Annonce
Jelling

Socialt medie er fyldt med ja-tak-tilbud: Derfor tager de dem også i brug lokalt

Simon Langli oplever, at ja-tak-tilbud giver større synlighed på de sociale medier. Arkivfoto: Anders Kynde
På Facebook har ja-tak-tilbuddene de senere år vundet frem. Hos Langli Vin på Skovgade i Jelling har man også taget det i brug, da man bliver mere synlig på det sociale medie.

Jelling: - Jeg lavede et tilbud på en bourgogne vin, som jeg håbede på at sælge 60 flasker af. Men det endte med 170 flasker, og så havde jeg ikke flere tilbage.

Sådan siger Simon Langli om sit første ja-tak-tilbud tilbage fra februar, som solgte mere end forventet.

Hvis man befinder sig på Facebook, er man formentlig faldet over ja-tak tilbuddene. Her bliver opslagene kommenteret meget, så hvis en af sine venner på Facebook har kommenteret det, så vil du måske også komme til at se det.

Annonce


For mig handler det om Facebooks algoritme. Hvis der er flere, som synes godt om min side eller som kommenterer den, så bliver jeg også set flere gange derpå generelt.

Simon Langli


Det er hovedprincippet med ja-tak-tilbuddene. At man bliver set af flere på Facebook, end man ellers vil og på den måde øge antallet af folk, som kender til sin butik, eller at man vil handler der igen.

Til at starte med var det ofte supermarkedskæderne til at starte med, som begyndte at tage det i brug. Men Langli Vin er en af dem i Jelling, som også er begyndt at benytte det.

- For mig handler det om Facebooks algoritme. Hvis der er flere, som synes godt om min side eller som kommenterer den, så bliver jeg også set flere gange derpå generelt. På den måde for jeg øget min reach, altså hvor mange folk jeg når ud til med det, jeg lægger op, siger Simon Langli, indehaver af Langli Vin.

Henrik Werge, brugsuddeler i SuperBrugsen, har gode erfaringer med ja-tak-tilbud, som virker, men han tror ikke, det er sådan om fem år. Arkivfoto: Anders Kynde

Forbrugerne er blevet mere kritiske

SuperBrugsen i Jelling er en af dem, som også benytter sig af ja-tak-tilbuddene.

- Vi bruger det, fordi det virker. Nu er jeg heller ikke en person, der bruger Facebook meget, men der er nogle ting, som vi kan se, der virker. Det er for eksempel stjerneskud eller blomster. Her får vi det solgt hurtigt, siger brugsuddeler, Henrik Werge og fortsætter.

- Havde man spurgt mig for 10 år siden, om vi ville annoncere på Facebook, så jeg nok ikke sagt ja. Men tiden ændrer sig, og det her fungerer nu. Men om fem år så gør vi det sikkert ikke længere, da der er kommet noget nyt, som vi gør i stedet. Tidligere kunne det jo have været ene og alene traditionelle annoncer, men de fungerer ikke lige så godt længere, siger han.

Annonce

Kritiske forbrugere

For Simon Langli handler det blandt andet også om annonceringen gennem likes og kommentarer.

- Det er jo markedsføring, som jeg ikke skal betale penge for, som jeg skal ved traditionelle annoncer, siger Simon Langli.

Men han nævner også, at forbrugerne er blevet mere kritiske med tiden, da de har set flere af den slags tilbud.

- Det skal være skrevet ordentlig, samtidig med at det skal være et reelt tilbud, før at de slår til. Her mister jeg måske lidt fortjeneste pr varer solgt, men til gengæld kan jeg øge omsætningen, siger Simon Langli.

Han håber også på, at tilbuddene kan få flere ind i forretningen til at købe mere.

- Det er jo lidt den skumle bagtanke, at man håber på, at de også vil købe andet, hvis de også har købt noget igennem et ja-tak-tilbud. Og det er sket nogle gange, men her er kendskabsgraden til mig også øget, så de kan have lyst til at gøre det, siger Simon Langli.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Smitten falder i Vejle Kommune: Men én befolkningsgruppe skiller sig stadig negativt ud

Billund For abonnenter

Legolands teknikere ordner alt fra videoovervågning til årets nyeste forlystelser: - Det er ligesom at få noget fra Ikea

Annonce