Annonce
Vejle

Stormflod truer: Dæmningsprojekt til 200 millioner skal beskytte Vejle

I det mest omfattende projekt anlæggges en dæmning forbundet med øer på tværs af fjorden. Oven på Dæmningen tænkes anlagt en gå- og cyklesti. Nederst ses en profil af det planlagte anlæg set i fjordhøjde. Illustration Teknik og Miljø

Ambitionerne for ny dæmning er langt større end kun højvandsbeskyttelse - blandt andet en ny stiforbindelse på tværs af fjorden

Vejle: Vejle skal beskyttes mod vildt vejr og stigende vandstand i fjorden. Så meget står fast i en tid, hvor klimaudfordringerne hober sig op.

Men skal man ofre i størrelsesordenen 230 millioner kroner for at beskytte byen mod en hændelse, der statistisk set kun forekommer én gang hvert 100. år, skal man have mere med i købet.

Sådan lyder filosofien bag et dæmningsprojekt, der forleden blev præsenteret for politikerne i Vejle Byråd. Udgangspunktet er en dæmning med sluseporte på tværs af fjorden fra Skyttehuspynten til molen ved sydhavnen og videre på tværs til Sønderåen og Ibæk Strandvej.

- Det er foreløbig kun tanker. Der er intet besluttet. Men vi arbejder videre med projektet, siger teknik- og miljødirektør, Michael Sloth.

Politikerne har fået præsenteret tre forskellige bud på en højvandssikring. Den mest omfattende med dæmningen på tværs af fjorden er suppleret af yderligere to skitser, hvor sikringen er flyttet længere ind - enten på ellers langs havneområdet.

Pro og kontra

Forvaltningen har opstillet en række plusser og minusser ved de tre forslag til stormflodssikring. Her et uddrag.Den mest omfattende model giver mulighed for finansiering via grundsalg, giver bedre infrastruktur og åbner Skyttehushaven. Til gengæld er den dyr og kræver særlige brokonstruktioner over sluserne.

Model to kan opdeles i etaper og åbner mulighed for byudvikling på nordkajen. Til gengæld begrænser den en direkte adgang mellem havn og kajkant - et problem ved losning og læsning.

Model tre med et dige på havnen vil tilføre mere grønt til bybilledet og indeholder en gangbro over jernbanen ved Tirsbæk Strandvej. Til gengæld er der ingen stormflodssikring af selve havnen.

I denne skitse af model 2 beskyttes en del af havnen samtidig med, at der skabes stiforbindelse mellem Tirsbæk Strandvej og Ibæk Strandvej - akkurat som i det mest ambitiøse projekt. Illustration Teknik og Miljø

Enestående

Det mest ambitiøse projekt vækker umiddelbart størst genklang hos formanden for teknisk udvalg, Peder Hummelmose (V).

- Vejle ville få noget helt for sig selv. Det giver helt nye muligheder med en stiforbindelse, der forbinder Tirsbæk Strandvej med Ibæk Strandvej. Og det er mit indtryk, at det har stor opbakning i byrådet, siger udvalgsformanden.

Som tidligere næstformand for bestyrelsen for Vejle Havn, ser han også fordele i projektet for erhvervshavnen:

- Dæmningen vil sikre fuldstændig beskyttelse af hele havneområdet i modsætning til de to andre forslag. Det kræver naturligvis, at der ikke er hindringer for skibstrafikken gennem sluseportene. Men så vidt vi blev orienteret, har havnedirektør Knud Vang Nielsen deltaget i de foreløblige drøftelser, siger Peder Hummelmose.

Det bekræfter både teknisk direktør Michael Sloth og stadsarkitekt Lisbet Wolters, der har arbejdet med planerne. Når stadsarkitekten er med ved bordet skyldes det, at der også er byggeplaner i forbindelse med de ambitiøse projekter.

I model 3 er stormflodssikringen flyttet helt ind bag kajkanten, og planlæggerne ser mulighed for boligområde på nordkajen. Illustration Teknik og Miljø
Tangen ved Skytttehushaven skal ifølge projektforslaget forlænges og blive til en dæmning. Foto: Silas Bang
Annonce

Byggeri kan betale

- Vi kunne godt forestille os landmark-byggeri på de nye øer, siger Lisbet Wolters. Landmark er betegnelsen for iøjnefaldende arkitektur.

Netop muligheden for at sælge byggegrunde, kan være en del af betalingen for det kommende anlæg:

- I sidste ende kan det faktisk vise sig, at være det projekt, der er lettest at få finansieret, siger Peder Hummelmose.

Alt det vil vise sig. Selvom projektet er stort og umiddelbart kan virke som fremtidsmusik, har planlæggerne ikke evig tid. Vejle by er et af ti områder på landsplan, der er udpeget som særligt oversvømmelsestruede. Derfor er der udarbejdet en risikostyringsplan, og inden udgangen af 2020 skal byrådet beslutte hvilken stormflodssikring, der skal gennemføres.

Om det bliver den ambitiøse plan, vil vise sig. Men med det nye sluseanlæg ved Omløbsåens udløb i Sønderåen har kommunen demonstreret, at højvandssikring og rekrativt anlæg kan kombineres.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Statens planer om nye veje og jernbaner fanger tusindvis af borgere i usikkerhed: Helle har ventet på en afklaring i otte år

EM For abonnenter

Alle hold har været i kamp – vi kigger på fem højdepunkter og fem lavpunkter under EM indtil nu

Give

Se billederne: DM i cykling blev skudt i gang med sved, tilråb og kolde fadøl

Annonce