Annoncørbetalt indhold

Tips: Sådan vælger du de rette bildæk

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Hvad for nogle dæk skal du vælge til bilen? Vi kan starte med at se på de tre overordnede kategorier inden for dæk: Vinterdæk, helårsdæk og sommerdæk. Vinterdæk kører du med, når der er koldt. Vi behøver ikke befinde os under 0 grader, for at vinterdæk er aktuelle. Ved temperaturer lige over 0 er det også godt at have dem på. Og helårsdæk vælger du, hvis du ikke gider skifter dæk nær så ofte.


Annonce

Kortere bremselængde om sommeren med sommerdæk

Hvad så med sommerdæk? Dem har du selvfølgelig på, når det ikke kan svare sig at bruge vinterdæk. Desuden har du kortere bremselængde om sommeren, når du kører på sommerdæk, end når du kører på vinterdæk. Det virker måske lidt mærkeligt, siden vinterdæk jo giver kortere bremselængde på glatte veje, men de står ikke så godt fast på varm asfalt som sommerdæk, så brug dem ikke her.


Se, hvor godt vejgreb et sæt dæk giver på våd vej

For at finde de rette dæk, bør du også skele til de oplysninger, der fremgår af bildæks dækmærker. Kort fortalt har EU for nogle år siden indført dækmærker, der skal oplyse forbrugeren om bildæks støjniveau under kørsel, om hvor effektivt brændstof bruges, og om hvor godt vejgrebet er på våd vej. Ikke alle dæk er omfattet af mærkningskrav, men de er obligatoriske for bl.a. dæk til personbiler.


Vil du mindske dit bidrag til bytrafikkens støjforurening?

Hvis det er vigtigt for dig, at du ikke bidrager alt for meget til at støjforurene bymiljøet de steder, du kører rundt, skal du lede efter dæk, der har et lavt eksternt støjniveau målt i dB. Og hvis du ønsker at reducere dit forbrug af brændstof enten af miljømæssige eller økonomiske hensyn, skal du finde nogle dæk, der scorer højt efter EU’s bilmærkning. Du ser ganske let, hvilke dæk er bedre end andre.


Husk at tjekke, om der er nok dækmønster

Endeligt så er det vigtigt, at der er nok dækmønster på de dæk, du får. For der er en grænse for, hvor lidt dækmønster der må være tilbage på dæk, før du ikke må køre ude på vejene. Kører du på danske veje, skal der mindst være 1,6 mm dækmønster tilbage. Men generelt er det godt at få dine dæk skiftet, så snart der kun er 3 mm tilbage. Det er farligt at køre omkring med for lidt dækmønster.

Er du stadig i tvivl om, hvilke dæk er de rette? Hør hos et bilværksted.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.