Annonce
forside

TrekantBrand: Forhadt logo bliver erstattet med nyt

- Jeg kan ikke finde symbolikken i det, sagde daværende medlem af beredskabskommissionen Anders Sørensen (S), da logoet for TrekantBrand blev præsenteret i januar 2016. Tiden har givet ham ret - nu skrottes logoet med de skæve firkanter. Arkivfoto

De seks blå, skæve firkanter faldt aldrig i god jord hos brandmændene i Vejle, Kolding, Fredericia, Middelfart, Billund og Vejen. Nu skal TrekantBrand have nyt logo igen.

Trekantområdet: "Den skal lige sluges!"

Sådan lød én af kommentarerne fra en brandmand, da TrekantBrands logo blev præsenteret i januar 2016.

I forbindelse med sammenlægningen af de seks kommunale brandvæsener til ét fælles, var der også behov for et fælles logo og en fælles fortælling. Derfor brugte Trekantområdets Brandvæsen omkring 350.000 kroner på at få et konsulentfirma til at udvikle logoet og fortællingen.

De klassiske brandmands-hjelme, økser og kommunale våbenskjolde skulle vige pladsen for noget mere moderne og minimalistisk.

Men logoet i form af seks blå, skæve firkanter , der blandt andet symboliserer et samlet og transparent brandvæsen, faldt aldrig i god jord hos de menige brandfolk.

Det fandt den nye beredskabsdirektør Jarl Vagn Hansen hurtigt ud af, da han startede i jobbet i marts.

- Da jeg var rundt på de enkelte stationer, spurgte jeg folk, om de var glade for logoet. "Nej, vi hader det," lød svaret, fortæller Jarl Vagn Hansen.

Han tilføjer, at da logoet i sin tid blev præsenteret, var der da også snak i beredskabs-kredse om, at det var ret specielt.

TrekantBrands nuværende logo

Logoet blev præsenteret ved en reception på Vejle Brandstation i januar 2016 af den daværende beredskabsdirektør Lars Nordahl Lemvigh.

Han forklarede, at logoet bestående af seks firkanter i forskellige blå nuancer indeholdt flere forskellige symboler:

De seks firkanter afspejler de seks kommuner, der alle har et fælles udgangspunkt og som samtidig overlapper hinanden.

Logoet symboliserer også et åbent og transparent brandvæsen, samtidig med at de lyse nuancer er beroligende og leder tankerne hen på en ven i nøden, mens de mørke nuancer udtrykker viden, magt og seriøsitet.

Logoet kostede 95.000 kroner at få udarbejdet.

TrekantBrands logo er aldrig faldet i særlig god jord hos brandfolkene i de seks kommuner. I det nye år får de lov at slippe for de seks blå firkanter. Arkivfoto

Noget, folkene kan lide

Som nu direktør i TrekantBrand satte han derfor ret hurtigt en proces i gang, hvor alle medarbejdere blev inviteret til at komme med forslag til et nyt logo.

- Det skal være noget, der duer, og som folkene godt kan lide, siger Jarl Vagn Hansen.

Onsdag i oplyste han så beredskabskommissionen om, at der er et nyt logo på vej.

Det sker på baggrund af, at et tocifret antal medarbejdere har indsendt forslag til det nye, fælles logo. Efterfølgende har TrekantBrands samarbejdsudvalg kigget alle forslag igennem og udvalgt en håndfuld, som man efterfølgende har stemt om.

Et nyt logo er på den måde blevet fundet på demokratisk, men indtil videre er det kun ganske få i TrekantBrand, der ved, hvilket logo det endelige valg er faldet på.

- Og hvis alt går vel, kan vi præsentere det til nytårsparolen, fortæller beredskabsdirektøren.

Han tilføjer, at logoet skal godkendes endeligt i bestyrelsen inden offentliggørelsen.

Annonce

Pengene er godt givet ud

Han er velvidende om, at der blev brugt en del penge på at finde frem til det nuværende logo. Selve logoet blev i 2016 anslået til at have kostet 95.000 kroner.

Derfor har Jarl Vagn Hansen også haft fokus på at holde omkostningerne nede i forbindelse med at finde frem til et nyt logo.

Det vindende logo, som én af medarbejderne altså selv har tegnet, er blevet sendt til bearbejdelse hos det vejlensiske reklamebureau CrossMind.

- Det er nødvendigt, fordi logoet jo både skal kunne bruges på vores pc'er, telefoner, tøj og brandbiler, siger beredskabsdirektøren og vurderer, at det har kostet under 50.000 kroner at få logoet tilpasset.

Han mener dog, at det er penge, der er godt givet ud.

- Det er seks stolte brandvæsner, der er blevet lagt sammen, så vi skal prøve at finde et fælles ståsted. Jeg tror, at et simpelt greb som et nyt logo kan give mere motivation og trivsel blandt medarbejderne, siger Jarl Vagn Hansen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Se video: Oversergenten Johan giver de unge IT-folk og direktøren sved på panden: 'De skal ikke have diabetes, når de har rundet 30 år'

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Nu pilles dødsdømte ejendomme ned: De må vige pladsen for 110 spritnye lejligheder i midtbyen

Hedensted For abonnenter

77-årige 'Polle' er landets ældste seriehåndboldspiller og spiller hver kamp: - Selv modstandernes fans jubler, når jeg scorer

Alarm 112

Han slingrede gennem landsbyen: Nu vil politiet tage hans bil

Give

Han troede ikke sine egne øjne: Mand i pensionsalderen bliver pludselig millionær

Tyske oversvømmelser chokerede verden: Det kan også ske i Danmark, for vi bygger for tæt på vandet

Hedensted For abonnenter

Jeannie kan ikke komme forbi med sin ladcykel: -Stop med at parkere på cykelstien

Alarm 112

Vil have flere til at ringe 112: Kan redde menneskeliv

Vejle

V står stadig for Vejle: Lars Løkke stifter nyt parti få 100 meter fra sit barndomshjem

Løvkvist om formandsdebat i DF: Messerschmidt skal tirres, indtil han forløber sig

Vejle Boldklub For abonnenter

VB står til at miste en helt central brik: Midtbanespillers exit gør kun gavn ét sted

Vejle For abonnenter

Sælger tjener over en million på boligsalg: Her er ugens bolighandler i Vejle

Alarm 112

Kraftig blæst på Vejlefjordbroen: Passer ikke med vindfølsomme køretøjer

Annonce