Annonce
Ikast-Brande

Stadig optimisme i tøjkoncernen BTX

Jesper Roe har stået i spidsen for BTX i de seneste ni år. Han blev hentet til BTX som økonomidirektør i 2006 og overtog ledelsen fem år senere. Foto: Mikael Lund
BTX-direktør tror ikke, at tøjbranchen bliver ramt af omfattende butiksdød.
Annonce

Brande: Det er efterhånden 85 år siden, tekstilvirksomheden Brandtex blev grundlagt i Brande. De første 70 år var virksomheden ejet og ledet af flere generationer af Petersen-familien, men i 2005 blev Brandtex og en stribe datterselskaber, familien gennem årene enten selv havde startet eller opkøbt, solgt til kapitalfonden EQT i en milliardhandel.

Siden er BTX, som virksomheden nu hedder, blevet solgt videre to gange; første gang i 2013 til amerikanske Sun Capital, og siden sidste sommer har BTX været ejet af den engelske investeringsfond Grow Capitals.

Udover Brandtex-mærket omfatter BTX Group yderligere fem brands: Jensen, Signature, Ciso og de relativt nylancerede brands, B.Copenhagen og B.Coastline. De tre sidstnævnte retter sig mod den yngre del af de voksne kvinder, forklarer BTX’ administrerende direktør siden 2011, Jesper Roe.

Han kom til Brande-virksomheden i 2006, hvor han blev hentet som CFO (økonomidirektør), og godt fem år senere overtog han så ledelsen af virksomheden.

Annonce

Et moderskib

BTX sælger primært tøjet til engroskunder, men driver aktuelt også en kæde af detailbutikker under navnet ”Like Anna”, som er placeret i syv mellemstore provinsbyer vest for Storebælt. Likeanna.dk er også navnet på BTX’ online-univers, og Jesper Roe beretter om god vækst i online-salget.

- Vi har været på en digital rejse, siden vi åbnede vores web-platform, forklarer han. Nogle af de overvejelser, man har i øjeblikket, går på, hvordan man binder de to universer endnu bedre sammen.

Under Sun Capitals ejerskab var ambitionen at åbne egne butikker, men under de nye, engelske ejere er overskriften ”transformation”, forklarer han videre. Med et nyt ERP-system (lager- og økonomistyringssystem, red.) implementeret og processerne på plads har man lagt fundamentet og er klar til at lægge på platformen – de nye ejere ser BTX som en form for ”moderskib”, uddyber direktøren.

BTX’s nye bestyrelsesformand og hovedaktionær, Arvin Kumar Vij, har selv haft en tøjforretning, oplyser Jesper Roe. Dermed har han et større indsigt i og kendskab til branchen end de foregående ejere, hvilket gerne skulle udløse nogle synergier.

Annonce

Service-eftersyn

Som noget af det første under det nye ejerskab har de forskellige brands fået et ”serviceeftersyn” – et ”brand refresh” kalder BTX-direktøren det.

- Jeg synes, vores produkter er, hvor de skal være, siger Jesper Roe, men han erkender i samme åndedrag, at coronaens indtog i marts fuldstændig har ændret agendaen – også i tøjbranchen. Nedlukningen af ikke kun Danmark, men store dele af verden, ramte lige midt i udleveringssæsonen, hvor sommerens varer var på vej ud til kunderne. I stedet blev stort set alt sat på hold med store økonomiske konsekvenser til følge.

I regnskabet for 2019, som blev offentliggjort sidst i august, anslår BTX-ledelsen selv den negative påvirkning af 2020-resultatet til at udgøre 20-25 millioner kroner oveni to år med faldende omsætning og underskud i omegnen af 10 millioner kroner før skat.

Tallet er estimeret på baggrund af de prognoser, man allerede gik i gang med at udarbejde i marts, forklarer Jesper Roe.

Han erkender åbent, at processen, som også har kostet flere ansatte jobbet, ikke har været specielt sjov:

- Det har været en svær en at komme i gang med, siger han.

Annonce

Butikkerne har en fremtid

Hvornår det for alvor begynder at lysne, tør BTX-direktøren ikke gisne om.

- Jeg tror ikke på, det vender i morgen, siger han, så for ham er spørgsmålet ”hvordan får vi genstartet vores strategi på den anden side af coronaen?”



Jeg tror på, der er en fremtid for butikkerne.

Jesper Roe


For selvom også salget af tøj gradvist flytter over på nettet, tror han ikke på, at tøjbranchen bliver ramt af omfattende butiksdød.

- Jeg tror på, der er en fremtid for butikkerne. Det handler om at tænke tingene anderledes i det miljø, vi er i, pointerer Jesper Roe. Til det formål stiller BTX blandt andet en omfattende ”værktøjskasse” til rådighed for butikkerne, men selv ikke de bedste markedsføringstiltag gør det alene:

- Det starter og slutter med at have nogle gode produkter, fastslår BTX-direktøren og pointerer, at eksempelvis pasformen er ”supervigtig”.

Indsalget til den kommende sæson ser ifølge Jesper Roe faktisk fornuftigt ud, men en anden genvej til vækst er opkøb af konkurrenter eller konkurrerende brands.

- Absolut en mulighed, men om det sker i morgen eller om to år ved vi ikke, lyder det fra BTX-direktøren, som aktuelt er chef for knap 100 ansatte på hovedkontoret i Brande og alt i alt cirka 150 medarbejdere i hele koncernen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Give For abonnenter

Tre afgørende faktorer spænder ben for genetablering af lokal radiokanal - men næstformand ser det gerne ske

Annonce