Annonce
Læserbrev

Togfonden: Spar de mange milliarder skattekroner og brug dem f.eks. på velfærd

Disse to linjer er sammenlagt på 36,5 km til en samlet pris på 8,6 mia. kr. De vil spare 12,5 minut i rejsetid. Det koster 688 mio. kr. at spare ét minut i rejsetid. Det koster 236 mio. kr. for hver nyanlagt km jernbane.

Læserbrev: 10 mia. skattekroner. Det er, hvad regeringen sammen med Radikale Venstre, Enhedslisten og SF vil afsætte i Togfondens anden del til at lave tre nye jernbaner i Østjylland - en over Vejle Fjord, en fra Hovedgård til Hasselager og en fra Vejle til Billund.

Jernbanen fra Hovedgård til Hasselager er på 25 km, foreslået af Banedanmark, og koster 3,7 mia. kr., og den sparer fire et halvt minut i rejsetid.

Jernbanebroen over Vejle Fjord er 11,5 km og koster 4,9 mia. kr. og sparer otte minutter i rejsetid.

Disse to linjer er sammenlagt på 36,5 km til en samlet pris på 8,6 mia. kr.

De vil spare 12,5 minut i rejsetid.

Det koster 688 mio. kr. at spare ét minut i rejsetid.

Det koster 236 mio. kr. for hver nyanlagt km jernbane.

Der kan laves en jernbane i trafikkorridoren langs E45 vest for Aarhus på 12 km - den mest direkte linje nord-syd - som sparer 15,5 minut i rejsetid.

Den kan nok laves for halvdelen af det beløb, der bliver afsat til de to andre nye jernbaner.

Med hensyn til jernbanen fra Billund til Vejle er den anslået til at koste mellem 1,3 og 1,8 mia. kr.

Alle eksperter siger, at selv om vi fik den bygget gratis, vil det stadig være en dårlig investering. Den anslås at ville koste 50 mio. kr. om året i driftsunderskud.

Som Banedanmark skriver i Togfonden.dk om en jernbanestrækning fra Horsens til Skanderborg:

"Skanderborg Syd indgår ikke i Togfondens valg af anlæg, da den har forholdsvis høj omkostning pr. sparet minut." (side 66)

Det samme princip gælder åbenbart ikke for ovenstående tre jernbanelinjer.

Spar de mange milliarder skattekroner og brug dem f.eks. på velfærd!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Farvel til et stykke dansk industrihistorie: Kommunens største virksomhed skifter navnet ud efter 140 år

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];