x
Annonce
Biler

Stadig lang vej til selvkørende biler

De mest avancerede biler har i dag selvkørende funktioner på niveau 2 eller 2,5. Her bliver de en årrække. Foto: Volvo
De store drømme om selvkørende biler til den brede befolkning er skudt til hjørnespark, men der arbejdes stadig på sagen.

Det er ikke længe siden, at mulighederne for selvkørende biler blev fremhævet gang på gang.

De mest optimistiske mente endda, at vi ville have fuldt selvkørende biler på det såkaldte Niveau 5 på vejene inden for få år. Men udviklingen er gået i stå ved niveau 2,5, der svarer til en kø-assistent, der selv kan følge trafikken og holde vognbanen ned til stop og op igen til motorvejsfart, mens bilproducenternes snak om nye systemer er forstummet.

Det er der flere årsager til, lyder det i branchebladet, Automotive Week, der har lavet et ”reality tjek” på de selvkørende biler.

I dag taler bilbosserne nemlig om, at der er meget komplekst at få de helt selvkørende biler ud på vejene, mens alle penge og forskning i disse år er vendt hen mod elektrificering, der omfatter plug-in hybrider og elbiler. Samtidig er lovgivningen, som slipper de selvkørende biler løs på vejene, langtfra på plads.

Noget andet er, at bilister er blevet mere skeptiske over for selvkørende biler efter flere ulykker i de seneste år. En nylig undersøgelse fra Deloitte viste da også, at forbrugernes tillid til de selvkørende biler er faldet i de seneste år.

Annonce

Selvkørende biler

De selvkørende biler opdeles i niveauer. Her svarer niveau 0 til almindelige biler, mens de elektroniske systemer tager mere og mere over og ender i niveau 5, der er en bil, som ikke behøver noget rat. Lige nu kan de mest avancerede selvkørende biler på markedet køre niveau 2, hvor man kan slippe rattet nogle sekunder. Niveau 3-bilerne er endnu ikke godkendt til almen kørsel på vejene.

En avanceret opgave

Volvo er et af de bilmærker, der har været langt fremme med planerne om selvkørende biler. Men Hakan Samuelsson, der er topchef for Volvo, erkender udfordringerne.

- Det er noget mere udfordrende, end vi troede fra starten. Vi er derfor meget forsigtige med at lancere noget, som forventes at være automatiseret, men som ikke er det, fordi dette vil give føreren en falsk fornemmelse af sikkerhed, siger han.

Volvo fokuserer nu på mere avancerede assistent-systemer, der delvist kan overtage kørslen på motorvejen. Billedet tegner sig hen mod, at private bilister umiddelbart højst kan regne med et niveau op til 3 inden for de nærmeste par år, mens niveau 4 og 5 mere retter sig mod shuttle-busser eller udbringning af varer. Herhjemme har firmaet Holo således arbejdet med selvkørende busser i Aalborg, København, Slagelse og Køge.

Også Carlos Tavares, som er den magtfulde chef for PSA, er afventende.

- Vi ser ikke, at der er nogen interesse fra kunderne efter niveauer over 3. Herefter stiger omkostningerne skyhøjt, og de står ikke mål med gevinsten, siger han til magasinet.

Eksperter advarer dog mod, at bilproducenterne kan blive kørt over af udbydere som Uber eller Waymo, hvis de sætter udviklingen i stå. Hos PSA arbejder man dog også med selvkørende biler over niveau 3. Men det er robottaxier og små busser, hvor man kan tage en højere pris. De skal fungere i miljøer, som er indrettet specielt til formålet, hvilket vil holde omkostningerne nede.

- De vil kunne bruges i simple omgivelser, hvor der er specielle vognbaner og klar signalering. Jo mere enkle omgivelser der er, jo nemmere er det at indstille softwaren til de scenarier, som vil kunne ske, siger Tavares.

Store perspektiver

Perspektiverne er dog store, når teknologien fra selvkørende biler i fremtiden vil kunne parres med de mest effektive elbiler. Adrian Hallmark, der er chef for Bentley, forestiller sig således, at biler, der vil kunne køre selv på tværs af Europa med 300 km/t, vil kunne erstatte fly. Han mener dog ikke, at det vil være et scenarie, vi vil se de næste par årtier.

- Fra vores synspunkt vil der stadig være folk, som ønsker at køre selv, og det vil også være tilladt for dig som bilist at køre selv, uantastet at der kommer specielle vejbaner for selvkørende biler, lyder det fra Adrian Hallmark.

Han mener også, at det vil være meget dyrt at omdanne metropoler som for eks. London eller Mumbai, der aldrig har været bygget til selvkørende biler.

Bilproducenterne arbejder i kulissen med enorme budgetter på området. Volkswagen meldte således i fjor ud, at man har investeret tæt på 20 mia. kr. i Argo AI, som er et softwarefirma inden for området, hvor Ford også er aktør. Målet er at få VW erhvervskøretøjer med niveau 4 på gaderne i 2025.

Mercedes og BMW er også gået sammen i et projekt omkring niveau 4-biler, hvor 1.000 ingeniører er i sving for at få teknologien klar til de næste generationer af Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.

Selv om bilproducenterne har sendt de selvkørende biler til hjørnespark, bliver der forsket videre hos underleverandører som bl.a. Bosch. Foto: Bosch
En række bilproducenter, som her Mercedes, har vist eksempler på selvkørende biler med en nærmest loungeagtig indretning. De er dog langt ude i fremtiden. Foto: Mercedes
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Brand hos Østergårds Auto

Annonce