Annonce
Vejle

Støvet er fjernet - smilet er bredt: Så kan det godt blive mandag

Vores salgslokale er 1400 kvadratmeter, så vi er klar til at åbne mandag på helt normal vis, fortæller varehuschef i Elgiganten, Christian Fisker. Foto: Mette Mørk
Avisen tog en tur omkring et par af byens store butikker og en af de små. Alle steder er der travlhed, før det store rykind forventes i næste uge.

Vejle: Det er langtfra stilhed før storm i Vejles butikker fredag eftermiddag.

Alle steder har de travlt med at gøre klar til mandagens genåbning efter to lange og corona-mørke måneder, hvor kunderne har været forment adgang til det lokale butiksliv.

Men mandag vender kunderne og hverdagen tilbage i byens mange udvalgsvarebutikker, og både hos en af de mindste og blandt de to største er forventningens glæde stor.

1 Den store butik

Selvom Elgiganten i Vejle har været tvangslukket de seneste to måneder, har der typisk været omkring 10 ansatte på arbejde, fordi kunderne kan liveshoppe via mobiltelefonen og bestille click-and-collect varer via kædens hjemmeside. Foto: Mette Mørk

Rundturen begynder hos en af byens største butikker i byen, Elgiganten.

Trods størrelse og navn er den store butik på Damhaven ikke i nærheden af at være underlagt en fortsat delvis nedlukning. Alle butikker over 5000 kvadratmeter har skærpede krav, hvor kunder kun må komme ind med tidsbestilling.

- Vores salgslokale er 1400 kvadratmeter, så vi er klar til at åbne mandag på helt normal vis, fortæller varehuschef i Elgiganten, Christian Fisker.

Han tager imod ved den afspærrede indgang til butikken, som i hele nedlukningsperioden har haft personale på.

Sidste varer på hylderne

På en normal dag har varehuschefen omkring 20 ansatte på arbejde, men i nedlukningsperioden har Elgiganten kørt med cirka halv bemanding.

De ansatte har udleveret de varer, kunderne har købt på nettet, og ved en af salgsøerne midt i det højloftede lokale sidder to ansatte med hovedtelefoner og tændte mobiltelefoner.

De står for varehusets liveshopping, hvor kunderne får vist produkterne i storbutikken via telefonen og kan få besvaret spørgsmål undervejs.

Mandag klokken ni kan de igen stå ansigt til ansigt med kunderne, og det ser de alle frem til.

- Vi er stort set klar til mandag. Vi har fået støvsuget og skal lige have de sidste varer på hylderne. Vi skal have varesortimentet opdateret, og alt skal stå pænt, fortæller Christian Fisker.

Klar til at tælle kunderne

Andre ansatte er ved at sætte alarmer på robotstøvsugere og computerspil, og varehuschefen forventer at se en del kunder den kommende uge. Men han er ikke bekymret for, at det vil give problemer med trængsel og utryghed for kunderne.

- Vi må være 145 inde i varehuset ad gangen, og det har vi på intet tidspunkt været i perioden før nedlukningen. Vi har en ansat stående i døren, som tæller, hvor mange kunder der er inde, og så har vi vagter gående for at sikre, at for mange kunder ikke står for tæt i det samme område, fortæller varehuschefen.

2 Den ombyggede butik

Mandag er første dag i marts og dermed første officielle forårsdag. Derfor genåbner Jysk med fokus på havemøblerne, som salgselev William Dalsgaard er ved at færdigindrette fredag, mens ombygningen indenfor også er klar til genåbningen. Foto: Mette Mørk

Jysk, der har hjemme i Solkilde Centret i Vejle Nord, har udnyttet den tvungne nedlukning.

Den store møbel- og sengeudstyrsbutik har benyttet den seneste måned på at give lejemålet den helt store overhaling.

Gulvtæppet er skiftet ud med et lyst trægulv, alle vægge er blevet malet, og meget af inventaret, belysningen og indretningen er også skiftet, selvom butikken blot har en håndfuld år på bagen i centret.

Regeringens udmelding om at genåbne landets butikker tidligere på ugen har dog givet ekstra travlhed, for oprindeligt var det planen, at ombygningen skulle være færdig 5. marts.

Speede ombygning op

Men fredag eftermiddag er håndværkerne ikke til at få øje på i den nyrenoverede butik, og den nye indretning er tæt på at være færdig.

- Vi har været nødt til at speede ombygningen lidt op. Den har taget fire uger,  men vi er blevet færdig til genåbningen på mandag. Jeg synes, vi har fået en butik, som er mere hyggelig og nordisk i sit udtryk. Det er Jysks politik, at ingen butik skal stå og forfalde. Alle butikker skal renoveres med mellem seks og 10 års mellemrum, så de er tidssvarende, fortæller butikschef Nicklas Strøm.

Foråret banker på

En stribe udsalgsmøbler spærrer dog for indretningen af en ny, såkaldt T-væg ved butikkens ind- og udgang. Her skal de ansatte indrette tre miljøer på hver sin side ad væggene, hvor kunderne kan opleve en komplet indretning af for eksempel et soveværelse, en spisestue og en stue.

Lige nu banker foråret dog på døren, og derfor har personalet fredag travl med at ommærke priserne på de udemøbler, kæden kører kampagne på den første uge efter nedlukningen.

- Vi er stort set klar til mandag. Vi har lidt oprydningsopgaver på lageret og nogle småting i butikken, og jeg forventer, at vi får rigtig travlt i næste uge, fortæller butikschefen.

Som det er tilfældet hos Elgiganten har kunderne kunnet handle online hos Jysk under nedlukningen. Derfor har butikken ikke på noget tidspunkt været helt lukket, så kunderne har haft mulighed for at afhente deres køb i butikken.

3 Den lille butik

I Heiny Boutique er indehaver Heidi Nymark Jespersen i færd med at klippe den gule pil, som skal sikre en ensretning rundt i den lille butik fra på mandag. Foto: Mette Mørk

I en af byens mindre udvalgsvarebutikker har indehaver Heidi Nymark Jespersen i den grad savnet kontakten til sine kunder.

I nedlukningsperioden har hun arbejdet på at etablere end webshop til Heiny Boutique, men hun har ikke været tilfreds med resultatet, og derfor har online-handlen aldrig fået luft under vingerne.

Derfor er forventningens glæde så stor hos indehaveren, som knap kan vente med at åbne hoveddøren ud mod byens gågade i Søndergade, når weekenden er ovre.

Jeg glæder mig så meget til mandag, at jeg næsten ikke kan sove om natten.

Heidi Nymark Jespersen, indehaver af Heiny Boutique

- Selvfølgelig trænger der til at komme penge i kassen. Men det, jeg har haft det værst med, er, at vi er afhængig af, at kunderne kommer ind og kigger til mig. Vi er en butik, der sælger fysisk, og hold op, hvor har jeg savnet kontakten til kunderne. Jeg glæder mig så meget til mandag, at jeg næsten ikke kan sove om natten, siger Heidi Nymark Jespersen med et bredt smil.

Må desværre mærke ned

Hun har ikke bare kunnet holde fri eller ferie under nedlukningen, og hun mangler nu blot en enkelt opgave, inden hun er klar til at åbne mandag.

- Jeg har haft travlt med at shine butikken op, støve hylder af og få al tøj lagt pænt, så alt står snorlige. Men jeg skal desværre bruge en del tid på at mærke de mange fine vintervarer ned, som jeg skulle have solgt i januar og februar, fortæller indehaveren af modebutikken, som åbnede i efteråret i 2019 - kort før den første nedlukning.

Plads til forårets varer

Hun er nu tvunget til at sætte gang i det januarudsalg, hun aldrig er kommet i gang med, for der skal skaffes plads til nye varer i den 60 kvadratmeter lille butik.

- Jeg er nødt til at skære hårdt på priserne på vintervarerne, for de første forårsvarer er allerede kommet dumpende ind ad døren, og mandag holder der sikkert en varebil med endnu flere nye varer, forudser indehaveren.

Embed: Spørg redaktionen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Kaffetørst førte til storbrand på Randbøl Hede: Se skaderne i videoen her

Annonce