Annonce
Vejle

Smagsprøve på akademikerlivet: Aarhus Universitet rullede forbi Rosborg

Onsdag holdt Josephine Gladov og 16 andre studenterundervisere fra Aarhus Universitet oplæg for Rosborg Gymnasiums kommende studenter. Her var der smagsprøver på den faglighed, man møder på universitetet, og førstehåndberetninger fra studielivet. Foto: Mette Mørk

Onsdag fik Rosborg Gymnasium besøg af Det rullende Universitet. 16 studerende gav skolens 3.g'ere et indblik i livet som akademiker.

Vejle: Onsdag formiddag stod en sand skare af gæsteundervisere klar i klasselokalerne på Rosborg Gymnasium & HF, da skolens 3.g'ere mødte ind til time. 16 universitetsstuderende fra forskellige fakulteter havde taget turen fra Aarhus og skulle give de kommende Rosborg-studenter et indblik i akademikertilværelsen.

Det rullende Universitet, som projektet hedder, har siden 2009 afholdt over 100 undervisningsdage på gymnasier over hele landet. Målsætningen er at give gymnasieeleverne en smagsprøve på den faglighed, de kan forvente på universitetet. Både på godt og ondt.

For projektet er langt fra lutter salgskampagne, lyder det fra Sine Bækgaard Madsen, der er konsulent for Det rullende Universitet.

- Hvis nogen af dem kan bruge dagen til at finde ud af, at universitetet slet ikke er noget for dem, har vi også været en succes. Det er så vigtigt, at det er de rigtige studerende, der vælger universitetet - for alle parter, siger hun.

Undervisningsdagen på Rosborg var bygget op omkring tre moduler. To med fagligt indhold og ét med fokus på studieliv, -miljø og trivsel. Især sidstnævnte viste sig at have stor interesse.

Annonce

Hvis nogen af dem kan bruge dagen til at finde ud af, at universitetet slet ikke er noget for dem, har vi også været en succes. Det er så vigtigt, at det er de rigtige studerende, der vælger universitetet - for alle parter.

Sine Bækgaard Madsen, konsulent for Det rullende Universitet
Josephine Gladov, 25, der til daglig læser på 10. semester på molekylær medicin, var på besøg i 3.x. Her fortalte hun blandt andet om studietidens opbygning og de mange muligheder for at tage del i foreningslivet på og omkring Aarhus Universitet. Foto: Mette Mørk

Universitetslivet kan også være socialt

I løbet af formiddagen sneg avisen sig med ind i klasselokalet hos 3.x, der havde fået besøg af 25-årige Josephine Gladov, der læser molekylær medicin på 10. semester:

Hun er blevet parret med klassen med udgangspunkt i dens studieretning og er nu i fuld gang med sit oplæg om studielivet.

- Min vigtigste opgave er at gøre det, der ellers er et stort spring, lidt mindre. For langt de fleste er den første tid på universitetet ikke kun en faglig mundfuld, men også den første tid som udeboende i en ny by med nye bekendtskaber, siger hun til samlingen af elever, der lytter med forskellig kraft.

Mens nogle af 3.g'erne ivrigt følger med og hastigt tager noter på computeren, sidder andre med tungere blikke. Det er tydeligt, hvem der fortsætter i systemet straks efter sommerferien, og hvem der længes efter sabbatår og allerede drømmer sig mod varmere himmelstrøg og backpackerture i Sydøstasien.

- Hvis jeg skal give jer ét godt råd, er det, at det er en god idé at engagere sig, hvis I starter på universitetet. Der er tonsvis af studieforeninger og fritidstilbud på og omkring studiet, så universitetslivet behøver altså ikke være mindre socialt end gymnasietiden, siger Josephine Gladov.

Oplægget kom både omkring det faglige spring fra gymnasiet til universitet og de menneskelige udfordringer, der kan være forbundet med det. Foto: Mette Mørk

De lavpraktiske spørgsmål

Tanken bag Det rullende Universitets oplæg er at give en smagsprøve på, hvad det vil sige at læse på universitetet. Levendegjort ved de 16 studenterundervisere.

- Nogle gange har man bare brug for at se et menneske, man kan spejle sig i. Så er det ikke længere så fjernt og farligt, og så åbner eleverne sig som regel også op, siger Sine Bækgaard Madsen og fortæller, at universitetet er totalt fremmed land for langt de fleste gymnasieelever.

Det viser sig generelt på gymnasierne, for snarere end faglige spørgsmål om eksamensprocedurer, overbygningsmuligheder og såkaldte ECTS-points, er det især de nære, lavpraktiske spørgsmål, der trænger sig på blandt de kommende studenter. Hvor lange skoledage man skal regne med. Hvornår man skal starte sin boligsøgning. Og om det er strengt nødvendigt med et studiejob.

- Jeg tror efterhånden, der 84 bacheloruddannelser bare på Aarhus Universitet - og en lige så tyk brochure, de unge skal tygge sig igennem mellem skolebøgerne. Der er ikke noget at sige til, de er spørgelystne, siger Sine Bækgaard Madsen med et smil.

Eleverne i 3.x var spørgelystne - og især interesserede i at vide mere om de lavpraktiske ting, der knytter sig til at læse på universitetet. Hvor mange timer om ugen, man går i skole. Hvor svært det er at finde en studiebolig. Og om det er nødvendigt at supplere SU'en med et studiejob. Foto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Tyvene gik i kælderen

Kultur

Store ambitioner: Restaurant skal sætte Vejle på det gastronomiske verdenskort

Annonce