjfe en jernbane til Billund. Du kan høre Ib Kristensens tanker og skuffelse i interviewet herunder: