Annonce
Billund

Sociale medier er en del af skoletiden: - Det er her, eleverne grupperer sig

Lars Aagaard oplever, at de sociale medier fylder i skoledagen - og det er en løbende proces at finde ud af, hvad der virker og ikke virkerFoto: John Randeris
Sociale medier påvirker og udfordrer skoledagen på BillundSkolen - på godt og ondt. At tage højde for de mange sociale platforme og den kommunikation, der foregår, er en løbende proces ifølge skoleleder.

Billund: Snapchat, fotoroulette og spil, hvori man kan danne grupper.

En evig kommunikation på iPads og telefoner fylder i hverdagen hos elever på BillundSkolen - og det begynder tidligt. Allerede i 2. klasse begynder delingen på de sociale medier, som langt fra altid er til alle i klassen, og selvom det foregår uden for skoletid, rækker det langt ind i det sociale liv i dagtimerne.

Det vurderer skoleleder på BillundSkolen, Lars Aagaard, der til de årlige klassemøder i begyndelsen af skoleåret havde bedt lærerne tage diskussionen op om de sociale medier med forældrene.

- Vi har haft mange forskellige drøftelser, for det er ikke de samme ting, der skal tales om i 2. klasse og i 8. klasse, siger Lars Aagaard.

Drøftelserne har givet anledning til at revidere i skolens antimobbestrategi.

- Vi har valgt ikke at gå forbuds-vejen, for medierne er der stadig hele tiden. Vi søger balancen i det, siger Lars Aagaard, der oplever, at delinger og ting, der bliver skrevet om aftenen, kan fylde langt ind i skoledagen.

- Vi skal ikke alle sammen være venner, men vi er en del af et fællesskab, hvor man har respekt for hinanden og for anders synspunkter, siger Lars Aagaard, der opfordrer forældrene til børn i de yngste klasser om at bakke op om legeaftaler og fælles fødselsdage.

Annonce

Kan styrke nogle

Dét, der sker på medierne, er nemlig ofte, at der dannes grupperinger, som ikke alle er med i - og dermed bliver man meget bevidst om, at man bliver ekskluderet og ikke er en del af det fællesskab, der er med til de fine fester og koncerter.

- De sociale medier kan styrke nogle og gøre andre svagere, siger Lars Aagaard.

En anden del af de sociale medier er uhensigtsmæssig deling af billeder, som i nogle tilfælde kan ske ukritisk til flere tusind brugere.

Her samarbejder skolen med både SSP og politiet om oplysning til mellemtrinet og udskolingen. Andre initiativer er undervisningsprogrammer og elever fra erhvervsskolen, der underviser yngre elever.

Forældres medievaner

Også fake news (falske nyheder, red.) er et tema på skolen, der også benytter sig af mobilhoteller, mobilfrie uger i undervisningen og "først mobil efter klokken 15.30" i SFO.

- Der er mere til livet end mobiltelefoner, og det man lægger op. Det handler om at være i nuet og tale med de mennesker, man er sammen med - det vil vi også gerne lære vores elever, siger Lars Aagaard, der i høj grad opfordrer forældre til at se på egne vaner.

- Børnene spejler sig i de voksne. De gør, som vi gør, og derfor er det vigtigt at få talt sammen som forældre i klassen og få aftalt, at man kan ringe sammen, hvis et barn har sendt en grim besked til et andet.

Han opfordrer også til at se på, hvordan man henter sit barn i SFO'en. Står man med snuden i telefonen og siger "skynd dig" eller er man nærværende og opmærksom?

- Og hvordan sidder man og spiser derhjemme? Benytter man medier under aftensmaden, eller er man sammen?

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce