Annonce
Vejle

Store busplaner: Bybussen på vej til det ydre Bredballe og det fjerneste Grønlandsvej

Fra 2022 skal bybusserne i Vejle køre på el. De skal samtidigt køre på flere nye ruter, blandt andet til Grundet-området og Tirsbæk Bakker - ifølge et forslag som politikerne i teknisk udvalg foreløbig har nikket til. Arkivfoto: Angelina Owino
I 2022 skal bybuskørslen i Vejle i udbud - derfor skal politikerne allerede nu beslutte sig for eventuelle ændringer af rutenettet.
Annonce

Vejle: Linje 8 til Tirsbæk Bakker afgår nu.

Den besked vil sandsynligvis lyse op på Vejle Trafikcenters afgangstavle fra 2022.

Her bliver det store villaområde i det yderste Bredballe en del af bybusnettet, hvis en ny plan føres ud i livet.

På den måde skal beboerne kobles på det kollektive trafiknet via en forlængelse af linje 8. Planen er, at den skal køre gennem Tirsbæk Bakker til den nye rundkørsel ved Juelsmindevej og så returnere ad Julianebjergvej.

Også villakvarteret Store Grundet og pendlerpladsen for enden af Grønlandsvej skal have besøg af bussen ifølge forslaget fra embedsværket.

Beboerne i Grundet-området var på busbarrikaderne for tre år siden. Her var der planer om at fjerne  flextur-trafikordningen fra området. Nu er der så planer om at skabe en helt ny linje 14, der skal betjene det hastigt voksende boligområde.

På det seneste møde i teknisk udvalg var der fuld opbakning til at arbejde videre med oplægget, der vil sætte en større del af Vejle på bybuskortet. Beslutningerne skal træffes i nærmeste fremtid, fordi buskørslen skal i udbud. I den forbindelse skal en kommende vognmand vide, hvor mange el-busser der er brug for.

Annonce

Ikke voldsomt dyrere

Den klare opbakning fra de syv medlemmer, der repræsenterer Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og SF plus løsgænger Kim Hesel, skyldes måske, at udvidelsen af rutenettet kan ske uden den helt store ekstraomkostning -  ifølge forvaltningens overslag 700.000 kroner.

Kortet over nye linjer har været forelagt teknisk udvalg. Som det fremgår er der flere alternative forslag til eksempelvis linje 4's nye rute i Bredballe. Kort: Vejle Kommune

Den forholdsvist lavere pris skyldes, at der skæres i kørslen andre steder. I Mølholm/Vinding-området er planen at slå linje 3 og 9 sammen. Bussen vil fortsat køre igennem Mølholm til Vindinggaard-kvarteret og så fortsætte til Vinding-området vest for Fredericiavej. Ændringen betyder en besparelse på 900.000 kroner, har embedsfolkene regnet sig frem til.

- Det betyder, at busturen bliver længere for nogle passagerer, men det er også eneste ulempe, siger formanden for teknisk udvalg, Gerda Haastrup Jørgensen (V).

Annonce

Ændringer på superruten

Med næsten 599.200 passagerer om året er linje 4 Vejles suverænt mest benyttede busrute. Men også den linje kommer til at køre ad nye veje, hvis planen gennemføres.

Så mange tog bybussen i 2019

I 2019 havde bybusserne i Vejle 1,4 millioner passagerer fordelt på følgende ruter (VTC står for Vejle Trafikcenter):

  • Linje 1 VTC - Bredballe: 117.600
  • Linje 2 VTC - Skibet: 105.700
  • Linje 3 VTC - Vindinggård: 62.400
  • Linje 4 Bredballe - VTC - Søndermarken: 599.200
  • Linje 5 VTC - Grejs: 103.000
  • Linje 6 VTC - Sundhedshuset: 60.500
  • Linje 7 VTC - Pedersholms Allé: 43.500
  • Linje 8 VTC - Hældagerskolen: 87.100
  • Linje 9 VTC - Vinding: 91.500
  • Linje 10 VTC - Industri Syd: 31.500
  • Linje 11 VTC - DTC: 27.500
  • Linje 12 VTC - Tirsbæk: 2.300
  • Linje 16 VTC - Uhrhøj: 79.400

I den sydlige ende forlænges ruten til pendlerpladsen ved motorvejs-afkørsel Vejle Syd. På den måde kan pendlere tage bussen i stedet for bilen til mødestedet.

Ifølge forvaltningens beregninger koster det 1,2 millioner kroner at forlænge ruten med de få hundrede meter. Til gengæld sparer kommunen et lignende beløb ved at skære en bid af ruten i Bredballe-området.


Det har været et problem altid. Når der er solgt huse heroppe, har man blandt andet slået på gode busforbindelser - men det eneste, vi har haft, er en ordning, hvor en af bybusserne en overgang kørte herind et par gange morgen og eftermiddag.

Inge Henriksen, Grundet-beboer - til VAF i 2017 om manglende bybus til området


Fremover skal linje 4 køre via Bredballe Mark Vej i stedet for Storager. Den trafik klarer linje 8 i fremtiden - ifølge oplægget fra embedsfolkene.

Pendlerpladsen for enden af Grønlandsvej kan i fremtiden få besøg af bybussen. Illustration: Vejle Kommune

Planen er som nævnt, at den nye linje til Tirsbæk Bakker skal vende i rundkørslen ved Juelsmindevej. Men hvorfor ikke sende den helt til Engum, så den blandt andet kan fungere som skolebus for børnene i villakvarteret, der hører under Engum Skoles distrikt?

- Det har vi overvejet - men sådan bliver det ikke i første omgang. Det passer ikke i bussens flow, siger udvalgsformand Gerda Haastrup Jørgensen.

Derfor er der lagt op til en særlig skolebusrute til Engum Skole.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle For abonnenter

Vejles S-formand gik hårdt til Frank Jensen: Nu får han selv tæv på Facebook

Annonce