Annonce
Give

Told på kinesisk stål truer 430 lokale arbejdspladser

Der er masser at se på hos tårnproducenten Welcon i Svindbæk. Her fik Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, og Arbejdsgivernes administrerende direktør, Mads Graves, mandag formiddag en rundvisning af direktør Jens Pedersen, inden de over en kop kaffe diskuterede EUs ståltold. Foto: Arbejdsgiverne

Welcon, der fremstiller vindmølletårne, er kommet i klemme i et spil mellem stormagterne EU og Kina. EU har dog kun lagt told på uforarbejdet stål, og det rammer dobbelt hårdt i Svindbæk.

Svindbæk: Konkurrencen om at levere ståltårne til de mange vindmøller, der rejses kloden rundt, er hård.

Det har administrerende direktør Jens Pedersen, Welcon, ikke noget imod. Især ikke, hvis konkurrencen er fair.

Men det er den ikke for øjeblikket. Faktisk er den så unfair, at den er blevet en trussel mod Welcons eksistens.

- Problemet er, at da EU indførte en told på stål fra Kina, lod man kun tolden omfatte uforarbejdet stål. Forarbejdet stål som for eksempel vindmølletårne er der ikke told på. Derfor kan vore konkurrenter i Kina og Sydøstasien levere meget billigere, end vi kan, siger Jens Pedersen.

De billige tårne fra Østen har allerede givet problemer for Welcon. Kunder som Siemens og Vestas har naturligvis også bemærket forskellen i prisen på tårnene. De vil gerne købe Welcons tårne, ikke mindst til de europæiske vindmølleparker.

Men de vil gerne have skåret 40-50 procent af prisen på Welcons tårne. De kinesisk producerede tårne er så meget billigere. Også selv om de skal transporteres halvvejs rundt om kloden.

Ståltolden kort

EU har indført told på stål fra Kina. Op til 73,7 procent i 2016 for en række producenter og igen i 2017 for flere producenter, her op til 35,9 procent.For Welcons vedkommende betyder det, at de skal betale en told på godt 70 procent for den stål, der kommer fra Kina.

Den præcise toldsats er afhængig af hvilken producent, det kommer fra. EU har forskellige satser alt efter hvilken producent, der er tale om.

Der er ingen told på forarbejdet stål fra Kina. Det gælder for eksempel ståltårne, der kan indføres uden told.

Kristian Thulesen Dahl (til højre), der bor i Thyregod, besøgte mandag tårn-fabrikken Welcon i Svindbæk. Foto: Arbejdsgiverne

Uren transport

- Det virker også lidt underligt, at man vil bygge vindmøller for at redde klimaet og så vælger at lade dem sejle hele vejen fra Kina til Europa. Det er ikke særligt klimavenligt, funderer Jens Pedersen.

Men for ham er det nu kun en detalje i det store billede. For det er et trusselsbillede for den virksomhed, han har arbejdet i de sidste 30 år.

- Det her en hurtig kvælning af industrien. Jeg har været 30 år i branchen, faktisk hele mit arbejdsliv. Jeg har ikke set noget lignende, siger Jens Pedersen.

Ståltolden blev indført af EU for at beskytte den europæiske stålproduktion mod det kinesiske forsøg på at blive den dominerende stål-magt i en verden, hvor der er overkapacitet på stålmarkedet.

Problemet er, at EU tilsyneladende ikke fik trukket fremstillingsindustrien med ind i beskyttelsesforanstaltningerne. Derfor er der ikke blevet lagt en tilsvarende told på færdigproducerede stålprodukter, og derfor er Welcon og dens 430 arbejdspladser i dag reelt truet.

En flyder

Men hverken Jens Pedersen eller hans medarbejdere har tænkt sig at sidde stille og vente på, at grunden skrider helt væk under dem.

- Vi er i gang med at finde andre produktioner. Blandt andet er vi i gang med at udvikle et flydende fundament til havvindmøller, siger Jens Pedersen.

Et flydende fundament vil betyde, at man kan montere hele havvindmøllen tæt ved havnen, så den kan transporteres til sin endelige placering som en hel mølle. Dermed slipper man for de mange kraner monteret på skibe, når møllen skal rejses til havs.

I takt med møllerne bliver større og større, stiger også ønskerne til at få dem længere væk fra kysterne. Det betyder også på dybere vand, hvorfor flydende fundamenter kan være en brugbar løsning.

Men tårnene vil de også gerne producere hos Welcon. Så der søges også andre veje til at slippe ud af toldklemmen.

En af vejene går via organisationen Arbejdsgiverne for industri og håndværk samt politiske kontakter - derfor besøgte den administrerende direktør i Arbejdsgiverne samt formanden for Dansk Folkeparti, Kristian Thulesen Dahl, og partiets erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby, mandag Welcon.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce