Annonce
Vejle

Til kamp mod Vejles bilkaos: Venstre vil have gang i nødplan

Det er den rute, vi gerne vil have opgraderet, forklarede borgmester Jens Ejner Christensen (V) sit partis trafikpolitiske ordfører på Christiansborg, Kristian Pihl Lorentzen. Ved havnen i Vejle havde borgmesteren assistance af to partifæller - formanden for teknisk udvalg, Gerda Haastrup Jørgensen, og gruppeformand Christoffer Melson, der også er folketingsmedlem. Foto: Mette Mørk
Borgmester, udvalgsformand og gruppeformand mødtes med Venstres trafikstemme på Christiansborg, Kristian Pihl Lorentzen, på Vejle Havn. Det er her, bilerne klumper sig sammen, når trafikken på Vejlefjordbroen bryder sammen.

Vejle: Når trafikken på Vejlefjordbroen bryder sammen, bliver Vejle oversvømmet af biler.

I en tid, hvor der er mest fokus på problemerne med vand, skiftede borgmester Jens Ejner Christensen (V) for et øjeblik fokus, da han mandag mødtes med sit partis trafikpolitiske ordfører på Christiansborg, Kristian Pihl Lorentzen.

Bevæbnet med en stor planche havde han sat Venstres trafikpolitiske stemme stævne ved havnen.

Mødestedet var ikke tilfældigt valg. Det er nemlig det område, der er mest belastet, når motorvejstrafikken i nødstilfælde skal ledes uden om broen og ned gennem Vejle.

Borgmesterens planche viste den nødplan, der er en del af kommunens mobilitetsudspil fra 2018. Her er blandt andet skitseret, hvordan havne-ruten fra Horsensvej til Fredericiavej kan udvides til fire spor og sendes i en tunnel under en udvidet havneplads.

Prisen vil ligge på cirka en halv milliard kroner - og det er her, Christiansborg kommer ind i billedet:

Annonce

Der skal findes en løsning, så vi ikke står i samme situation, som jeg kan huske som barn, da vi holdt i kø i timevis for at komme igennem Vejle.

Kristian Pihl Lorentzen (V)

Ønsker statspenge

- Vi vil gerne have staten med på at finansiere en del af udgiften, sammen med måske Vejle Havn og muligvis EU. Det er jo trafikken fra en europæisk motorvejsrute, man sender ned gennem Vejle, når motorvejen spærres, argumenterede borgmesteren.

Han havde ikke brug for syleskarpe argumenter. Med blandt andet Kristian Pihl Lortentzen ved forhandlingsbordet indgik den daværende VLAK-regering i marts sidste år et forlig med Dansk Folkeparti om fremtidens infrastruktur:

- Her havde vi afsat en pulje på knap seks milliarder kroner til lokale trafikprojekter - og Vejles projekt kunne være et af dem, lød det fra trafikordføreren.

Forlig revet i stykker

Udvidelsen af havneruten er ikke direkte nævnt blandt de mange projekter, der var med i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Men der er ganske rigtigt af sat penge til projekter, der skal fremme den lokale mobilitet i forbindelse med statsvejnettet. Og Fredericiavej er en statsvej.

Problemet for Vejle er, at regeringen aldrig nåede at føre forligsteksten ud i virkeligheden. Valget i juni betød, at flertallet i Folketinget skiftede:

- Derfor er planen revet i stykker, men der vil være mange elementer, der kan genbruges i en ny infrastrukturaftale, konstaterede Kristian Pihl Lorentzen ved havnen i Vejle.

Spørgsmålet er så, hvornår en sådan aftale kan være på plads. Utålmodigheden blandt trafikpolitikerne er stor på Christiansborg - og det var ikke just optimistiske toner, der lød fra trafikordføreren:

- Da valgkampen var overstået, hørte vi pludselig ikke mere til infrastruktur fra den nye regering. Og omkring jul kom det så frem, at regeringen ikke vil forhandle infrastruktur før klimaaftalen er på plads. Og den seneste melding fra transportministeren var, at det næppe bliver i 2020.

Ønske om bidrag og lovændring

  • Vejle Kommune ønsker hjælp fra staten til at få udbygget strækningen fra Horsensvej til Fredericiavej til fire spor. Argumentationen er, at strækningen skal kunne klare motorvejstrafikken, hvis E45 spærres af uheld eller vejrforhold.
  • Kommunen er klar til at betale broderparten af den forventede udgift på en halv milliard kroner, men er bundet af de nuværende budgetlove. Derfor har man samtidig brug for at få dispensation fra blandt andet loftet over kommunale anlægsudgifter.
  • Ud over staten forestiller borgmester Jens Ejner Christensen (V) sig, at også Vejle Havn og muligvis EU kan bidrage.
  • Vejle Havn kan få gavn af bedre infrastruktur omkring havnen.
  • EU-penge er ifølge borgmesteren en mulighed, fordi jernbanespor også er en del af infrastrukturen på havnen, og der findes en særlig EU-pulje til formålet.

Kæmper for ny motorvej

Dermed har det lange udsigter. Men der var ros fra Kristian Pihl Lorentzen i forhold til Vejle Kommunes fremtidsplan for trafikinvesteringer:

- Vejle er en foregangskommune på det område. Det er en fordel, at forarbejdet er gjort i mobilitetsplanen. Der skal findes en løsning, så vi ikke står i samme situation, som jeg kan huske som barn, da vi holdt i kø i timevis for at komme igennem Vejle.

Med andre ord opbakning fra Venstre-politikeren, der er overbevist om, at regeringen går efter en bred aftale omkring infrastrukturen. Derfor vil Venstre få indflydelse.

Den vil Kristian Pihl Lorentzen bruge til at argumentere for investeringer i Vejle - og ikke mindst for en ny midtjysk motorvej, som aflastning for motorvej E45 ved Vejle:

- Jeg har godt bemærket, at den sydligste del af strækningen ikke aflaster E45 så meget som forventet. Men til gengæld er der langt bedre effekt af strækningen fra Give og nordpå, lød det fra trafikordføreren.

I samme åndedrag kaldte han det skuffende og manipulerende, at regeringen ikke offentliggjorde tallene fra hele strækningen på en gang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Børkop

Lisbeths corona-syge mand ligger bevidstløs i respirator: Pas på jer selv og ikke mindst pas på andre!

VB

VB'erne skal nok være klar

112

Aflåst motorcykel sjålet fra Oldenborggade

Annonce