Annonce
Danmark

Tre spådomme om tilværelsen i 2030

Elbiler til opladning i København. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)
Annonce

I 2030 vil vores brødrister og tv blive drevet 100 procent af grøn strøm. Og hvis vi har brug for en ny bil, skal vi formentlig lede bagest i lokalet hos forhandleren, hvis vi ønsker en bil, der kører på benzin.

Denne spådom er jeg så godt som sikker på går i opfyldelse. Det danske energisystem vil køre udelukkende på vedvarende energi i god tid, før vi rammer 2030. Og bilfabrikkerne satser i øjeblikket alt på at udvikle bedre og billigere grønne biler.

Min anden spådom er, at virksomhederne vil yde et meget stor bidrag til, at klimaambitionerne i 2030 bliver opfyldt.

De 13 klimapartnerskaber præsenterede tidligere på året over 400 ideer til, hvordan vi i Danmark kan mindske belastningen af klimaet. Virksomhederne vil tage ansvar for at begrænse deres egne udledninger af CO2, og samtidig vil de investere milliarder af kroner i forskning og udvikling af klimavenlige løsninger, som vil hjælpe hele vores samfund med at opfylde klimamålene.

Min tredje spådom er, at de fleste af os i 2030 ønsker at leve et liv med mindst de samme muligheder, som vi har i dag. Hvis vi skal bygge et hus, vil vi have mulighed for at bygge med gode vinduer og effektiv isolering . Når vi skal køre over en ny bro, vil vi foretrække, at den er bygget af holdbare materialer som metal og beton. Og når vi har ferie, vil vi gerne kunne rejse til andre lande - måske endda med fly.

Hvis vi skal reducere belastningen af klimaet, og vi samtidig vil leve et liv med de goder og muligheder, som vi har i dag, er der kun én vej frem. Så skal vi sørge for, at samfundet - og det gælder både den offentlige og private sektor - får mulighed for at omstille sig til den nye grønne virkelighed, så de kan levere det, vi efterspørger, med et lavere klimaaftryk.

Adskillige politikere, tænketanke og organisationer anbefaler at indføre en generel høj CO2-afgift. I teorien er det rigtigt, at vi vil finde veje til at udlede mindre CO2, hvis prisen for at udlede CO2 bliver meget højere. Men så enkel er virkeligheden desværre bare ikke.

For nogle virksomheder er det ikke teknisk muligt at fjerne CO2-udledningen fra produktionen. I de tilfælde vil en CO2-afgift trække penge ud af virksomheden, og i værste fald vil det føre til, at virksomheden flytter ud af Danmark eller lukker. Så taber vi både virksomheder og arbejdspladser, og da vi stadig har tænkt os at bruge virksomhedernes produkter, har vi bare flyttet CO2-udledningen ud af landet. Vi gør altså hverken noget godt for klimaet eller vores samfundsøkonomi.

I Dansk Industri er vi ikke imod en højere beskatning af CO2, men det skal gøres klogt. Hvis de danske afgifter følger udviklingen i resten af Europa, forhindrer vi, at virksomhederne flytter til lande, hvor afgiften er lavere. Og her tør jeg faktisk godt komme med endnu en lille spådom. Prisen på at udlede CO2 vil stige betydeligt i Europa frem mod 2030. Det følger ganske enkelt af det politiske pres, der er i stort set alle lande i EU.

Det er altså vigtigt, at Folketinget træffer de rigtige beslutninger, så vi lykkes med at reducere CO2-udledningen samtidig med, at vi udvikler både erhvervslivet og den offentlige sektor og bevarer arbejdspladserne. Det bliver ikke nemt, og der skal træffes mange svære beslutninger i den kommende tid. Men når vi kommer til 2030, vil de varer, vi køber, forhåbentlig og forventeligt sætte et markant lavere CO2-aftryk, end de tilsvarende varer gør i dag. Vi vil have nået klimamålet og reduceret vores udledninger med 70 procent. Og hver gang vi eksporterer grøn teknologi, vil vi gøre det lettere for modtagerlandet at beskære sin CO2-udledning – til glæde for det globale klima. Det bør være vores fælles mål.


Men når vi kommer til 2030, vil de varer, vi køber, forhåbentlig og forventeligt sætte et markant lavere CO2-aftryk, end de tilsvarende varer gør i dag

Uddrag af klummen


De skriver Erhvervsklummen

Erhvervsklummen skrives på skift af:

Martin Merrild, formand, Landbrug & Fødevarer

Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv

Mira Lie Nielsen, bolig- og formueøkonom, Nykredit

Lizette Risgaard, formand, Fagbevægelsens Hovedorganisation

Lars Sandahl Sørensen, direktør, Dansk Industri

Lars Aagaard, direktør, Dansk Energi

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Spritbilist afsløret på Vesterbrogade

CORONAVIRUS

Live: Ministre indkalder til pressemøde søndag eftermiddag

Annonce