Annonce
Egtved

Topklasse: Villys skole er kommunens bedste til at løfte eleverne fagligt

Egtved Skole har gennem de seneste år taget nye undervisningsmetoder i brug, og det har medvirket, at skolen de seneste år har været i en meget positiv udvikling, hvad angår elevernes faglighed. Faktisk scorer skolen højest af alle kommunens skoler i en ny analyse. Foto: Vibeke Frost Oxholm
Over de seneste 10 år har Egtved Skole vendt dårlige målinger i undervisningseffekt til nu at være den skole i Vejle Kommune, der scorer højest. Det glæder skoleleder Villy Raahauge.

Egtved: Egtved Skole er Vejle Kommunes bedste skole, hvis man måler på skolernes evne til at løfte elevernes faglighed. Skolen er samtidig på en delt sjetteplads på landsplan i analysen, der medregner over 1400 danske folke-, fri- og efterskoler.

Det viser en ny analyse fra den borgerlig-liberale tænketank Cepos. Analysen indregner elevernes baggrund, som eksempelvis forældrenes uddannelsesniveau og indkomst, hvilket gør det muligt at sammenligne skoler, der ellers har elever fra meget forskellige typer af hjem.

Det er noget, der vækker stor glæde hos skoleleder Villy Raahauge.

- Vi kan da ikke andet end at have armene højt over hovedet, når vi ser sådan en analyse, siger han.

Glæden bliver kun større af, at den gode placering er resultatet med flere års målrettet arbejde med netop at hæve fagligheden blandt skolens elever.

- I skoleåret 2009/2010 lå vi meget lavt og var faktisk den ringeste skole i Vejle Kommune mål i undervisningseffekt, og det gjorde virkelig ondt. Vi havde et klart ønske om at løfte om at gøre det bedre, og det har vi arbejdet målrettet med siden, forklarer Villy Raahauge.

Annonce

Analyse af undervisningseffekt

  • I den nye analyse, der er udarbejdet af den borgerlig-liberale tænketank Cepos, er Egtved Skole den folkeskole i Vejle Kommune, der har klaret sig bedst i forhold til at løfte elevernes faglige niveau.
  • Faktisk ligger tre ud af de fem højest placerede skoler i Vejle Kommune i Egtved-området. De to andre er Øster Starup Skole og Bredsten-Gadbjerg Skole, der er placeret som henholdsvis nummer fire og fem.

Fleksibel holddannelse

Blandt andet har skolen de senere år indført nogle nye lærings- og pædagogiske metoder i det daglige arbejdet.

Eksempelvis arbejder skolen lige fra 1. til 9. klasse med fleksibel holddannelse i de tre store fag dansk, matematik og engelsk. Her har alle elever på samme årgang eksempelvis matematik samtidig.

Her kan eleverne deles på tværs af deres basisklasser efter emne eller niveau.

Eksempelvis kan et mindre hold arbejde fokuseret på at forstå de grundlæggende principper i brøkregning, mens et større hold kan arbejde med samme emne på et mere komplekst niveau. Når der senere skal arbejdes med ligninger, er holddelingen måske anderledes.

- Så vidt jeg lige er orienteret, er vi den eneste skole i Vejle Kommune, der arbejder med den form for fleksibel holddannelse. Det er i forhold til skemalægning enormt udfordrende at få til at gå op, men det fungerer suverænt godt. Efterhånden som det er blevet hverdag, er lærerne blevet ekstra gode til at bruge fleksibiliteten meget klogt, så alle elever får et godt udbytte ud af undervisningen, forklarer skolelederen.

Synlig læring er også en metode, både lærere og elever har taget til sig. Forud for hvert emne er eleverne med til at opstille nogle læringsmål og efterfølgende tale om, hvorvidt målene er nået, og hvad der eventuelt kan gøres for at nå det sidste stykke i mål.

- At eleverne ikke bare ved, hvad de skal lære men også får en forståelse for, hvorfor de skal lære noget, det fungerer rigtig godt.

Engagerede lærere og elever

De seneste fem år har Egtved Skole ligget rigtig pænt i analyserne og været i en stødt opadgående udvikling. At Egtved Skole i dette års analyse placerer sig helt i top har flere forklaringer.

- Vi har nogle enormt dygtige og engagerede elever, som er kanon dygtige til at opbygge relationer til eleverne. De har virkelig taget udfordringen med at højne fagligheden op, og de gør det rigtig godt, siger skolelederen.

Ikke mindst er der også stor ros til skolens elever.

- Eleverne på den seneste afgangsklasse meget dygtige og klarede sig rigtig flot, og det trækker op i vores undervisningseffekt, så den ligger så enormt flot, som den gør i år. Det er noget enestående, og det bliver svært at leve op til, siger Villy Raahauge, der derfor ikke sætter næsen for højt op efter at placere sig som kommunens bedste, når undervisningseffekten bliver opgjort igen næste år.

Skoleleder Villy Raahauge er med egne ord "enormt stolt af", at Egtved Skole i ny analyse placerer sig som kommunens bedste, når det handler om at løfte elevernes niveau. Men det betyder ikke, at skolen skal hvile på laurbærene, siger han. Tværtimod handler det om at holde fokus og fortsætte den positive udvikling. Foto: Vibeke Frost Oxholm

Tre ben

Selvom skolelederen er mere end tilfreds med det gode resultat i forhold til faglighed, så er det bestemt ikke eneste fokus i skolens arbejde.

- Fagligheden er ét ud af tre ben. Når eleverne forlader skolen her, skal de gerne have nogle stærke kompetencer indenfor både faglighed, det sociale og dannelse. Men vi er da vildt stolte af, at vi har løftet vores undervisningseffekt så meget, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Vi åbner endnu en kalenderlåge: Skolelæreren har altid drømt om at redde hele verden

112

Pludselig gik en mand på kørebanen: I kritisk tilstand efter påkørsel

Annonce