Annonce
Give

Tomt 'spøgelsestog' vækker undren: - Hvorfor kører det uden passagerer?

Sidste afgang for passagerer, der vil fra Vejle mod Struer, kører klokken 23.04, men faktisk kører der et Arriva-tog fra Vejle Banegård et par minutter over midnat, har en læser bemærket. Arkivfoto: Ronald Petersen
Siden december er et passagerløst Arriva-tog kørt fra Vejle til Herning hver nat klokken 00.04. Men der ligger en naturlig forklaring bag, forklarer Arriva.
Annonce

Give: Siden en ny køreplan for strækningen Vejle-Struer trådte i kraft 13. december, har en opmærksom læser undret sig.

For kigger man på køreplanen, fremgår det, at dagens sidste afgang kører fra Vejle klokken 23.04, men reelt er det først et par minutter over midnat, at sidste Arriva-tog forlader Vejle Banegård. Læseren har nemlig bemærket, at der kører et tog fra Vejle mod Herning klokken 00.04, og at det ikke medtager passagerer.

I en mail til redaktionen bemærker den pågældende læser selv, at årsagen nok skal findes i den kontrakt, der er lavet med Arriva om driften, men han kunne godt tænke sig et svar på, hvorfor toget ikke bare tager passagerer med, når det alligevel kører mod basen i Herning i de tidlige nattetimer.

Annonce

Dyerer og langsommere

Det spørgsmål kan Arrivas kommunikationschef hjælpe med at besvare. Hun hedder Pia Hammershøy Splittorff, og hun bekræfter, toget sætter kursen mod Herning, når de sidste passagerer er stået af i Vejle.

- Vi har visse steder, vi skal køre vores materiel hen for natten. Det er et kæmpe puslespil - også i forhold til at nogle af togene skal til service eller rengøring. Det er ret komplekst, fortæller Pia Hammershøy Splittorff.

Kommunikationschefen forklarer samtidig, hvorfor togene kører turen uden passagerer. Det skyldes primært økonomiske forhold, men hensynet til personale og vagtplaner spiller også en væsentlig rolle.

- Det vil for det første tage længere tid, hvis vi skulle tage passagerer med, og samtidig skulle vi også betale en højere infrastrukturafgift, hvis vi tager passagerer med, fordi der er forskel på kørsel med og uden passagerer.

Infrastrukturafgift er en afgift, som eksempelvis Arriva og DSB betaler for brug af statens jernbanenet.

- Vi er også ret stramt bundet i forhold til nogle kontraktuelle forhold om, hvor mange afgange vi har, så det er det, vi lægger køreplanen efter. Det betyder, at vi simpelthen skulle betale en højere infrastrukturafgift, hvis vi skulle medtage passagerer, det ville tage længere tid og så ville vi også få nogle udfordringer med personalets arbejdstider og lignende, siger Pia Hammershøy Splittorff.


Det vil for det første tage længere tid, hvis vi skulle tage passagerer med, og samtidig skulle vi også betale en højere infrastrukturafgift, hvis vi tager passagerer med.

Pia Hammershøy Splittorff
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Banke, banke på: 30 folk i orange vest går rundt i Vejles hårdest ramte bydele

Coronavirus

Live: Første tilfælde af brasiliansk variant fundet i Danmark

Annonce