Annonce
Vejle

Togbro og midtjysk motorvej deler de politiske vande

En jernbanebro over Vejle Fjord kom for alvor i spil med forliget Togfonden DK i 2013. Siden har Dansk Folkeparti undsagt broen. Arkivillustration: Trafikstyrelsen
Folketinget er delt, når det gælder fremtidens infrastruktur. Rød blok hælder mod tog, mens de blå har fokus på biltrafik. Her er nogle hovedpunkter fra de seneste års trafikforlig.

Her er nogle hovedpunkter fra de seneste års trafikforlig.

1 Togfonden med bro over Vejle Fjord

I januar 2014 indgik Dansk Folkeparti sammen med Enhedslisten Togfonds-forliget med regeringspartierne Socialdemokratiet, SF og radikale.

En bærende idé i den 28,5 milliarder dyre aftale er blandt andet, at togpassagererne højst skal bruge en time på at rejse mellem de største danske byer. Altså en time fra København til Odense og en time fra Odense til Aarhus.

Et af elementerne er en togforbindelse over Vejle Fjord - et element, som DF nu har trukket støtten til.

2 Eltog til Aarhus

Regeringen og DF fremlagde i marts en 112 milliarder dyr plan for infrastruktur. Her er en række elementer fra første fase af togfondsforliget bevaret - blandt andet elektrificering af jernbanenettet mod nord fra Fredericia til Aalborg, så DSB kan indkøbe nye eltog.

Men timeplanen er væk - en plan, Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten har bebudet, at man stadig holder fast i.

3 Midtjysk motorvej

Regeringen og DFs forslag til en ny infrastrukturplan indeholder blandt andet anlægget af første etape af en ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give.

Forarbejdet blev sat i gang i 2017 i kraft af en VVM-undersøgelse af delstrækningen fra Haderslev til Give. SF, Enhedslisten og Alternativet sagde nej til forundersøgelse.

4 Udvidelse af motorveje

I regeringen og DFs plan er der blevet plads til udvidelse af motorvej E20 ved Kolding fra 2021 og en udvidelse af E45 fra Vejle til Skanderborg S i 2023.

5 Billundbanen

Trods trafikforskeres skepsis overlever jernbaneforbindelsen til Billund i regeringen og DFs aftale. Dermed er det 20 kilometer lange og ifølge det foreløbige budget 750 millioner kroner dyre projekt stadig en del af trafikplanlægningen i Danmark.

Banen indgår nemlig både i regeringens udspil og det fem år gamle forlig om Togfonden.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce