Annonce
Vejle

Stemmegafler og fuglekvidder: Skoleelever kan blive lydforskere i maj

Med skoleprogrammet "Tæt på lyd", som er en del af Forskningens Døgn, får skolelever landet over mulighed for at stifte bekendtskab med lydforskning i børnehøjde. Pressefoto: Forskningens Døgn
Vejle Bibliotek inviterer i maj kommunens skolelever til at prøve kræfter med lydforskning. Det sker som en del af det landsdækkende Forskningens Døgn, der på sigt skal få unge forskerfrø til at spire.

Vejle: Det kommer næppe som noget nyt, at der er stort fokus på at toptune interessen for innovation, teknik og videnskab i de danske folkeskolelever.

Og til maj får de rigeligt med mulighed for at gøre netop det, når den tilbagevendende videnskabsfestival Forskningens Døgn inviterer kommunens 4.-6. klasser til årets skoleprogram: "Tæt på lyd".

Nærmere bestemt er det Vejle Bibliotekernes afdelinger i Vejle, Jelling, Egtved, Børkop og Give, der åbner for, at tilmeldte skoler kan komme forbi og lade eleverne undersøge, hvordan lyd bevæger sig, hvad lyd gør ved os, og hvordan man omsætter lyd til noget synligt.

Det er Uddannelses- og Forskningsministeriet, der er initiativtagere bag Forskningens døgn, og i en pressemeddelelse understreger ministeren vigtigheden af videnskab som en del af folkeskolens faglighed.

- Vi skal vække begejstringen for videnskab så tidligt som muligt, så børns nysgerrighed og lyst til at undersøge blomstrer op allerede, mens de er små. Derfor er jeg stor fan af Forskningens Døgns skoleprogram. Når børnene prøver at forske, får de mod på at spørge, undres og søge efter svar. Alt det, der sår frø til små forskerspirer, der kan være med til at løse store samfundsudfordringer senere hen, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V).

Udover det tilrettelagte skoleprogram kan eleverne deltage i en landsdækkende konkurrence, hvor de skal indsamle lydoptagelser til et konkret forskningsprojekt under navnet "Lyden af Danmark". I slutningen af maj kulminerer konkurrencen med et stort finaleshow på Dokk1 i Aarhus, hvor klassen, der har samlet flest lydoptagelser, vinder.

Vi skal vække begejstringen for videnskab så tidligt som muligt, så børns nysgerrighed og lyst til at undersøge blomstrer op allerede, mens de er små. Derfor er jeg stor fan af Forskningens Døgns skoleprogram. Når børnene prøver at forske, får de mod på at spørge, undres og søge efter svar. Alt det, der sår frø til små forskerspirer, der kan være med til at løse store samfundsudfordringer senere hen.

Tommy Ahlers (V), uddannelses- og forskningsminister

Stemmegafler og fuglekvidder

Bibliotekerne sender de unge gæster gennem en række aktiviteter, der kombinerer teoretisk viden med praktiske finurligheder. Blandt andet i "Mærk Lyden"-kategorien, hvor de med hjælp fra stemmegafler skal kortlægge, hvordan lyd forstærkes forskelligt afhængigt af de materialer, den kommer i kontakt med.

I "Brug Lyden"-kategorien står den på reproduktion af fuglekvidder ved hjælp af en såkaldt fuglekalder, ligesom skolebørnene også bliver introduceret til begreber som kommunikation, vibrationer, støj og lydhastighed.

Sammen med 113 folkebiblioteker landet over har Vejle Bibliotekerne tilmeldt sig Forskningens Døgn og inviteret lokale skoleklasser forbi. Programmet løber fra 24. april til 24. maj.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

NPV satser på byggestart inden nytår: Posthusgrunden skal bebygges fra 'den billige ende'

Debat

Jeg havde ellers glædet mig!

Kultur

Kæmpe overraskelse: Se Danmarks bedste pressefotos

Annonce